تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک همچون صنایع عکاسی و آفت کش ها و موا نگهدارنده غذایی دارای غلطت بالایی از فلز جیوه می باشد.  همچنین جیوه به عنوان یک کاتالیزور در صنعت شیمی و پتروشیمی به کار می رود. جیوه در اغلب فاضلاب های آزمایشگاهی یافت می شود. تولید انرزی منبع بزرگ جیوه رها شده به محیط است که با احتراق سوخت فسیلی پیش می آید و هنگامیکه تجهیزات اسکرابر در دودکش نیروگاه های حرارتی نصب می شوند تا دی اکسید سولفور را بزدایند ، تجمع جیوه در صورتیکه واگردانی زیاد باشد امکانپذیر است.

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک که دارای جیوه می باشد را از طریق رسوبدهی ، تبادل یونی و جذب از فاضلاب جدا کرد. در اغلب موارد بازیافت جیوه از طریق تبخیر قابل دستیابی است.  در عمل رسوبدهی ، باید ترکیبات جیوه به یون جیوه اکسید شوند. جدول زیر فناوری های انتخابی برای حذف جیوه را بر اساس خروجی ها نشان می دهد.

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک

صنایع پردازش فلزات، ذوب آهن، صنایع خودرو و هواپیماسازی نیز دارای فلز نیکل می باشد. نیکل در حضور مواد کمپلکس کننده نظیر سیانید می تواند به شکل کمپلکس محلول باشد. وجود کمپلکس های سیانید نیکل با تصفیه سیانید و نیکل تداخل می کند. افزودن آهک باعث اشکال نامحلول هیدرکسید می شود که در پی اچ 10تا 11 به حداقل قلیائیت 0.12  میلیگرم بر لیتر این فلز می انجامد.

رسوبات هیدروکسید نیکل دارای خصوصیات ته نشینی ضعیفی است. نیکل می تواند همراه با سیستم های بازیافت به صورت کربنات یا سولفات رسوب نماید. در عمل با افزودن آهک در پی اچ برابر با 11.5 می توان انتظار داشت که غلظت های باقی مانده نیکل پس از ته نشینی و فیلتراسیون به 0.15 میلیگرمبر لیتر برسد. بازیافت نیکل می تواند با تبادل یونی یا بازیافت تبرخیری به انجام رسیده و غلظت نیکل بدست آمده در حد قابل قبولی باشد.

تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک

یکی دیگر از پارامتر های که باید در تصفیه فاضلاب صنایع برق و الکترونیک در نظر گرفته شود، تصفیه سلنیوم می باشد. سلنیوم ممکن است در انواع گوناگون کاغذ، خاکستر فرار و در سنگ های معدنی سولفید وجود دارد. یون سلنیوم یکی از رایج ترین شکل سلنیوم در فاضلاب هاست. به جز پساب رنگ و روغن که محتوی سولفید است.(سلنید کادمیوم زرد رنگ است). سلنیوم موجود در فاضلاب ها را میتوان توسط ترسیب در پی اچ 6.6 به صورت سولفید جدا کرد.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp