تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی

تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی

تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی که عموما دارای COD بالای 20000 میلیگرم بر لیتر و BOD بالای 11000 میلیگرم بر لیتر و روی و نقره بالایی می باشند دارای پیچیدگی خاص خود می باشند. در زیر تصویری از نمونه آنالیز پارامترهای BOD  و COD و TSS و PH و کدورت یک نمونه پساب تولیدی در کارخانه کاغذ سازی می باشد.

تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی

برای تصفیه فاضلابی با این مشخصات باید پیش تصفیه و فرآیند تصفیه خاص طراحی شود که در اینجا به فرایند حذف نقره و روی در این پساب می پردازیم. روی را می توان از طریق ترسیب با آهک یا سود  به صورت هیدروکسیدی ترسیب کرد. ایراد افزودن آهک> ترسیب همزمان سولفات کلسیم در حضور مقادیر بالای سولفات در فاضلاب است. روی محلول خروجی کمتر از 0.1  میلیگرم بر لیتر در پی اچ 11 آمده است.

تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی

نقره محلول معمولا به شکل نیترات نقره در تصفیه فاضلاب کارخانه کاغذ سازی و فاضلاب ساخت چینی، عکاسی ، آبکاری و صنایع ساخت مرکب یافت می شود.  معمولا در فناوری تصفیه برای حذف نقره ، بازیافت مد نظر قرار می گیرد زیرا قیمت نقره بالاست.  روش های اصلی تصفیه شامل رسوبدهی ، تبادل یونی ، تبادل احیایی ، و بازیافت الکترولیتی می باشد. نقره از طریق ترسیب به صورت کلرید نقره از فاضلاب جدا می شود که رسوبی به شدت نامحلول بوده و در دمای 25 درجه سانتیگراد به حداکثر غلظتی در حدود 1.4 میلیگرم بر لیتر می انجامد. مقادیر زیاد کلرید این میزان را کاهش خواهد داد ولی غلظت های خیلی زیاد باعث افزایش حلالیت نقره در خلال تشکیل کمپلکس  های کلرید نقره  محلول خواهد شد. نقره را می توان به صورت انتخابی به شکل کلرید نقره  از فاضلاب مخلوط فلز که جداسازی اولیه فاضلاب  ها یا ترسیب همزمان سایر فلزات در آن  انجام نشده باشد جدا کرد.

در صورتی که شرایط تصفیه قلیایی باشد، به ترسیب هیدروکسید های سایر فلزات به همراه کلرید نقره منجر شده، شستشوی اسیدی لجن ترسیب شده یون های فلز آلاینده را که کلرید نقره را ترک میکنند، حذف خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

با سلام و وقت بخیر… با توجه به گستردگی مطالب در این زمینه سعی شده به ضورت خلاصمه مطالب ایراد گردد…
در صورت تمایل به مطالعه بیشتر ، کتاب تصفیه فاضلاب های صنعتی نوشته ویلیام وسلی اکن فلدر ، ترجمه ایوب ترکیان نشر شرکت شهرک های صنعتی پیشنهاد می گردد.

whatsapp