تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب

سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب

سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب تحت تاثیر کیفیت فاضلاب و مشخصات فاضلاب می باشد زیرا حضور مواد دارای سطح فعال و دیگر ترکیبات آلی اثر زیادی بر Kl و A/V دارد. قبل از مطالعه این مطلب حتما معادلات مربوط به هوادهی به فاضلاب و قانون هنری در هوادهی را مطالعه بفرمایید.  مولکول های مواد دارای سطح فعال خود را روی سطج مشترک جا داده و مانعی در مقابل نفوذ ایجاد می کند. غلظت اضافی در سطح به تغییر تنش سطحی که طبق معادله گیبس تعریف می شود مربوط است. غلظت های پایین مواد دارای سطح فعال ، Kl را کاهش داده و غلظت های بالا اثری روی آن ندارد.

اثر مطلق سورفاکتانت ها روی Kl به ماهیت سطح هوادهی  بستگی دارد. در صورتیکه تلاطمدر سطح مایع بالا باشد، اثر کمتری مشاهده خواده شد چرا که عمر کوتاه سطح مشترک ، محدود کننده تشکیل فیلم جذب شده در سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب خواهد بود. بر عکس  به دلیل عمر نسبتا طولانی حباب ها در حین بالا آمدن در تانک، اثر مشاهده شده در سطح حباب بیشتری خواهد بود. کاهش تنش سطحی ، اندازه حباب های تولید شده از سیستم دفیوزن هوا را کاهش خواهد داد که به نوبه خود A/V را افزایش می دهد.

در بعضی موارد افزایش نسبت A/V  از کاهش Kl پیشی خواده گرفت و سرعت انتقال در مقایسه با آنچه در آب رخ می دهد بیشتر خواهد بود. اثر مشخصات پساب رو Kla  با ضریب α  تعریف می شود.

ضریب α

این روابط بر سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب در تصویر زیر نمایش داده شده است.

سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب

تلاطم اثر زیادی روی ضریب α  دارد. در صورت بالا بودن تلاطم، انتقال اکسیزن به تجدید سطح بستگی داشته و زیاد تحت تاثیر نفوذ مقاومت لایه نازک سطح مشترک قرار نمی گیرد. در این شرایط به دلیل بالا بودن نسبت A/V ضریب α می تواند از ۱ بزرگتر شود. در شرای کم تلاطم  مقاومت در مقابل انتقال کلی اکسیزن کاهش می یابد اما تجدید سطح هنوز رخ نمی دهد. بدین طریق مقاومت سطحی ناشی از سوفکتانت ها سرعت انتقال اکسیزن را بسیار کاهش می دهد. افزایش TDS  بدلیل تولید حباب های ریزتر ، Kla را افزایش می دهد.

 

 

3/5 - (2 امتیاز)
3/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp