تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

هواده های مکانیکی سطحی

هواده های مکانیکی سطحی

هواده های مکانیکی سطحی به دو دسته کلی هوادهی مکانیکی سطحی محور عمودی و هواده مکانیکی سطحی محور عمودی تقسیم بندی می شوند. هر دو گروه از این نوع هوادهی به هواده های سطحی و مستغرق تقسیم می شوند. در هواده های سطحی اکسیژن از جو گرفته می شود و در هواده های مستغرق نیز  اکسیژن از جو گرفته می شود ولی در بعضی انواع هوا یا اکسیژن خالص به کف مخزن دمیده می شود. در هر دو حالت عمل تلمبه زنی یا همزن هواده به اختلاط  محتویات مخزن هوادهی کمک می کند.

هوادهی مکانیکی سطحی فاضلاب

هواده های مکانیکی سطحی محور عمودی

این گروه از هواده ها به نحوی طراحی می شوند که در نتیجه عمل تلمبه زنی جریان نزولی و صعودی را تامین کند. این هواده ها از پروانه های مستغرق یا نیمه مستغرق تشکیل می شوند که موتوری متصل اند و روی صفحه های ثابت یا شناور نصب شده اند. پروانه های از جنس فولاد، آلیاز های مقاوم در برابر خوردگی و پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس ساخته می شوند و برای همزدن شدید فاضلاب به کار برده می شوند. طی این عمل هوا به فاضلاب وارد می شود و تغییری سریع در سطح مشترک هوا- آب پدید می آورد که به نوبه ی خود سبب تسهیل انحلال هوا در آب می شود.  هواده های سطحی رامی توان بر حسب نوع پروانه (گریز از مرکز، شعاعی یا محوری) یا بر حسب سرعت چرخش پروانه (کند یا تند) تقسیم بندی کرد.

پروانه های گریز از مرکز به گروه ها پروانه های کند تعلق دارند. هواده های مجهز به پروانه های شعاعی با سرعت زیاد کار می کنند. در هواده های کند پروانه از طریق یک چرخنده کاهنده به موتور برقی متصل می شود. موتور و جعبه دنده روی سکویی قرار گرفته و پایه های سکو به کف یا بدنه مخزن متصل می شود.

 

هواده های مکانیکی سطحی مستغرق

هواده های کند را می توان روی سکو های شناور نیز سوار کرد. در هواده های تند، پروانه مستقیما به عضو گردان الکتروموتور متصل است. هواده های تند را همیشه روی سکو های شناور مستقر میکنند. این دستگاه ها اساسا برای استفاده  در استخر ها یا تالاب هایی که سطح آب در آنها متغیر است، یا استفاده از سکوی ثابت غیر ممکن است ، ساخته شده اند.  هوادهی سطحی در اندازه های 0.75 تا ۱۰۰ کیلو وات ساخته می شوند.

 

هواده های مکانیکی سطحی محور افقی

هواده های مکانیکی سطحی محور افقی و هواده های مکانیکی مستغرق محور افقی دو نوع از انواع هوادهی مکانکی محور افقی هستند. هواده های سطحی را از روی هوادهی الگو برداری کرده اند که برای هوادهی و به گردش در آوردن فاضلاب در برکه های اکسایش به کار می رود. هواده های سطحی مستغرق محور افقی از لحاظ اصول کار به هواده های سطحی شبیه اند یا این تفاوت که به کمک دیسک ها یا پره های که به محور عمودی گردان متصل است، فاضلاب را به هم می زند.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp