تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پکیج تصفیه فاضلاب هوادهی گسترده

پکیج تصفیه فاضلاب هوادهی گسترده

پکیج تصفیه فاضلاب به روش EAAS (لجن فعال با هوادهی گسترده) ، یک سازه تصفیه خانه کامل به منظور تصفیه فاضلاب انسانی است. این پکیج ها به صورت پیش ساخته در کارگاه شرکت دانش بنیان آبرام ساخته می شود و سپس به محل جهت نصب ارسال می گردد. فاضلاب در این روش به صورت زیستی تصفیه می شود.  در این روش تصفیه فاضلاب لجن فعال، فاضلاب ابتدا آشغالگیری شده ،سپس وارد حوضچه هوادهی می گردد. پس ازآن فاضلاب فرآیند ته نشینی را طی می کند که بخشی از لجن از کف مخزن ته نشینی برگشت داده شده و به حوضچه هوادهی هدایت می گردد.  پساب زلال شده از بالای حوضچه ته نشینی به سمت مخزن کلر هدایت می گردد. پکیج های تصفیه فاضلاب جهت استفاده به منظور کاهش آلودگی محیط زیست مطابق با استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست ساخته می شوند.

پکیج فلزی تصفیه فاضلاب محصول شرکت دانش بنیان آبرام در حال نصب و راه اندازی

این پکیج ها از محصولات اصلی شرکت دانش بنیان آبرام (آب راهبر محاسب) می باشد که مطابق با استاندارد های روز دنیا و زیر نظرکارشناسان نخبه مراحل طراحی و ساخت آن انجام می شود. شرکت دانش بنیان آبرام تولید کننده پکیج های تصفیه فاضلاب دارای مجوز وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست بوده و پروژه های متعددی را در طی سالیان نصب و راه اندازی نموده است. شکل زیر تصویری کلی از دیاگرام پکیج تصفیه فاضلاب محصول شرکت دانش بنیان آبرام و همچنین مراحل تصفیه می باشد. که فاضلاب از قسمت اولیه ورودی فاضلاب خام وارد شده و در نهایت پساب تصفیه شده کلرزنی شده خارج می گردد.

 

دیاگرام کلی تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده

این میزان بارگذاری موجب می شود که باکتری ها با اکسیژن فراوان و مواد غذایی نسبتاً کمتری مواجه شده و در نتیجه مواد آلی موجود در فاضلاب را به صورت کامل تری مورد استفاده قرار دهند. در این نوع سیستم تصفیه، غلظت MLSS در حوض هوادهی نسبت به لجن فعال متعارف بیشتر است.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب به روش EAAS ساخت شرکت دانش بنیان آبرام برای فاضلاب هایی زیر مناسب است :

  1. تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی و اداری
  2. تصفیه فاضلاب  بیمارستان ها و درمانگاه ها
  3. تصفیه فاضلاب کارخانه ها و صنایع
  4. تصفیه فاضلاب مراکز نظامی و ترمینال ها و فرودگاه ها
  5. تصفیه فاضلاب مسافر خانه ها و هتل ها و مراکز اقامتی
  6. تصفیه کارخانه های صنایع غذایی و لبنی (با در نظر گرفتن کیفیت فاضلاب)

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب به روش (EAAS)

  1. ارائه خروجی فاضلاب تصفیه شده مطابق با استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست
  2. ابعاد مناسب و کوچک و ساخت سریع
  3. امکان انتقال پکیج بعد از نصب
  4. کمترین میزان تولید بوی نامطبوع
  5. راهبری و نگه داری ساده
  6. غلظت لجن تولیدی پایین
  7. سرعت در ساخت و نصب و راه اندازی
  8. امکان افزایش ظرفیت در صورت طرح های توسعه ای شرکت ها
  9. استفاده از تجهیزات به روز تولید شده اروپا غربی در پکیج
  10. کمترین میزان مصرف انرژی
  11. استهلاک پایین به دلیل طراحی دقیق و مهندسی
  12. آموزش راهبری و امکان اتوماسیون و عدم نیاز به حضور نیرو بهره بردار
  13. خدمات پس از فروش 10 ساله

بخش های پکیج تصفیه فاضلاب به روش EAAS

بدنه پکیج تصفیه فاضلاب

واحد های تصفیه خانه فاضلاب شامل هوادهی ، ته نشینی ثانویه ، کلرزنی، مخزن دخیره لجن ، خط برگشت در کنار هم در یک سازه قرار می گیرند. جنس سازه بدنه پکیج  فولادی ST37 یا پلی اتیلنی می باشد. هرکدام از بدنه های پکیج تصفیه فاضلاب ، بدنه فلزی و پلی اتیلنی بر اساس شرایط پروژه می تواند تغییر نماید. مثلا برای مناطقی که از نظر جغرفایایی دارای رطوبت بالا می باشند (مناطق نزدیک دریا) توصیه می گردد از پکیج های پلی اتیلنی استفاده شود. همچنین در بعضی شرایط ممکن است نیاز باشد پروژه به صورت دفنی کار شود که در آن صورت هم بایستی از پکیج های پلی اتیلنی استفاده کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی یا پلی اتیلنی، کدامیک مناسب است؟

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی محصول شرکت دانش بنیان آبرام دارای بدنه آهنی بوده که بدنه آن با پوشش رنگ مناسب رنگ آمیزی می گردد. در این حالت تمامی اجزا شامل مخزن هوادهی ، ته نشینی ثانویه ، کلرزنی ، آشغالگیر ، نردبان ، سقف و کف پکیج همه فلزی بوده و پس از جوشکاری رنگ آمیزی می گردد. جنس دیواره و کف پکیج تصفیه فاضلاب از ورق های فولادی بوده که ضخامت ورق کف پکیج دارای 8 تا 10 میلیمتر از نوع صاف و ضخامت دیواره پکیج 6 تا 8 میلیمتر بریک پلت است.

 

لایه داخلی پکیج تصفیه فاضلاب دارای پوشش رنگ مناسب ضد خوردگی و مقاوم در برابر فاضلاب بوده به شکل زینک ریچ اپوکسی با ضخامت 200 میکرون و لایه خارجی رنگ دارای پوشش رنگ روغنی کامل خواهد بود.

پکیج تصفیه فاضلاب محصول شرکت دانش بنیان آبرام

مخازن پلی اتیلنی به قطر بیش از 2 متر که از جنس HDPE 100 بوده و جهت مصارف فاضلاب نیز مناسب است. امکان استفاده از این مخازن به جای پکیج های فلزی وجود دارد. این مخازن را هم به صورت دفنی و هم به صورت نیمه دفنی می توان تهیه کرد. اصلی ترین مساله پکیج های فلزی عمر کم آنها نسبت به پکیج های پلی اتیلنی است. زیرا که فاضلاب ها عموما دارای PH اسیدی بوده و این مساله باعث می شود که بدنه فلزی هرچقدر هم رنگ آمیزی آن مناسب باشد دچار خوردگی شود.  وزن سبک مخازن پلی اتیلنی یکی دیگر از مزیت های این پکیج ها است. این درحالی است که یکی از ایراد های مخازن استواانه ای پلی اتیلنی مشکل هوادهی سراسری آن است.

تصاویری از مراحل ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب – مراحل ساخت
پکیج تصفیه فاضلاب – مراحل ساخت

 

 

در اینجا به معایب و مزایا پکیج های پلی اتیلنی می پردازیم.

مزایا پکیج پلی اتیلنی

  1. خروجی فاضلاب تصفیه شده بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
  2. مقاوم در برابر خوردگی بالا فاضلاب
  3. امکان ساخت به صورت پیش ساخته و انتقال سریع به دلیل وزن سبک
  4. امکان نصب به صورت دفنی در زمین و یا به صورت نیمه دفنی و عدم اشغال فضا
  5. راهبری و نگه داری ساده بدون نیاز به اپراتور متخصص
  6. عدم تولید بو
  7. نیاز نداشتن به ساخت زیرسازی های بتنی مانند پکیج های فلزی
  8. تمرکز همه واحد ها در یک پکیج
  9. دارای ظرفیت های متغیر از 5 مترمکعب در روز تا 1000 مترمکعب در روز
  10. حفط دما مناسب فاضلاب برای رشد بیولوژیکی میکروارگانیزم ها در پکیج و راندمان بالا به دلیل حفظ دما
  11. هزینه پایین ساخت و عمر بالا این پکیج ها تا 50 سال
  12. نگه داری ساده
  13. مناسب برای مناطق نزدیک دریا و شرجی
  14. امکان انتخاب مقطع به صورت استوانه ای یا مربعی
  15. ضمانت 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله

معایب پکیج پلی اتیلنی

  1. هوادهی سراسری در طول پکیج های استوانه ای
  2. عدم مشاهده دقیق و شفاف رنگ و ظاهر فاضلاب

 

فیلم پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب پس از نصب و دفن در زمین

آشغالگیر

آشغالگیری که اولین مرحله ورودی به پکیج تصفیه فاضلاب به روش EAAS قرار می گیرد. به منظور حذف مواد جامد شناور يا غوطه ور موجود در فاضلاب است. حذف مواد به اندازه چشمه ها يا فواصل باز آشغالگير و نيز مشخصات مواد جامد موجود در فاضلاب، بستگي دارد. معمولا آشغالگیز فلزی از جنس استیل یا فولاد ST37 گالوانیزه استفاده می شود. آشغالگیر ها معمولا به صورت میله ای و مسبک ساخته می شوند که نوع مشبک آن در این پکیح ها استفاده می شود. 

بخش هوادهی

سیستم هوادهی به فاضلاب از طریق بلوئر های هواده می باشد. هوا تولید شده توسط بلوئر ها از طریق لوله کشی ها مشخص به کف حوضچه هوادهی انتقال داده می شود. سپس با استفاده از دیفیوزر ها ، این هوا به فاضلاب منتقل و مراحل تجزیه بیولوژیکی فاضلاب انجام و ترکیبات آلاینده فاضلاب تجزیه می گردد. پس یکی از بخش های مهم هرتصفیه خانه بلوئر های هوادهی می باشد. شرکت آبرام از بلوئر های ساخت اروپای غربی یا تایوانی جهت پکیج های تصفیه فاضلاب استفاده می کند. بلوئر ها باید در اتاقک مخصوص با دمای مناسب نگه داری شوند.

انواع بلوئر های موجود

روتس بلوئر ها :
  1. لانگ تک (LONGTECH)
  2. پدرو گیل (PEDRO GIL)
  3. ارزن (AERZEN)
  4. روبوسکی (ROBUSCHI)
  5. شوفو (SHOWFOU)
  6. گریتک (GREATECH)
  7. گولدن تک (GOLDENTECH)
بلوئر های ساید چنل:
  1. رونتای (RONTAI)
  2. گرین کو (GREENCO)
  3. پالما (PALMA)
  4. استریم(STREAM)
  5. FPZ
  6. یورو وکیوم (EUROVACCUM)
بلوئر هوادهی تصفیه فاضلاب

بلوئر های هوادهی که بخش اصلی تصفیه خانه می باشد باید به صورت دوره ای نگه داری شوند. این بلوئر ها عموما وارداتی بوده و در دبی ها و فشار های متفاوت تامین می گردد.

بخش ته نشینی ثانویه

پس از هوادهی، فاضلاب وارد حوضچه ته نشینی می شود تا فرایند ته نشینی و جدا سازی لجن از پساب تصفیه شده ، انجام شود. از کف مخزن ته نشینی لجن ته نشین شده به حوضچه هوادهی برگشت داده می شود. از طریق این کار جمعیت توده بیولوژیکی (MLSS) حفظ می گردد. در کف مخزن ته نشینی ایرلیفت ها وجود دارند. ایرلیفت با استفاده از هوایی که در بلوئر ها تولید می شود فعال است و با باز کردن شیر مربوط به همین قسمت ایرلیفت ها شروع به فعالیت می نمایند.

انواع حوضچه ته نشینی در تصفیه آب

حوضچه های ته نشینی به شکل قیف مانند بوده تا به راحتی در کف مخزن ته نشینی این جامدات مربوط به این بخش جداسازی گردد. یکی از مشکلات نگه داری از تصفیه خانه های فاضلاب حجیم شدن لجن در حوضچه ته نشینی و همچنین بالا آمدن لجن و عدم ته نشینی است. پدیده رایزینگ و بالکینگ باعث اخلال در سیستم ته نشینی می گردد.

بخش کلرزنی

پکیج تزریق کلر شامل بک مخزن  200 لیتری به همراه میکسر بوده که پس از به هم زدن آب و هیپوکلریت کلسیم و آماده سازی به پساب تزریق می شود. بخش کلرزنی خود شامل اجزا زیر است :

  1. موتور
  2. گیربکس جهت تنظیم دور چرخش
  3. شفت و پروانه
  4. مخزن 200 لیتری
  5. شاسی
  6. دوزینگ پمپ به منظور تزریق قطره ای کلر

کلرزنی باعث می شود که میکروب هایی که عملیات اصلی تصفیه را انجام می دادند ، از بین بروند. در آخرین مرحله جهت دفع آب به منابع آب سطحی یا چاه یا مصارف کشاورزی بایستی مقدار کلیفرم موجود در پساب تصفیه شده به حداقل برسد.

 

مخزن ذخیره لجن

مقادیر اضافه لجن از حوض ته نشینی به مخزن ذخیره لجن انتقال داده می شود. مقادیر مشخصی از لجن هم از مخزن ته نشینی به حوضچه هوادهی منتقل می گردد. هدف از مقدار لجن برگشتی ، حفظ غلظت میکروبی کافی برای تثبیت مواد آلی ورودی به تانک هوادهی است.

تابلو برق

بمنظور کنترل بخش های مختلف پکیج تصفیه فاضلاب مانند بلوئر ها ، پمپ ها ، دوزینگ پمپ کلر نیاز به تابلو برق اتوماتیک می باشد تا تمامی بخشهای پکیج کنترل شده و همه فرآیند ها به صورت اتوماتیک اتفاق بیقتد.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

قیمت پکیج های تصفیه فاضلاب به روش EAAS تابع شاخص های متفاوتی است. قیمت این پکیج ها در محدود 150 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان قرار (بر اساس قیسمت سال 1400)دارد. البته قیمت تابع شاخص هایی است که در ادامه هریک را توضیح خواهیم داد. در ادامه شاخص های مهم در طراحی و ساخت و در نتیجه قیمت تمام شده پکیج را بررسی می کنیم.

دبی یا ظرفیت فاضلاب

دبی یا ظرفیت پکیج فاضلاب مقدار فاضلابی است که قرار است در روز وارد پکیج شود و عملیات تصفیه آن انجام شود. دبی مهم ترین شاخص در تعیین قیمت پکیج می باشد. بر اساس دبی مقدار ظرفیت پمپ ها ، ابعاد مخزن هوادهی ، ابعاد مخزن ته نشینی ، قطر لوله های انتقال فاضلاب ، میزان قدرت بلوئر ها و تعداد دیفیوزر ها تعیین می گردد. یکی از مراحل مهم  در ساخت تصفیه خانه برآورد دقیق دبی فاضلاب است. روش های متفاوتی جهت برآورد دبی وجود دارد. روش اول بر اساس تعیین میزان مصرف آب منطبق با مقداری از آب که در کنتور نشان داده شده است. که معمولا در صورتی که آب شهری مصرف گردد میزان دبی را در قبض های آب شرکت آب و فاضلاب نوشته می شود.

روش دوم جهت برآورد دبی ، تعیین دبی از طریق برآورد به صورت دستی و محاسبه تعداد نفرات حاضر در مجتمع است. مثلا به ازای هر نفر در شبانه روز مقدار 150 تا 200 لیتر فاضلاب در منازل مسکونی تولید می شود. طبیعتا محل های کار میزان مصرف آب در آنها کمتر از این مقدار است. سپس بعد از اینکه تعداد تفرات بدست آورده شد باید تعداد افراد را در مقدار آب مصرفی ضرب کرد و میزان دبی را بدست آورد. دبی معمولا بر حسب مترمکعب بر شبانه روز یا بر حسب لیتر بر ساعت بیان می گردد.

کیفیت فاضلاب ورودی به پکیج تصفیه

کیفیت فاضلاب تولید شده دومین شاخص مهم تاثیر گذار بر قیمت پکیج های تصفیه فاضلاب است. کیفیت فاضلاب ها متنوع و متفاوت است. فاضلاب های بهداشتی و فاضلاب های صنعتی از نظر کیفیت بسیار متفاوت می باشند. این تفاوت در کیفیت توسط شاخص های زیر تعیین می گردد. شاخص های مهم که در تعیین کیفیت فاضلاب تاثیر گذار هسنتند عبارتند از :

  1. PH یا شاخص اسیدی یا بازی بود فاضلاب
  2. کل مواد معلق یا TSS
  3. اکسیژن خواهی شیمیایی یا COD
  4. اکسیژن هواهی بیولوژیکی یا BOD
  5. فسفر یا TP
  6. نیتروژن یا TN
  7. قلیائیت فاضلاب
  8. دترجنت یا مواد شوینده
  9. چربی و روغن OIL AND GREASE
  10. فلزات سنگین

استاندارد خروجی فاضلاب تصفیه شده

استاندارد خروجی تصفیه خانه های فاضلاب بر اساس استاندارد سازمان محیط زیست بر اساس منبع پذیرنده به سه بخش کشاورزی ، چاه جاذب و منابع آب سطحی تقسیم می شوند. مطابق جدول زیر مقادیر خروجی تصفیه خانه باید بر این اساس باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

در صورتی که نیاز باشد که آب کیفیت بالاتری تولید شود که مثلا برای استفاده در چیلر یا بویلر استفاده شود ، بایستی پس از آخرین مرحله تصفیه خانه از فیلتر های تکمیلی مانند فیلتر شنی یا فیلتر کربنی استفاده کرد. که در آن صورت در نهایت از دستگاه تصفیه ro شرکت آبرام استفاده کرد.

تجهیزات جانبی تصفیه خانه

تجهیزات جانبی تصفیه خانه شامل اقلامی می شود که در کنار تصفیه خانه باید حضور داشته باشد تا عمر تجهیزات افزایش یابد شامل

  1. اتاقک یا کانکس جهت بلوئر های تصفیه خانه فاضلاب
  2. فیلتر شنی
  3. فیلتر کربنی
  4. زیر ساخت های بتنی جهت استقرار سازه فلزی
  5. مخزن دخیره پساب تصفیه شده
  6. مخزن متعادل ساز

فرآیند های تصفیه آب و فاضلاب

فرآیند های تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده در پکیج ها در تعیین قیمت پکیج ها بسیار اهمیت دارد. زیرا دقیقا تعیین کننده قیمت است. قیمت پکیج های تصفیه فاضلاب بر اساس فرآیند ها تعیین می شود. مثلا وقتی فاضلابی اسیدی وارد تصفیه خانه می شود حتما بایستی یک واحد تنظیم PH در ورودی تصفیه خانه باشد که مقدار PH را بر روی عدد 7 تنظیم نماید که تصفیه خانه با فرآیند بیولوژیکی بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد.

فاضلاب های صنعتی عموما دارای کیفیت ها بدتری نسبت به فاضلاب های شهری هستند و طبیعتا نیاز به فرآیند های پپچیده تری برای تصفیه می باشد. مثلا فاضلابی با COD=16000 mg/L را بایستی بار روش های انعقاد و لخته سازی یا روش اکسیداسیون پیشرفته یا …. به فاضلاب هایی با بار آلی پایین تر تبدیل کرد و سپس بقیه مراحل تصفیه را انجام داد. پس نوع فرآیند تصفیه فاضلاب در طراحی پکیج نیز بسیار حائر اهمیت است.

 

فرآیند تصفیه فاضلاب در پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

در شکل زیر روش و فرآیند تصفیه فاضلاب نشان داده شده است. که در آن فاضلاب پس از اکسیداسیون و تجزیه بیولوژیکی مواد آلی موجود در آن کاهش می یابد.

لجن فعال با هوادهی گسترده

در این روش نیاز به ساختن حوضچه ته نشینی ته نشینی اولیه نیست و می توان فاضلاب را پس از گذشتن از آشغال گیر و دانه گیر مستقیماً هوادهی نمود. البته در فاضلاب بیمارستانی هوادهی بعد از حوضچه متعادل ساز نیز بسیار خوب است. انتخاب روش تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده در ظرفیت های کمتر از 200 مترمکعب بر شبانه روز می تواند اقتصادی باشد.

 

میزان بار حجمی روش تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده(EAAS) بسیار کم است ، چون توده ها بیولوژیکی زمان طولانی در تماس با اکسیژن هستند و مواد آلی فاضلاب به طور کاملتری مورد استفاده میکروارگانیسم ها قرار می گیرد.در پکیج تصفیه فاضلاب(EAAS) معمولاً درصدی از  لجن فعال حوض ته نشینی نهایی به حوض هوادهی برگشت داده می شود. اگر به دقت بهره برداری نشود علاوه بر تولید فاضلاب تصفیه نشده ای در حد مناسب کیفیت بدون بو و بود اشکال کار خواهد بود.

هزینه های نگه داری پکیج تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده

هزینه های نگه داری پکیج به صورت عمومی شامل بخش های زیر است.

  • هزینه برق مصرفی

برق مصرفی در پکیج های تصفیه فاضلاب عموما مربوط به بلوئر ها ، پمپ ها ، و همچنین تجهیزات کلرزنی می باشد. با توجه به توان و قدرت بلوئر و همچنین ظرفیت بلوئر ها و سایر تجهیزات تعیین می گردد. ولی به صورت عمومی کارخانه ها و اماکنی که برق مصرفی آنها به شکل 3 فاز تعیین می شود محدودیتی بایت استقرار و پکیج نخواهند داشت.

  • هزینه های آزمایشگاه معتمد محیط زیست

طبق آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب ها مصوب سازمان حفاظت محیط زیست ، واحد های صنعتی و غیرصنعتی تولید کننده فاضلاب بایستی به صورت فصلی نسبت به انجام طرح خود ظهاری اقدام نمایند. طبق این قانون بایستی هر 3 ماه یک بار هزینه های مربوط به انجام آزمایشات طرح خودا اظهاری شامل پارامتر های زیر انجام شود.

PHTSSCODBODNH4NO3 -PO4- توتال کلی فرم – کلیفرم گوارشی- چربی و روغن – دترجنت

  • هزینه  خرابی تجهیزات

هزینه های خرابی تجهیزات شامل پمپ ها ، بلوئر ها ، دیفیوزر ها ، گرفتگی لوله های انتقال فاضلاب ، خراب شدن آشغالگیر ، گرفتگی دیفیوزر ها ، خرابی و گرفتگی تجهیزات مکانیکال شامل بدنه پکیج. تمامی این موارد هزینه های خاص خود را داشته که بایستی نسبت به رفع و ازبین بردن آنها اقدام کرد.

  • هزینه تخلیه لجن مازاد

پس از مدتی که فاضلاب بارگیری شده و پکیج شروع به فعالیت می کند ، بخش از لجن مازاد به مخزن دخیره لجن انتقال می یابد. بایستی مقدار اضافه را به خارج از محوطه کارگاه منتقل کرد

مقدار لجن تولید شده در پکیج های تصفیه فاضلاب

لجن بدست آمده از پکیج تصفیه فاضلاب به روش EAAS  پایدار بوده و بخوبی آب خود را از دست داده و خشک می شود. قابلیت تعفن آن بسیار کم و در صورت راهبری خوب تأسیسات به کلی بدون بو می باشد. غلظت لجن در این روش بسیار کم حدود 1% و حجم آن زیاد است. فاضلابی که به این روش تصفیه می شود دارای مواد محلولی کودی نسبتاً فراوانی است که موجب رشد و نمو گیاهان آبزی می شود. لذا در صورت وارد نمودن این گونه فاضلاب های تصفیه شده به منابع آبی روی زمین به این موضوع باید توجه نمود.  غالباً لجن بدست آمده را می توان بدون هضم به یگان آب گیری لجن فرستاد. در صورت نیاز به توسعه بعدی تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده (EAAS) به  تنها به ساختن و افزایش یگانه ای هضم لجن اقدام نمود و ظرفیت تصفیه‌خانه را افزایش داد.

 

حمل و نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب

پس از اتمام مراحل ساخت پکیج ها توسط شرکت آبرام ، نوبت به نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب در محل مورد نظر مشتری می باشد. نصب و راه اندازی پکیچ تصفیه فاضلاب بستگی به شرایط ، موقعیت مکان نصب پکیج دارد. معمولا پکیج ها توسط ماشین های باری سنگین به محل ارسال می گردد و سپس پس از پیاده سازی پکیج توسط جرثغیل مراحل نصب انجام می شود. برای نصب پکیج های پلی اتیلنی به صورت دفنی بایستی گودبرداری در زمین انجام شود. زمین پس از گودبرداری تا عمق معمولا 4 متر آماده استقرار پکیج می شود. در شکل زیر پکیج سپتیک پس از گودبرداری و در زمین قرار داده شده و قبل از مرحله خاک ریزی را نشان می دهد.

پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب

نصب و راه اندازی شامل اتضال خروجی فاضلاب های موجود در سپتیک ها به پکیج ها و همچنین تست اجزا پکیج مانند بلوئر ها و دیفیوزر ها در کف مخزن هوادهی و اطمینان از اینکه هیچگونه نشتی در زمان انتقال هوا از حوضچه هوادهی به کف مخزن هوادهی وجود نداشته و این هوا درست به فاضلاب منتقل خواهد شد.

همچنین عدم وجود داشتن هرگونه نشتی در فواصل بین قسمت های مختلف پکیج که باعث گردد اخلالی در سیستم ایجاد گردد. در مرحله راه اندازی پکیج به دلیل اینکه فاضلاب به صورت بیولوژیکی تصفیه می گردد و هنوز توده بیولوژیکی در سیستم برای انچام فرآیند تصفیه وجود ندارد بایستی فاضلاب به صورت مرحله به مرحله و با دبی کم به تصفیه خانه وارد شود. معمولا مدت زمان یک ماه الی 2 ماه طول می کشد که توده بیولوژیکی در سیستم رشد کند و فرآیند اکسیداسیون شیمایی اتفاق بیفتد.

در زمان شروع به کار تصفیه خانه باید جریان دبی لجن برگشتی بر اساس میزان و نوع پارامتر های فاضلاب شامل mlss و دبی جریان بر اساس موازنه جرمی تنظیم شود تا هیچگونه خطا و مساله ای در راه اندازی صحیح تصفیه خانه به وجود نیاید.

نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب

پس از آماده سازی پکیج های تصفیه فاضلاب فلزی در کارگاه شرکت آبرام بایستی محل نصب از نظر زیرسازی آماده شود تا پکیج برای نصب به محل ارسال شود. معمولا زیر سازی های پکیج از جنس بتن بوده و محل مشخصی برای این زیر سازی ها در نظر گرفته می شود. اهیمت زیر سازی مناسب پکیج های تصفیه فاضلاب از آن جهت است که وزن سازه های فلزی پکیج تصفیه فاضلاب معمولا بین 1 تن تا 15 تن متفاوت است لذا بایستی تمامی تمهیدات لازم برای این امر مهم انجام شود. پس از آماده شدن زیر سازی پکیج های تصفیه فاضلاب بایستی سازه پکیج توسط جرثقیل مناسب بارگیری شده و به محل مورد نظر ارسال شود. به طور متوسط ممکن است حدودا 2 ماه زمان طول کشیده شود تا فرآیند ها تصفیه تثبیت شده و عملیات تجزیه فاضلاب به صورت کامل انجام شود.

4.8/5 - (13 امتیاز)
4.8/5 - (13 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp