تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پلی آلومینیوم کلراید صنعتی

پلی آلومینیوم کلراید صنعتی

پلی آلومینیوم کلراید صنعتی از مواد شیمیایی افزودنی در فرآیند های تصفیه فاضلاب است.  تزریق پلی ­آلومینیوم کلراید می تواند قبل از ورود فاضلاب به مخزن ته ­نشینی و همینطور به عنوان پلیمر به لجن قبل از ورود به مخزن تغلیظ استفاده شود. مولکول ­های PAC ، در مقایسه با آلومینیوم سولفات و دیگر منعقدکننده ­ها، حجم لجن کمتری تولید می ­کنند. لجن خیلی غلیظ تر است چون کمی فرایندهای هیدرولیز، متان­زایی، محلول سازی و اسیدزایی که در تصفیه ­ی لجن اتفاق می­افتند، توسط PAC مهار می ­شود. برای همین، پیشنهاد می ­شود که پودر پلی ­آلومینیوم کلراید به همراه پلی ­الکترولیت استفاده شود.

پلی آلومینیوم کلراید صنعتی

دوز تزریق بیش ­از اندازه، باعث می ­شود که این فرایندهای فوق، به طور فوق­العاده ­ای مهار شوند که این ممکن است به دستگاه­ های تصفیه لجن آسیب بزند.

عمکلرد پودر پلی­آلومینیوم کلراید در صنعت

پلی­ آلومینیوم کلراید مایع، از ترکیب آلومینیوم هیدروکسید، اسیدهیدروکلریک و سولفوریک اسید در دمای بالا تهیه می ­شود. سپس ، مخلوط این سه ماده را کلسیم ­کربنات حرارت می­ دهند تا خاصیت بازی و قلیایی ترکیب بالاتر رود. حال، توسط سانترفیوژ، مایع پلی ­آلومینیوم کلراید را از این مخلوط جدا می­ کنند. برای تهیه ی پودر PAC نیز، گاز اسیدهیدروکلریک را با یکی از ترکیبات آلومینیوم (آلومینیوم هیدروکسید یا آلومینیوم اکسید) واکنش می­ دهند.

به علت عدم شناخت کافی از PAC و امتیازات آن، استفاده از PAC هنوز در ایران فراگیر نشده و همچنان استفاده از آلومینیوم سولفات و کلرورفریک همراه آهک مرسوم است.

برخلاف آلومینیوم سولفات ،که فقط بخش کوچکی از آلومینیوم بصورت مونومر وجود دارد، در مولکول PAC بخش عمده آلومینیوم به شکل ساختمان الیگومری ظاهر می شود. این اختلاف در ترکیب، دلیل اصلی برتری PAC و سبب کاهش ناچیز PH می شود و به همین دلیل، هزینه خنثی سازی PH بعد از فلوکولاسیون کاهش می یابد.

در عملیات منعقدسازی مقدار مصرف PAC در مقایسه با آلومینیوم سولفات حدودا ۳۰ الی ۶۰ درصد کاهش می یابد. به همین جهت مقدار لجن کمتری تولید می شود. لجن های تولیدی از فرآیند PAC نسبت به لجن های آلومینیوم سولفات راحت تر آبگیری شده و این مورد سبب صرفه جویی در استفاده از دستگاه آبگیری می گردد. (شکل بالا)

پلی آلومینیوم کلراید صنعتی

بعلاوه، مقادیر فلوکولانت ثانویه به کار رفته برای آب شستشوی فیلترها کاهش می یابد. در حالی که مصرف آلومینیوم سولفات، می تواند باعث کاهش کارائی عملیات شستشوی فیلتر شود. مصرف PAC سبب کاهش ناخالصی های آلی آب شده و در نتیجه طول عمر فیلترهای کربن اکتیو افزایش می یابد. همچنین تجربه نشان داده که؛ مصرف پلی ­آلومینیوم کلراید نسبت به دیگر منعقدکننده ­ها باعث کاهش مقدار دوز ماده­ ی گندزدا برای تصفیه به فاضلاب می­ گردد.

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp