تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

فیلتر شنی تصفیه آب

فیلتر شنی تصفیه آب

فیلتر شنی تصفیه آب بعنوان زلال سازی برای حذف جامدات معلق (TSS) از پساب های حاوی جامدات معلق کم به کار برده می شود. این فرآیند در تصفیه فیزیکی- شیمیایی، بعد از منعقد سازی و یا بعنوان تصفیه پیشرفته بعد از فرآیند های تجزیه بیولوژیکی تصفیه فاضلاب به کار برده می شود.

طراحی اجزا فیلتر شنی تصفیه آب

 

جامدات معلق بوسیله فیلتراسیون در روی سطح و فیلتراسیون و جذب سطحیدر فیلتر عمقی حذف می شود. جذب سطحی به پتانسیل زتا جامدات معلق و بار الکتریکی متفاوت بوده و بعضی از آنها به طور پیوسته از فیلتر عبور می کند. فیلتر شنی تصفیه آب تابع موارد زیر است :

  • غلظت و مشخصات ذرات در تعلیق
  • مشخصات بستر فیلتر و وسایل کمکی فیلتراسیون
  • روش بهر برداری فیلتر

فیلتر های با محیط دانه ای می تواند با نیروی ثقل یا فشار کار کند. فیلتر های ثقلی را با سرعت ثابت می توان به دو صورت راهبری نمود ، که روش اول کنترل دبی ورودی و قطع و وصل جریان و روش دوم کاهش دبی ورودی است که در این روش تعداد ۴ فیلتر و یا بیشتر از یک دهانه مشترک تغذیه می شود. در این روش برای رسیدن به سرعت ثابت از وسیله ای که افت فشار مصنوعی ایجاد می کند (تنظیم کننده دبی) استفاده می شود.

با حذف جامدات معلق و افزایش اتلاف هد مصنوعی کاهش یافته و بنابراین افت فشار کل ثابت می ماند. در طراحی یک فیلتر با دبی کاهش یابنده ، کاهش دبی یک فیلتر در اثر افزایش افت فشار ، دبی فیلتر های دیگر را بالا می برد. وقتی یک واحد در سرویس نباشد ، دبی حداکثر فیلتراسیون برابر با 0.24 متر مکعب بر متر مربع در دقیقه است. وقتی که افت فشار کل با نیروی محرکه موجود مساوی باشد یا وقتی که مقدار جامدات معلق و کدورت در خروجی بالا رفته چرخه کار فیلتر پایان یافته است.

یک عامل مهم در طراحی فیلتر شنی تصفیه آب ، اندازه بستر است. اندازه دانه شن طوری انتخاب شده که حذف بدست آمده کمی بهتر از حذف لازم باشد. در فیلتر های با بستر دوگانه، اندازه دانه ذغال سنگ طوری انتخاب می شود که در 0.46 تا 0.6 متر از بستر فیلتر، ۷۵تا۹۰ درصد جامدات معلق حذف شود.

به طور کلی دو نوع فیلتر تک بستری ریز و درشت وجود دارد.  بستر ریز در فیلتر های تجاری خاص نظیر فیلتر های خودکار شستشو معکوس یا فیلتر نوع بستر – پالس وجود دارد و حذف آن بر اساس مکانیزم صاف کردن انجام می شود.

شستشو معکوس یا پالس دهی در مواقع غیر عادی یا در شرایطی که کدورت ورودی بالا است، مورد نیاز خواهود بود.فیلتر تک بستر درشت معمولا خیلی عمیق تر از بستر های بزرگ تری است که شستشوی آنها مستلزم بهم خوردن شدید SCOUR است. راهبری فیلتر شنی تصفیه آب با محیط درشت به وسیله کارکد طولانی تر آن و توانایی آن در مقابله با تغییرات ناگهانی واحد مشخص می شود. از فیلتر های با بستر دوگانه یا چند گانه عموما برای آب شرب استفاده می شود.

 

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp