تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

دستگاه تصفیه آب RO

دستگاه تصفیه آب RO

دستگاه تصفیه آب RO مناسب برای تصفیه وشیرین سازی انواع آب های چاه ، آب دریا و آب های رود خانه می باشد. دستگاه اسمز معکوس (reverse osmosis) جهت جداسازی ناخالصی ها و نمک های محلول در آب است. این دستگاه بر اساس ایجاد فشار برای جداسازی املاح از آب کار می کند. روش اسمز معکوس جهت کاهش املاح معدنی آب (کل جامدات محلول TDS) مورد استفاده قرار می گیرد. و از روش های مدرن تصفیه آب می باشد.

دستگاه تصفیه آب محصول شرکت دانش بنیان آبرام با ظرفیت های متفاوت بر اساس نیاز آب مصرفی ساخته می شود.

در این دستگاه ، ابتدا آب توسط پمپ های فشار بالا به درون مخازن FRP فیلتر شنی و فیلتر کربنی هدایت می شود تا عملیات پیش تصفیه انجام گردیده و آب جهت تزریق به ممبران ها آماده شود. سپس آب به درون محفظه ای که دارای غشا نیمه تراوا است پمپ می شود.  و آب دارای خلوص بالا فقط از غشا نیمه تراوا عبور می کند.و آب دارای ناخالصی از غشا نیمه تراوا عبور نمی کند و جمع آوری می گردد.

دستگاه تصفیه آب RO

پکیج تصفیه آب ساخت شرکت دانش بنیان آبرام متشکل از چند بخش زیر است:

  1.  فیلتر شنی
  2. فیلتر کربنی
  3. سختی گیر
  4. تانک تزریق
  5. فیلتر 5 میکرونی
  6. پمپ تامین فشار
  7. تابلو برق
  8. ممبران ها
  9. گندزدایی آب خروجی
  10. مخزن ذخیره آب

در مناطقی که کیفیت آب آشامیدنی با میزان استاندارد سازمان ملی استاندارد متفاوت می باشد این دستگاه کاربرد دارد. دستگاه تصفیه آب RO یا آب شیرین کن به صورت پیوسته روشن می باشد و  تا 96 درصد املاح آب را از آن جدا می کند. همچنین میکروارگانیزم های موجود در آب شامل ویروس ها ، باکتری ها  و … را کاملا از بین می برد.

دستگاه تصفیه آب RO

کاربرد دستگاه تصفیه آب RO

پکیج تصفیه آب RO ساخت شرکت دانش بنیان آبرام برای تصفیه آب های زیر مناسب است :

  1. تصفیه آب چاه
  2. تصفیه آب دریا
  3. تصفیه آب رودخانه
  4. تصفیه آب قنات ها
  5. تصفیه آب های لب شور
  6. نمک زدایی آب لب شور برای مصارف آب آشامیدنی
  7. تولید آب با خلوص بالا برای داروسازی ها
  8. تولید آب فوق العاده خالص لذاب صنعت میکروالکترونیک
  9. تولید آب فرآیند برای صنایع غذایی مانند نوشابه و آب میوه
  10. فرآیند کردن محصولات لبنیاتی
  11. تغلیط شیرین کننده های ذرت

اسمز معکوس برای تصفیه آب یا تغلیظ و بازیافت جامد های حل شده در آب ورودی  مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین کاربرد اسمز معکوس شامل موارد زیر می شود : نرم کردن آب ، تصفیه آب جهت کاربرد به عنوان آب جبرانی در دیگ های بخار با فشار پایین تا متوسط. در دیگ های بخار تحت فشار و مولد های بخار  ، اسمز معکوس همراه با تبادیل یونی به کار می رود.

فرآیند اسمز معکوس

فرآیند اسمز معکوس ، از بهترین روش های فیلتراسیون موجود می باشد. ممبران های RO مانع از عبور نمک های محلول و مولکول های غیر آلی ، همچنین مولکول های آلی با جرم مولی بیشتر از 100 می شوند. به بیان دیگر ، مولکول های آب به صورت آزادانه از ممبران عبور می کنند تا آب خالص را تولید کنند. نمک های محلول ، با توجه به فاکتور هایی مانند نوع ممبران ، ترکیبات آب خام ، دما و طراحی سیستم در حدود 95 تا 99 درصد حذف می شوند. کاربری های دستگاه تصفیه آب به روش RO متعدد و متنوع است.  که این کاربری های شامل نمک زدایی یا شیرین سازی آب دریا ، آب چاه ، تصفیه پساب ها ، اصلاح آب های مورد استفاده در صنایع نوشابه سازی و آب میوه و …. ، صنایع پزشکی و داروسازی و همچنین تصفیه آب جهت مصرف منازل و آب های صنعتی است.

همچنین ، دستگاه های RO در تولید آب های فوق خالص برای صنایع تولیدی تجهیزات الکترونیک نیمه هادی ، صنایع قدرت (آب خام بویلر ها) ، کاربری های دارویی و آزمایشگاهی استفاده می شود. استفاده از سیستم RO قبل از سیستم تبادیل یونی به طور قابل توجهی هزینه های بهره برداری  و نگه داری سیستم را کاهش می دهد.

 

فرآیند اسمز در طبیعت وجود دارد و یک فرآیند طبیعی است. که آب بدون نیاز به نیرو جا به جا می شود. لذا جهت ایجاد جریان آب در جهتی که مورد نظر ما می باشد نیاز به تامین فشار از طرف ما دارد. در حالتی که یک غشا یا پرده نیمه تراوا بین آب شور و آب شیرین قرار بگیرد ، مولکول های آب امکان عبور از سمت شیرین آب را به سمت شور پیدا می کنند. این در حالی است که در صورت تامین فشار مورد نیاز ، می توان آب را از سمت شور به سمت شیرین هدایت کرد.

برای اطلاع بیشتر در مورد اساس کار سیستم اسمز معکوس روی لینک کلیک کنید.

فرآیند اسمز و اسمز معکوس

 

مشخصات دستگاه تصفیه آب RO

با توجه به ظرفیت دبی آب مورد نظر جهت تصفیه آب ابعاد و مشخصات دستگاه تصفیه آب RO متفاوت است. در تمامی دستگاه های شرکت دانش بنیان آبرام، تجهیزات زیر جهت فرآیند های تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد:

سیستم پیش تصفیه دستگاه

آب ورودی به دستگاه تصفیه آب RO شرکت دانش بنیان آبرام بایستی دارای ویژگی های خاصی از نظر ظاهری باشد ، زیرا جهت استفاده درست و همچنین طول عمر ممبران ها حتما بایستی سیستم پیش تصفیه جهت آب راه اندازی گردد. در طی این مرحله آب جهت عبوری از پیش تصفیه برای ممبران ها مناسب خواهد شد. عملیات پیش تصفیه شامل :

فیلتراسیون کل مواد معلق (TSS)

کل مواد معلق (TSS) و همچنین موادی که ساختار کلوئیدی دارند در صورتی که وارد ممبران های گران قیمت دستگاه که قلب دستگاه می باشد ، شوند موجب می شود که دستگاه دچار گرفتگی شود. یکی از شاخص های مهم در آب ورودی به ممبران شاخص SDI می باشد. که مقدار این شاخص باید کمتر از 3 واحد باشد. لذا در این مرحله جهت حذف این مواد از 2 فیلتر شنی و فیلتراسیون میکرونی استفاده می گردد. فیلتر شنی ، فیلتری است که در بستر آن سیلیس دانه بندی شده با مش بندی های متفاوت قرار دارد که آب پس از عبور از آن کامل کدورت و مواد معلق ش کاهش می یابد.

نابودی باکتری ها و سایر موجودات زنده

آب ورودی به ممبران ها باید بدون هرگونه باکتری باشد زیرا بدن باکتری ها عموما از مواد آلی تشکیل شده است و حضور آنها در ممبران ها موجب می شود که فیلتر های دستگاه دچار گرفتگی شود.  و همچنین به دلیل رشد سلولی باکتری ها و تشکیل بایوفیلم در بستر ممبران ها و تغیییرات اسیدیته در بدنه ممبران مشکلاتی از جمله کاهش عمر ممبران ها را موجب می شود. به همین دلیل آب قبل از ورود به سیستم حتما بایستی گندزدایی شود. روش های مختلفی برای گندزدایی آب وجود دارد. از جمله این روش ها می توان روش های زیر را نام برد :

  1. گندزدایی با اشعه UV
  2. گندزدایی با کلر
  3. گندزدایی به اوزون

که رایج ترین گندزدایی کلر می باشد که به سه شکل جامد و مایع و گاز در دسترس است. با توجه به این که خود کلر هم عوارض بدی روی طول عمر ممبران ها دارد ، بایستی کلر زا نیز قبل از وروی به ممبران ها حذف کرد. روش حذف کلر در ورودی ممبران ها توسط متابی سولفیت سدیم است.

کاهش مواد آلی موجود در آب

مواد آلی در آب ممکن است ناشی از بقایایی میکروارگانیزم ها یا بقایای برگ های درختان باشد. واین مواد آلی هم باعث کاهش عمر ممبران های می شود. برای از بین بردن مواد آلی در آب معمولا از فیلتر های کربن فعال استفاده می شود.

 PH مناسب

آب ورودی به سیستم ممبران های بایستی از لحاظ شاخص اسیدی بودن در محدوده خنثی باشد. زیرا آب های قلیاییی و اسیدی در صورت ورود به ممبران باعث کاهش عمر ممبران ها می شود.

 

دستگاه تصفیه آب RO

فرآیند تصفیه با روش اسمز معکوس RO

در مرحله اسمز معکوس ، آب پس از آماده سازی از لحاظ کیفیت توسط پمپ های فشار قوی به محفظه ممبران با سرعت بالا انتقال داده می شود. به این ترتیب املاح آب شامل مواد معدنی  و کل جامدات محلول (TDS) آب کاهش می یابد. سپس آب تصفیه شده از انتهای ممبران جمع آوری شده و همچنین مواد و املاح گرفته شده از آب درقسمت دیگر تخلیه شده و بایستی به سمت فاضلاب هدایت شود.

در فیلم زیر روش کارکرد ممبران ها بیان گردیده است

تجهیزات اصلی دستگاه تصفیه آب RO

  1. بوستر پمپ ورودی : جهت تامین فشار لازم برای  BackWashفیلتر شنی و فیلتر کربنی
  2. فیلتر شنی : آب از فیلتر شنی عبور داده می شود تا کدورت آن کاهش یابد ، فیلتر شنی تحت فشار يک فیلتر چند منظوره است که ذرات معلق تا 50میكرون را حذف می کند. اختلاف دانسیته بین لايه های مختلف شن باعث می شود که بعد از backwashلايه های مختلف از هم جدا شوند.
  3. فیلتر کربن : بعد از ورود آب به فیلتر شنی، آب وارد فیلتر کربن می شود. فیلتر شنی باعث حذف بو ، مزه ، کلر آزاد و همچنین تا حدودی باعث کاهش رنگ موجود درآب می شود.
  4. فیلتراسیون میکرونی : فیلتر کارتريج های رسوبگیر برای حذف ذرات رسوب ، شن ، خاك و گل ولای تا اندازه 5 میكرون طراحی شده است. آب از دیواره فیلتر به سمت مرکز آن عبور می کند ذرات در دیواره فیلتر به دام می افتد.
  5. پمپ فشار بالا RO:  جهت تامین فشار مورد نیاز ممبران ها
  6. ممبران ها : آب پس از عبور از پمپ فشار بالا طبقاتی وارد فیلتر اصلی یعنی ممبران می شود که باعث کاهش کل جامدات محلول (TDS) آب می گردد.عملکرد اسمز معکوس ، مستقیما به خواص موادی که غشا از آن ساخته شده است بستگی دارد. به طور واضح تر ، ماهیت شیمیای بسپار غشا و ساختار غشا ، چیز های هستند که خواص دفع و جران اسمز معکوس را تعیین می کنند.  به طور ایده آل ، ممبران های اسمز معکوس ، علاوه بر مقاومت و دوام بالا ، باید جربان و دفع بالایی داشته باشند.  دو گروه بسیار رایج ممبران های اسمز معکوس ، بر اساس نوع ستون فقرات بسپار عبارتند از : استات سلولز و پلی آمید.رایج ترین ممبران هایی که برای تصفیه اسمز معکوس مورد استفاده قرار می گیرد. ، ممبران ها مارپیچی لوله  ای (Spiral Wound Modules) است. شکل زیر یک ممبران مارپیچی لوله ای با قطر 8 اینچ را نشان می دهد.
    ممبران 8 اینچی

    شکل بالا ساختمان داخلی ممبران ها را نشان می دهد. ساختمان مارپیج  با دو ورقه ی غشا ، که پشت به پشت قرار داده شده و برای جلوگیری از چسبیدن بین آنها با ماده فاصله انداز مشبک بافتنی (tricot) پر شده است ، شروع می گردد.

     

     

    مقایسه ممبران هایRO با سایر انواع فیلتر های تصفیه آب
  7. محفظه تحت فشار: ممبران داخل محفظه تحت فشار قرار میگیرد.
  8. سیستم تزریق آنتی اکسالانت : مواد شیمیايی ضد رسوب برای جلوگیری از گرفتگی و ايجاد رسوب روی ممبران ها استفاده می شوند. مقدار آنتی اسكالانت تزريق شده درآب خام ورودی بین 3تا5 PPM می باشد. اين کار باعث افزايش طول عمر ممبران ها می شود.
  9. ابزار کنترلی
  10. شاسی ، شیر آلات و لوله کشی :تمامی تجهیزات بر روی شاسی قرار می گیرد.
  11. سیستم شستشو دوره ای : دستگاه دارای سیستم اتوفلاش می باشد بطوريكه مخزن cip زمان کارکرد دستگاه با آب تصفیه شده پر و هنگام خاموش شدن دستگاه آب با  TDSپايین وارد ممبران شده و جايگزين آب خام در ممبران شده و از گرفتگی رسوب جلوگیری می کند.
  12. سیستم گندزدای با UV

در مواردی که لازم باشد، آب تصفیه شده با کیفیت بالای آب تولید شود (کیفیت آب صنعتی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد) می توان عمل تصفیه را در دو مرحله انجام داد. بدین ترتیب که آب تصفیه شده خروجی مرحله اول را ورودی مرحله دوم قرار داده و پساب مرحله دوم را به مرحله اول بازگشت داد.

مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب RO

مزایا

  1. حذف املاح معدنی آب تا میزان 99.9 درصد
  2. تولید در ظرفیت های مختلف از 5 مترمکعب درشبانه روز تا 1000 مترمکعب در شبانه روز
  3. ازبین بردن کامل رنگ آب های چاه که دارای آهن و منگنز بالایی می باشند.
  4. تصفیه آب های زیر زمینی و سطحی
  5. تصفیه آب هایی که درای TDS برابر با 20000 میلی گرم بر لیتر را دارا می باشند.
  6. تولید آب مقطر جهت صنایع دارویی و شیمیایی و …
  7. از بین برنده مواد آلی و میکروب ها
  8. عدم تولید بو
  9. عدم اشغال فضای زیاد
  10. مصرف برق کم
  11. هزینه ساخت و حمل و نصب و نگه داری پایین
  12. خدمات پس از فروش 10 ساله
  13. طراحی علمی بر اساس نرم افزای های طراحی دستگاه مانند ROSA
  14. امکان ارتقا دستگاه در صورت افزایش دبی
  15. قابلیت طراحی به صورت پرتابل جهت تامین آب در مناطق زلزله زده و …

معایب

  1. در صورت عدم بهره برداری و نگه داری صحیح ممکن است گرفتگی در سیستم پیش تصفیه ایجاد شود.
  2. در صورت عدم بهره برداری و نگه داری صحیح ممکن است گرفتگی در ممبران ها ایجاد شود و باعث کاهش طول عمر آن شود.

اصول طراحی علمی دستگاه تصفیه آب RO

طراحی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس یا آب شیرین کن ها به پارامتر های مختلفی تاثیر دارد. از جمله این شاخص های به لیست زیر به آنها اشاره می کنیم :

  1. فشار آب ورودی به دستگاه
  2. کیفیت آب ورودی به دستگاه
  3. کیفیت آب مورد نیاز خروجی از دستگاه
  4. دبی آب ورودی به دستگاه
  5. دوره طراحی دستگاه
  6. مقدار هزینه در نظر گرفته شده برای دستگاه جهت انتخاب متریال با کیفیت
  7. آب و هوای منطقه مورد استفاده دستگاه
  8. نرم افزار مناسب جهت طراحی دستگاه
دستگاه تصفیه آب RO

قیمت دستگاه تصفیه آب RO

قیمت دستگاه تصفیه آب RO بستگی به ظرفیت دستگاه در سال 1400 از 50 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان متغیر است. علت اصلی متغیر بودن قیمت دستگاه شاخص های متفاوتی است که در قیمت دستگاه تاثیر گذار است. دستگاه از اجزا مختلفی تشکیل شده است که این اجزا به صورت یک سیستم با هم در ارتباط می باشند. هریک از این اجزا در ظرفیت های متفاوت قیمت های متفاوتی دارند. در اینجا برخی از این پارامتر های تاثیر گذار در قیمت دستگاه را بررسی می کنیم.

  • دبی خروجی دستگاه

دبی یا مقدار آب مورد نیاز برای تصفیه یک شاخص بسیار مهم در تعیین قیمت دستگاه می باشد. وقتی دبی خروجی مورد نیاز از دستگاه بالا باشد بایستی تمامی اجزا دستگاه شامل پمپ ها ، مخازن FRP ، ممبران ها ، لوله کشی و اتصالات و تمامی سیستم ها متناسب با دبی افزایش ظرفیت داشته باشد. به طور مثال دستگاهی با ظرفیت 50 مترمکعب در روز با دستگاهی با ظرفیت 10 مترمکعب در روز دارای تفاوت های زیادی از نظر تجهیزات مورد استفاده هستند. لذا در هنگام سفارش دستگاه به شرکت دانش بنیان آبرام دقت کرد که دبی دقیق برآورد شده باشد. بهترین روش برای برآورد دبی قرآئیت مقدار مصرف آب بر اساس کنتور آب یا برآورد بر اساس زمان و قطر لوله های چاه می باشد.

یک روش دیگر برای محاسبه دبی وجود دارد و آن محاسبه بر اساس تعداد افراد مصرف کننده آب و نوع وفعالیت های مصرف آب می باشد.

  • کیفیت آب ورودی به دستگاه

کیفیت آب ورودی نیز در تعیین قیمت دستگاه تاثیر گذار است. زیرا هرچه آب با کیفیت نامناسب تری به دستگاه وارد شود بایستی تجهیزات و ابزار های قدرتمند تری برای دستگاه به کار گرفته شود تا دستگاه بتواند آب را تصفیه کند. در اینجا برخی از این پارمتر های مهم در کیفیت آب ورودی به دستگاه بیان می گردد :

  1. کل جامدات محلول (TDS)
  2. PH
  3. کل مواد معلق (TSS)
  4. کدورت
  5. سختی آب
  6. سدیم
  7. کلراید
  8. سولفات
  9. SDI
  10. نیترات
  11. مواد آلی COD- اکسیژن خواهی شیمیایی
  12. کلی فرم ها
  13. جمعیت کل باکتری ها
  • کیفیت آب خروجی دستگاه

بعضی صنایع نیاز به آب مطابق با آب مقطر یعنی بدون هرگونه املاح و با TDS <10 دارند. این شاخص باعث می شود که ممبران های قوی تری برای سیستم در نظر گرفته شود و ممبران های قوی باعث افزایش قیمت خواهد شد. همچنین ممکن است برخی صنایع  نیاز داشته باشند که کیفیت آب آنها در حدود آب آشامیدنی باشند یعنی TDS کمتر از 500 میلی گرم بر لیتر. که این مساله باعث می گردد شاخص های تاثیر گذار در قیمت متغیر گردد. لذا بایستی قبل از خرید دستگاه از نوع کاربری مورد نظر جهت دستگاه اظمینان حاصل نماییم.

  • تجهیزات مورد استفاده در دستگاه

دستگاه مجموعه ای از ابزار مختلف است که به همدیگر متصل می باشند. که در اینجا هریک را بررسی می کنیم :

  1. ممبران یا غشا نیمه تراوا
  2. محفظه تحت فشار یا pressure vessel
  3. پمپ فشار بالا یا high pressure pump
  4. سیستم تزریق آنتی اسکالانت
  5. شاسی استیل
  6. تابلو برق و تجهیزات کنترلی
  7. سیستم cip
  8. تجهیزات کنترل مانند phمتر ، هدایت سنج ، فشار سنج ،شیر های تنظیم جریان
  9. لوله و اتصالات

 

بستگی به اینکه هر کدام از این تجهیزات از برند های اروپایی یا برند های چینی در نظر گرفته شود قیمت دستگاه متغییر است.

هزینه نگه داری دستگاه

طبیعتا استفاده از دستگاه تصفیه آب ro دارای هزینه هایی می باشد. برخی از این هزینه ها به شرح زیر است

  1. برق مصرفی دستگاه
  2. هزینه های مربوط به خرید مواد شیمیایی مانند آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تخریب ممبران ها
  3. هزینه های مربوط به خرابی برخی قطعات مانند سیم پیچی پمپ ها وبرخی تجهیزات کنترلی موجود در تابلو برق
  4. هزینه دوره ای سرویس دستگاه
  5. فیلتر های پیش تصفیه میکرونی که بایستی پس از گرفتگی به صورت فصلی تعویض گردد.

اصول نگه داری دستگاه تصفیه آب ro

برای نگه داری صحیح دستگاه تصفیه آب ro باید اصولی را رعایت کرد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. این اصول باعث طول عمر دستگاه شده و باعث شده که همواره کیفیت آب خروجی دستگاه از کیفیت مناسب برخوردار باشد .

  1. بررسی کیفیت آب ورودی به سیستم که تغییرات ناگهانی در سیستم موجب اخلال در عملکرد دستگاه نگردد.
  2. بررسی کیفیت آب خروجی سیستم از نظر صحت اطمینان از تامین آب با کیفیت مورد نیاز
  3. شیر خروجی و ورودی فیلتر شنی
  4. شیر ورودی و خروجی فیلتر کربنی
  5. در صورت استفاده از کلر و متابی سولفیت سدیم بررسی آنها
  6. در صورت استفاده از سختی گیر بررسی میزان گرفتی و اهمیت بک واش
  7. انجام بکش واش فیلتر شنی به صورت دقیق
  8. بررسی ph  ورودی به دستگاه
  9. بررسی جریان پساب خروجی ممبران از لحاظ غلظت و کیفیت
  10. و بررسی شیرآلات از لحاظ عدم ایجاد نشتی
5/5 - (3 امتیاز)
5/5 - (3 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp