تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی بر حسب مدل و مصالح ساخت ممکن است از 400میلیون تومان تا 5 میلیارد تومان متغیر باشد(به روز شده بر اساس قیمت ها در زمستان 1402). شاخص کیفیت  فاضلاب و دبی فاضلاب در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی تاثیر کذار است. پارامتر های تاثیر گذار در طراحی و ساخت سیستم تصفیه فاضلاب متنوع و گوناگون می باشد. به طور مثال جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب تاثیر زیادی در قیمت پکیج دارد.  قیمت پکیج های پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب از قیمت پکیج های آهنی پایین تر است. پکیج ها شامل بدنه ، بلوئر های هوادهی ، پمپ های ورودی ، لوله کشی های هوا ، دیفیوزر ها و ایرلیفت و سیستم کلر زنی می باشد.

پکیج های تصفیه فاضلاب کاربری عمومی در مکان های مختلف دارند.

برای ساخت پکیج تصفیه فاضلاب موارد زیر در طراحی و ساخت و قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی تاثیر گذار است :

  1. دبی فاضلاب
  2. فرآیند های تصفیه فاضلاب و تجهیزات لازم برای تصفیه
  3. کیفیت(نوع) فاضلاب تولید شده (ورودی به تصفیه خانه)
  4. کیفیت فاضلاب تصفیه شده (خروجی از تصفیه خانه) بر اساس استاندارد سازمان محیط زیست
  5. فضا و مکان لازم برای احداث پکیج تصفیه فاضلاب

ازآنجاییکه زمین های مجزا برای احداث تصفیه فاضلاب  در کارخانه ها ، شرکت ها و بیمارستان ها خیلی کوچک است ، معمولا باید برای کارخانه ها و صنایع بایستی الزامات زیر در نظر گرفته شود که در قیمت تمام شده سیستم تصفیه فاضلاب تاثیر گذار است.

  1. سیستم جمع آوری برای هدایت فاضلاب از هر نقطه تولید کننده فاضلاب به محل پکیج تصفیه
  2. چربی گیر برای آشپزخانه ها و رختشویی ها

فاضلاب رستوران ها ، رختشویی ها  و تعمیرگاه ها به طور معمول دارای چربی و روغن و مواد پاک (دترجنت) می باشد. اگر چربی ها و روغن ها  وارد پکیج شوند احتمال می رود بتوانند به همراه پساب خروجی خارج شوند. چند نوع چربی گیر و روغن گیر تجاری وجود دارد که می توان در خروجی آشپز خانه ها احداث کرد. براساس قیمت های سال 1401 ، پکیج های چربی گیر  ثقلی حدود قیمت بین 50 میلیون تومان الی 200 میلیون تومان را شامل می شود. که این مبلغ مجزا از قیمت خود پکیج است.

 

فیلم بخش های مختلف تصفیه از لحظه ورود تا خروج فاضلاب

 

در صورتی پاسخ پنج پرسش بالا را داشته باشیم می توان قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی را تعیین کرد. در زیر به تشریح هرکدام از موارد بالا می پردازیم…

  • دبی فاضلاب

دبی فاضلاب ، حجم فاضلاب تولید شده در روز می باشد که معمولا بر حسب مترمکعب در روز بیان می گردد. اهمیت دبی فاضلاب به آن دلیل است که دبی فاضلاب ورودی به تصفیه خانه در واقع تعیین کننده حجم و ابعاد تصفیه خانه فاضلاب می باشد. معمولا اطلاع دقیق از میزان دبی فاضلاب تولیدی وجود ندارد و باید با یک تخمین حدودی میزان فاضلاب ورودی را تعیین کرد. در واقع باید عوامل تولیدکننده فاضلاب همچون دستشویی ها ، حمام ها، سینک های ظرفشویی ، غذا خوری ها و … را بررسی کرد سپس با یک برنامه جمعیت شناختی باید جمعیت تولید کننده فاضلاب محاسبه شود و با توجه به ضرایبی از جمله ضریب تولید فاضلاب (sewage factor) که معمولا بین 0.7 تا 0.9 در نظر گرفته می شود میزان نسبی آبی(آب مصرف شده در مجموعه) که به فاضلاب تبدیل می شود را محاسبه کرد.

  • فرآیند های تصفیه فاضلاب و تجهیزات لازم برای تصفیه

پس از تعیین دبی ورودی گام بعدی برای تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ، انتخاب فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی می باشد ، که معمولا فرآیند لجن فعال متعارف یا فرآيند لجن فعال با هوادهی گسترده یا تصفیه فاضلاب به روش mbbr برای تصفیه فاضلاب بهداشتی استفاده می شود ، از جمله مزایا سیستم mbbr  ، سیستم هوادهی گسترده EAAS می توان به شوک پذیری نسبت به بار تولیدی فاضلاب نام برد چرا که معمولا دبی فاضلاب تولیدی دارای نوساناتی می باشد که این نوسان ها در طول روز یکنواخت نبود و باعث ایجاد شوک به تصفیه خانه می شود. مثلا در ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری باید به این نکته توجه کرد که در طول روز در مناطق مرکز و جنوب شهر که اکثر مردم ساعت شروع کار و فعالیت شغلی شان ۸ صب می باشد، در حدود ساعت ۶تا۸ صبح بار فاضلاب وروردی به شبکه جمع آوری فاضلاب و پس از آن بار فاضلاب ورودی به تصفیه خانه افزایش ناگهانی می یابد لذا باید در طراحی های فرآیند های تصفیه فاضلاب این موارد لحاظ شود.

  • کیفیت(نوع) فاضلاب تولید شده (ورودی به تصفیه خانه)

کیفیت فاضلاب ورودی به تصفیه خانه فاضلاب شهری و بهداشتی به طور معمول با شاخص های کل جامدات معلق ، پی اچ ، اکسیژن خواهی شیمیایی (COD) ،  اکسیژن خواهی بیولوژیکی (BOD) ، کل فسفر ، کل نیتروزن سنجیده می شود. محدوده های فاضلاب شهری برای پارامتر های کیفی فاضلاب متفاوت می باشد ولی به طور معمول TSS فاضلاب در فاضلاب های بهداشتی و شهری حدود ۱۲۰ تا ۳۶۰ میلی گرم بر لیتر است. COD فاضلاب ورودی به تصفیه خانه های فاضلاب های شهری معمولا بین ۲۰۰ تا ۷۸۰ میلی گرم بر لیتر می باشد که  میزان اکسیزن مورد نیاز برای اکسیداسیون مواد قابل اکسید شدن است. مقدار BOD در فاضلاب های شهری بین ۱۱۰ تا ۴۰۰ میلیگرم بر لیتر است. البته BOD خود به چند بخش تقسیم می شود از جمله BOD دیر تجزیه پذیر و عیر قابل تجزیه پذیر . مقدار نیتروزن کل برای فاضلاب وروردی حدود ۲۰ تا ۸۵ میلی گرم بر لیتر نیتروزن می باشد.پارامتر مهم تاثیر گذار دیگری که در طراحی تصفیه خانه فاضلاب برای ارائه قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی تاثیر دارد پی اچ (PH)  می باشد که چون عامل تاثیر گذاری در فرانید زیستی میکروارگانیز های تصفیه فاضلاب است باید حدود 6.5 تا 7.5 باشد

  • کیفیت فاضلاب تصفیه شده (خروجی از تصفیه خانه)

کیفیت فاضلاب خروجی تعیین کننده میزان تصفیه شدن پساب ورودی در تصفیه خانه و تغییرات ایجاد شده در فرایند های تصففیه شده می باشد و عامل مهمی در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی می باشد. به طور کلی سه دسته استاندارد توسط سازمان محیط زیست برای خروجی تصفیه خانه های در نظر گرفته شده است. استاندارد خروجی فاضلاب برای کاربری کشاورزی ،استانداردخروجی فاضلاب برای کاربری آب های سطحی ، استاندارد خروجی فاضلاب برای چاه جاذب می باشد.

در تصویر زیر ، ظاهر فاضلاب خام ورودی به سیستم تصفیه فاضلاب  و پساب تصفیه شده خروجی پکیج های تصفیه فاضلاب نمایش داده شده است.

 

 

  • فضا و مکان لازم برای احداث پکیج تصفیه فاضلاب

فضا و مکان لازم برای احداث تصفیه خانه فاضلاب نیز برای هر محل متفاوت می باشد و باید در محل بررسی شود.

 

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

چه نوع پکیج تصفیه فاضلابی مناسب فعالیت شما است ؟

پکیج تصفیه فاضلاب مناسب شما بستگی به موقعیت و فضا و محدوده و همچنین نوع فاضلاب تولید شده دارد. به صورت عمومی پکیج های پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب که به صورت دفنی در زمین قرار می گیرند برای مکان هایی که امکان گود برداری باشد ، بسیار مناسب است. زیرا قیمت تمام شده پکیج های پلی اتیلنی نسبت به پکیج های آهنی پایین تر بوده و عمر و سن این پکیج ها نیز مناسب تر است. زیرا از نظر خوردگی دیواره داخلی این پکیج ها کمتر آسب پذیر است. به طور کلی پکیج های تصفیه فاضلاب زیر توسط شرکت آبرام ارائه می شود که مناسب هریک از فاضلاب ها می باشد :

  1. پکیج تصفیه فاضلاب EAAS مناسب فاضلاب های بهداشتی شرکت ها،مجتمع های مسکونی و اداری، پادگان ، هتل ها و به صورت عمومی فاضلاب های انسانی
  2. پکیج تصفیه فاصلاب MBBR مناسب فاضلاب بیمارستان ها ،درمانگاه ها، کارخانه ، صنایع مختلف و …
  3. پکیج تصفیه فاضلاب EC مناسب فاضلاب های کارواش  ها ، قالیشویی و …
  4. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مناسب فاضلاب های صنعتی خاص
پکیج فلزی در حال ساخت

 

اجزا پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

  • مخزن متعادل ساز

مخزن متعادل ساز در ورودی پکیج های تصفیه فاضلاب قرار گرفته و وظیفه ایجاد تعادل فاضلاب را بر عهده داشته و موجب می گردد که شوک های ناگهانی به تصفیه خانه وارد نشود. شوک های ناگهانی مانند تغییرات عمده کیفیت فاضلاب مثلا اگر به صورت ناگهانی مقدار زیادی مواد شوینده و دترجنت وارد تصفیه خانه شود. یا اینکه اگر در مجموعه ای آشپزخانه فعالیت داشته باشد به صورت ناگهانی مقدار زیادی چربی و روغن وارد تصفیه خانه شود. یکی از وظایف مخزن متعادل ساز جلوگیری از شوک  می باشد.

همچنین برخی زمان ها دبی فاضلاب ورودی به تصفیه خانه پایین می باشد. فاضلاب در این مخزن جمع آوری می گردد تا زمانی که سر ریز شود و پس از پر شدن به واحد بعدی منتقل گردد.

  • حوضچه هوادهی

مرکز اصلی هر تصفیه خانه حوضچه هوادهی می باشد. بدون هوادهی هیچ فاضلاب تصفیه نمی گردد. یکی از مهم ترین مراحل طراحی تصفیه خانه تعیین دبی هوا ورودی به حوضچه هوادهی می باشد. هوادهی توسط بلوئر ها انجام می شود. بلوئر انواع مختلفی دارد و به صورت عمومی در دو نوع ساید چنل و روتس به بازار عرضه می شود. عموما بلوئر های موجود در بازار ایران یا ساخت اروپای غربی بوده یا اینکه تایوانی و چینی می باشد. بلوئر با توجه به میزان هوا مورد نیاز به تصفیه خانه انتخاب می شود.در زیر برخی از بلوئر ها و برند ها بیان می گردد.

بلوئر ها در واقع ریه های تصفیه خانه هستند. اگر در تصفیه خانه بلوئر وجود نداشته باشد عملیات تصفیه قطعا انجام نمی شود. به همین دلیل انتخاب نوع و ظرفیت بلوئر ها بسیار با اهمیت است. انتخاب نوع بلوئر بر اساس فرآیند های بیولوژیکی که در واحد هوازی اتفاق می افتد انتخاب می شود. ظرفیت کل مخزن بر اساس طرح فرآیند زیستی تعیین می شود. برای هوادهی فاضلاب از سیستم پخشی استفاده می شود ، پس شکل هندسی مخزن تاثیر مهمی بر بازده هوادهی و مقدار اختلاط دارد. عمق مخزن فاضلاب باید بین 4تا 7 متر باشد تا دیفیوزر ها بتوانند عملیات پخش کنندگی را به درستی انجام دهند.

روش تصفیه بیولوژیکی

بسیاری از مشکلات مربوط به کنترل کیفی آب از حضور مواد آلی ناشی می شود. این مواد از طریق منابع طبیعی و یا تخلیه فاضلاب ها به آب، منتقل می شوند. این مواد آلی معمولا به روش بیولوزیکی تجزیه می گردند. میکروارگانیسم های مورد استفاده در سیستم اکسایش، به طریق هوازی یا بی هوازی عمل می کنند.

به طوری که در شکل زیر نشان داده شده است اکسایش هوازی در حضور اکسیژن اتفاق می افتد. قسمتی از مواد آلی برای تشکیل میکروارگانیسم های جدید به کار می رود و بایمانده به محصولات نهایی نسبتا پایداری تبدیل می شود. در صورت عدم حضور اکسیژن اکسایش بی هوازی، سلول های جدید و نیز محصولات نهایی ناپایدار از قبیل اسیدهای آلی، الکل ها، کتون ها و متان تولید می کند.

 

فرایند بی هوازی تولید متان، که در تصفیه فاضلاب به کار می رود طی دو مرحله انجام می گیرد. در مرحله اول میکروارگانیسم های تولید کننده اسید، مواد آلی را به سلول های جدید و اسیدهای آلی و الکل ها تبدیل می کنند. سپس گروه دیگری از میکروارگانیسم ها اکسایش را به بکار بردن قسمتی از مواد آلی برای سنتز سلول های جدید و تبدیل بقیه مواد آلی به متان، کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید ادامه می دهند.

فرایند بی هوازی در مقایسه با هوازی بسیار کندتر است. و از دیدگاه تبدیل انرژی بهره کمتری دارد. در اکسایش بی هوازی اکسیژن مورد نیاز از خود ترکیبات آلی تامین می شود.

تجهیزات تامین هوادهی

روتس بلوئر ها :

  1. لانگ تک (LONGTECH)
  2. پدرو گیل (PEDRO GIL)
  3. ارزن (AERZEN)
  4. روبوسکی (ROBUSCHI)
  5. شوفو (SHOWFOU)
  6. گریتک (GREATECH)
  7. گولدن تک (GOLDENTECH)

بلوئر های ساید چنل:

  1. رونتای (RONTAI)
  2. گرین کو (GREENCO)
  3. پالما (PALMA)
  4. استریم(STREAM)
  5. FPZ
  6. یورو وکیوم (EUROVACCUM)

  • حوضچه ته نشینی

مواد آلی و مواد زائد موجود در فاضلاب پس از اکسیداسیون و تجزیه در مرحله هوادهی به حوضچه ته نشینی منتقل می شوند. در این حوضچه مواد جامد ته نشین شده و در قیف کف حوضچه ته نشینی جمع آوری می گردد. کف مخزن حوضچه ته نشینی به پمپ هوا- ایرلیفت وصل بوده تا از همین طریق مواد کف مخزن ته نشینی به عنوان لجن برگشتی به حوضچه هوادهی منتقل گردد. پس از زلال سازی پساب زلال شده از قسمت بالای حوض ته نشینی به سمت مخزن کلرزنی هدایت می گردد تا در این قسمت گندزدایی شود.

  • حوضچه کلرزنی

کلرزنی آخرین مرحله در تصفیه فاضلاب است. در این مرحله فاضلاب شفاف شده بایستی توسط کلر گندزدایی شود تا تمامی مواد میکروبی و بار آلی آن تجزیه شود. کلر معمولا به صورت جامد و مایع در دسترس است. کلر های مایع معمولا به صورت هیپوکلریت سدیم در دسترس می باشند. و کلر های جامد هم به صورت هیپوکلریت کلسیم. اجزا سیستم کلرزنی مطابق شکل زیر است که شامل شاسی فلزی ، مخزن 200 لیتری پلی اتیلنی ، شفت و پروانه ، موتور ، گیربکس  می باشد. در این سیستم ابتدا کلر به صورت دستی با مقدار مشخصی در طول روز به مخزن 200 لیتری اضافه می شود.  سپس مخزن از آب پر شده و و فرآیند اختلاط مواد شیمیایی انجام شده و میکسر با سرعت دورانی حدود 120 دور بر دقیقه عملیات آماده سازی محلول تزریق کلر را انجام می دهد. پس از آماده شدن محلول کلر ، کلر توسط یک دوزینگ پمپ فرآیند کلر زنی را شروع می نماید.

 

  • سیستم فیلتر شنی

در صورت نیاز کارفرما ، می توان سیستم فیلتر شنی هم به پکیج تصفیه فاضلاب اضافه نمود. پساب تصفیه شده با فشار زیاد از بستر شن با فشار زیاد عبور داده می شود. در بیشتر فرآیند های  فیلتراسیون  از لایه بندی شن با دانه بندی متوسط با اندازه و عمق ویژه استفاده می شود. عوامل زیادی در طراحی فیلتر شنی تاثیر گذار است. به طور کلی ، شرایط محلی ،کیفیت آب ورودی به فیلتر ، دبی پساب ورودی به فیلتر شنی ،  بستر فیلتر ،جنس دیواره فیلتر شنی  و … تاثیرگذار است.

به طور کلی فیلتر شامل یک بخش ورودی ، یک بخش خروجی آب و یک بخش بک واش یا شسشتو معکوس است.

شماتیک سیستم فیلتراسیون شنی

بازده فیلتر بر اساس عامل های چون مشخصات ویژه فیزیکی بستر فیلتر ، شرایط بستر فیلتر و موثر بودن سیستم تصفیه فاضلاب تعیین می شود. سه روش برای انتخاب عمق مناسب و اندازه مدیا وجود دارد:

  1. بر اساس اطلاعات بدست آمده از از فیلتر هایی که رفتار آنها برای تصفیه فاضلاب مشابه است.
  2. بر اساس داده های بدست آمده از مطالعات پایلوتی  و شریب قابل قبول عمق بستر  و اندازه مدیا
  3. بر اساس رابطه بین اندازه دانه بندی مدیای تشکیل شده و بستر فیلتر

پکیج های اقتصادی تصفیه فاضلاب

قیمت ها بر اساس ظرفیت از 200 میلیون تومان می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی 5 مترمکعب

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی
مخزن هوادهی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی
نما مخزن هوادهی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

 

 

4/5 - (6 امتیاز)
4/5 - (6 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp