تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

طراحی سپتیک تانک

طراحی سپتیک تانک

در طراحی سپتیک تانک باید دقت کنیم که تمامی موارد زیر را رعایت نماییم چراکه مکان یابی سپتیک در جنس و تمامی پارامتر های طراحی سپتیک اثر دارد و باید تمامی این قواعد لحاظ گردد:

  •  محل انتخاب سبب ایجاد هیچ آلودگی برای چاه و چشمه و … نشود.
  • در محل سیل و مکان باتلاقی نباشد.اختلاف از ارتفاع سطح آب زیرزمینی محل مخزن از کف گودال حفر شده با ترانشه‌های جذب مخصوصاً دفع پساب نباید کمتر از 15 روز باشد.
  •  فاصله از ساختمان 15 متر از املاک مجاور 15 متر و از چاه 15 متر و درخت 3 متر باشد.
  • راندمان مخازن سپتیک تانک در حذف  حدود 50% – 40% و در حذف مواد معلق 70 – 60% می‌باشد و بیشتر مخزن ته‌نشینی اولیه در فاضلاب و یا برکه‌های بی‌هوازی عمل می‌کند.
طراحی سپتیک تانک

معایب پستیک تانک

تصفیه بصورت ناقص انجام می‌گیرد و برای جمعیت محدودی استفاده می‌شود لذا دفع پساب و لجن از سپتیک تانک به شکل بهداشتی به روشهای زیر انجام می‌گیرد.

  •  استفاده از چاه جاذب
  •  ترانشه جذب
  •  فیلتر شنی

پساب خروجی از سپتیک تانک (septic tank )  که دارای مواد معلق کمتری است وارد چاه جاذب می‌شود.چاه جاذب روش سنتی دفع فاضلاب محسوب می‌شود و در مواقع استفاده از چاه جاذب روش طبیعی دفع فاضلاب است که برای دفع فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این روش فاضلاب مناطق مسکونی توسط لوله کشی جمع آوری شده و بدون هیچ تصفیه وارد چاه جاذب می‌شود. فاضلاب پس از ورود به چاه توسط باکتری بی‌هوازی تجزیه می‌شود و به میزان مواد جامد معلق در فاضلاب کاهش یافته همزمان با این عمل آب اضافی به محل نفوذ کرده و ممکن است به سفره زیرزمینی برسد.

لایه نفوذ‌پذیر حداکثر در 20 متری زیر سطح زمین باشد سطح سفره آب حداقل 3 تا 4 متر پایین تر از لایه نفوذپذیر قرار گرفته باشد.

از سفره محلی هیچ برداشتی برای شرب استفاده نشود در صورت چنین روشی استفاده از چاه جاذب ساده‌ترین روش دفع فاضلاب حتی برای فاضلاب خام شهری است مهم‌ترین عامل تعیین حجم است که هر چه زمان پر شدن چاه بیشتر باشد از نظر بهداشتی مفیدتر و بازده بیشتری دارد.زمانیکه چاه تا عمق cm 50 سطح زمین پر شد باید مطرود و از چاه رزرو استفاده کنیم پیشنهاد می‌شود که چاه جذبی 2 تا باشد محتویات پر شده حداقل پس از 9 تا 12 ماه به صورت کود در کشاورزی استفاده می‌شود.طبق مقررات بهداشتی حداقل فاصله افقی چاه جذب از منبع آب ( چاه آب ) 15 متر و حداقل فاضله عمودی کف چاه جاذب از سطح آب زیرزمینی 3 متر می‌باشد.

ترانشه جذب : در صورتی که سطح سفره آب زیر زمینی پایین و امکان چاه جذب کننده فاضلاب وجود داشت از چاههای جذبی برای دفع فاضلاب استفاده می‌شود در غیر اینصورت اگر سطح آب زیرزمینی بالا و زمین از نفوذ‌پذیری زیادی برخوردار باشد باید فاضلاب ر اتوسط شبکه لوله‌های سوراخدار در روی زمین و در عمق cm 90 -45 پخش نمود.شیب لوله‌های پخش کننده 500/1 – 400/1 انتخاب می‌شود فاصله لوله‌های موازی 3-2 متر انتخاب می شود و معمولاً اگر زمین از نفوذ‌پذیری کمی برخوردار باشد لازم است با ایجاد ترانشه‌های پر از شن و ماسه سطح فاضلاب را با زمین طبیعی افزایش داد عرض ترانشه 3-1 متر میزان بارگذاری هیدرولیکی  لیتر / متربع 20-10 میباشد.

طراحی سپتیک تانک

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp