تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی

پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی

پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی یک سازه تصفیه خانه کامل است جهت تصفیه فاضلاب شیمیایی و صنعتی. این پکیج ها به صورت کامل در کارگاه شرکت دانش بنیان آبرام ساخته می شوند و برای نصب و راه اندازی به محل مورد تقاضا ارسال و در محل نصب می گردد. فاضلاب در این پکیج ها به صورت شیمیایی تصفیه می گردد. الیته این پکیج ها را می توان به عنوان بخش از پکیج تصفیه فاضلاب های بزرگ تر نیز استفاده کرد. در این پکیج ها مواد شیمیایی شامل منعقد کننده ها ، کمک منعقد کننده ها ، مواد اسیدی ، مواد قلیایی و … به فاضلاب تزریق و پس از انجام عملیات انعقاد و لخته سازی فاضلاب تصفیه می گردد. پکیج های انعقاد و لخته سازی به منظور کاهش آلودگی فاضلاب مطابق استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست ساخته می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی

این پکیج ها از محصولات اصلی شرکت دانش بنیان آبرام (آب راهبر محاسب) می باشد که مطابق آخرین استاندارد ها و فناوری روز دنیا ساخته می شود. این پکیج ها بر اساس طراحی مهندسی بر اساس اصول علمی و اجرایی ساخته می شود. شرکت دانش بنیان آبرام دارای مجوز از سازمان محیط زیست و وزارت صنعت ، معدن و تجارت تولید کننده سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد که پروژه های متعدد اجرایی را به سرانجام رسانده است.

فرآیند تصفیه فاضلاب به روش انعقاد و لخته سازی

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب شامل اصلاح شيميايي ذرات كلوئيدي موجود در آب که در نهايت باعث كاهش نيروهاي دافعه بين ذرات مي شود که برای ته نشینی آماده می شود. براي اينكه امكان نزديك شدن ذرات و چسبيدن و اجتماع آنها با هم و تشكيل لخته فراهم شود لازم است پس از اين مرحله امكان تماس بين ذرات به نحو مناسبي فراهم گردد. براي اين منظور آب خروجي از واحد انعقاد به ملايمت به هم زده مي شود تا باعث تسريع در رشد لخته ها گردد.

 

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب

اين عمل كه طي آن اندازه لخته ها بزرگ ميشود، لخته سازي ناميده ميشود. چنانچه اندازه لخته ها ريز باشد ته نشيني و صاف سازي آن دشوار، زمان بر و با بازدهي پايين خواهد بود. در واحد لخته سازي، همزن ها به آرامي جريان را به هم مي زنند تا اندازه لخته ها به حدي برسد كه ته نشيني و صاف سازي آن ممكن گردد.

اندازه معمول براي لخته هاي تشكيل شده در اين واحد بين 0.1 تا 2ميلي متر است. تشكيل لخته ها و رشد اندازه آن به دو صورت انجام مي گيرد. در نوع اول رشد اندازه لخته ها در نتيجه تماس بين ذرهاي طي حركت براوني(حركت تصادفي مولكولي) و در نوع دوم رشد اندازه لخته ها در نتيجه تماس بين ذره اي تحت اثر حركت و آشفتگي موجود در سيال صورت مي گيرد. در واحد لخته سازي نوع دوم به عنوان مكانيزم غالب در رشد اندازه لخته ها نقش دارد.

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی

  1. طراحی دقیق و مهندسی بر اساس مبانی فرآیند تصفیه
  2. مخازن آماده سازی جهت نگه داری محلول استوک تا 24 ساعت و در نتیجه نیاز حداقل یک روز به ساخت محلول استوک
  3. سیستم سنجش آنلاین با قابلیت تزریق اتوماتیک
  4. شاسی استیل از جنس کربن استیل با پوشش ضد خوردگی
  5. تابلو برق با قطعات اصلی ساخت آلمان
  6. دوزینگ پمپ ها ایتالیایی با طول عمر بالا و ضد خوردگی

بخش های پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی

1.بدنه پکیج : واحد های تصفیه شامل حوضچه اختلاط سریع ، حوضچه اختلاط کند ، حوضچه ته نشینی و تجهیزات و لوازم مانند شفت و پروانه های میکسر  در داخل این یک سازه قرار می گیرند. جنس سازه بدنه پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی فلزی st37 و یا پلی اتیلنی می تواند باشد. هر کدام از بدنه های پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس شرایط محیطی پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. برای مناطقی با آب و هوا شرجی توصیه می شود از پکیج های پلی اتیلنی استفاده شود. همچنین به علت خوردگی و رسوب گذاری بالا فاضلاب و تاثیر خوردگی بر روی پکیج های فلزی باعث ضعف این پکیج ها شده است.

پکیج تصفیه فاضلاب با بدنه  فلزی  یا پلی اتلینی؟کدامیک مناسب است؟

مزایا پکیج پلی اتیلنی

  1. خروجی فاضلاب تصفیه شده بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
  2. مقاوم در برابر خوردگی بالا فاضلاب
  3. امکان ساخت به صورت پیش ساخته و انتقال سریع به دلیل وزن سبک و متریال مقاوم
  4. امکان نصب به صورت دفنی در زمین و یا به صورت نیمه دفنی و عدم اشغال فضا
  5. راهبری و نگه داری ساده بدون نیاز به اپراتور متخصص
  6. عدم تولید بو نامناسب
  7. نیاز نداشتن به ساخت زیرسازی های بتنی  متداول مانند پکیج های فلزی
  8. تمرکز همه واحد ها در یک پکیج تصفیه
  9. دارای ظرفیت های متغیر از 5 مترمکعب در روز تا 1000 مترمکعب در روز
  10. حفط دما مناسب فاضلاب برای رشد بیولوژیکی میکروارگانیزم ها در پکیج و راندمان بالا به دلیل حفظ دما
  11. هزینه پایین ساخت و عمر بالا این پکیج ها تا 50 سال
  12. نگه داری ساده
  13. مناسب برای مناطق نزدیک دریا و شرجی
  14. امکان انتخاب مقطع به صورت استوانه ای یا مربعی
  15. ضمانت 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله

معایب پکیج پلی اتیلنی

  1. عدم مشاهده دقیق فاضلاب و در نتیجه نیاز به فرد راهبر متخصص

2.مخازن آماده سازی محلول: همانطور که در شکل زیر مشخص است ، مخازن آماده سازی محلول های استوک نمایش داده شده است. مخازن 220 لیتری بر روی شاسی قرار گرفته است که ابتدا مواد پلیمری انعقاد مانند پلی آلومینویم کلراید ، سولفات آهن و … داخل این مخازن ریخته شده و بر اساس آزمون جارتست  دوز مقادیر اضافه شده تعیین می گردد. سپس در بالای این مخازن شیر ورودی آب قرارداد که پس از پر کردن مخازن آب میکسر شروع به کار می کند. میکسر شامل شفت و پروانه و موتور و گیربکس می باشد که بر روی دوز های مشخص تنظیم می شود تا عملیات آماده سازی محلول انجام شود.

3.دوزینگ پمپ :  دوزینگ پمپ یک تجهیز مکانیکی است که مقدار مشخصی از محلول آماده شده در داخل مخازن 220 لیتری را به حوضچه اختلاظ سریع تزریق می کند. این تجهیزات دارای دکمه (ولوم) جهت تنظیم میزان محلول آماده شده به محلول هستند. تفاوت اصلی دوزینگ پمپ با پمپ های معمولی تنظیم دبی جریان در دوزینگ پمپ ها می باشد. دوزینگ پمپ دیافراگمی در این تجهیزات استفاده می شود. در شکل زیر تصویر دوزینگ پمپ مورد استفاده در این پکیج ها نشان داده شده است. شرکت دانش بنیان آبرام از دوزینگ پمپ های ایتالیایی برند اتاترون در پکیج های خود استفاده می نماید. جهت دانلودکاتالوگ دوزینگ پمپ کلیک کنید.

دوزینگ پمپ مورد استفاده در پکیج
دوزینگ پمپ مورد استفاده در پکیج

4.میکسر:  میکسر جهت همگن نمودن محلول آماده شده می باشد. میکسر استاندارد همراه با مخزن پلی اتیلنی با درب سیل پیچی مخصوص ریختن مواد شیمیایی به ظرفیت 220 لیتر ، ابعاد مخزن قطر 610 میلیمتر، ارتفاع 800 میلی متر ، مجهز به فیتینگ  تخلیه و فیتینگ مکش  مواد شیمیایی. میکسر شامل شفت پروانه از جنس استیل SS 316  و طول شفت 700 میلی متر تا 900 میلی متر متغیر است.

5.تابلو برق : شامل محفظه تابلو برق و کلید ها جهت کنترل اجزا

6. شاسی مخازن : شاسی استیل یا فلزی دارای پوشش مناسب مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده با قوطی فولادی و موقعیت مناسب نسبت به دوزینگ پمپ.

تعیین نوع ماده منعقد کننده

انتخاب نوع ماده منعقد کننده از دو لحاظ خیلی مهم است :

  1. تنظیم معیار طراحی سیستم اختلاط سریع
  2. تنطیم معیار طراحی سیستم لخته سازی و زلال سازی موثر

بیشتر مواد منعقد کننده معمول که استفاده می شود عبارتند از منعقد کننده های نمک های فلزی زیر :

  1. آلوم
  2. پلیمر های کاتیونی
  3. پرمنگنات پتاسیم
  4. کلر
  5. پودر کربن فعال
  6. آهک
  7. سود
  8. سولفات آلومینویم
  9. کلرورفریک
  10. سولفات فریک
  11. پلیمر های مصنوعی مانند پلی آلومینوم کلراید و پلی دیمتیل آمونیوم

معمولا بیش از 2 یا سه ماده شیمیایی به واحد اختلاط سریع در ورودی پکیج تصفیه فاضلاب به روش انعقاد شیمیایی اضافه می شود. ترتیب دقیق به کار بردن مواد شیمیایی بسیار مهم است. زیرا موجب کاهش هزینه های مواد شیمیایی می شود. در نهایت فرمول مشخصی برای تمامی فاضلاب برای استفاده از مواد شیمیایی در انعقاد و لخته سازی وجود ندارد و بایستی با استفاده آزمون جار این موارد مشخص شود.

تعیین مقدار بهینه منعقد کننده توسط آزمون جارتست

آزمایش جارتست در واقع یک مدل کوچک پکیج تصفیه می باشد که در شرایط آزمایشگاهی مقادیری از مواد منعقد کننده را بر روی نمونه امتحان کرده و از تاثیر گذاری اضافه کردن مواد شیمیایی اطمینان حاصل می شود.

ميزان آشفتگي مورد نياز براي انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب تا حد زيادي نسبت به اختلاط سريع كمتر است. هدف از لخته سازي برقراري تماس مناسب بين ذرات معلق است و نبايد اغتشاش تا حدي زياد شود كه باعث شكسته شدن لخته هاي تشكيل شده در مراحل قبل گردد. گراديان سرعت معمول مورد استفاده براي لخته سازي در دامنه 15 s-1 تا 60 s-1 قرار دارد. معمولا حوض هاي لخته سازي را به صورت چند قسمتي كه به صورت سري قرار دارند، طراحي مي كنند. سرعت همزن ها در طول اين قسمتها به تدريج كم مي شود. اين روش طراحي، روش لخته سازي چند مرحله اي ناميده مي شود و از آن براي تشكيل لخته هاي يكنواخت، درشت و سفت كه قابليت نشست پذيري مناسبي دارند، استفاده مي شود. در قسمت اول سامانه هاي لخته سازي چند مرحله اي، مقدارگراديان سرعت زياد است كه باعث ميشود تعداد تماس زيادي بين ذرات موجود در آب به وجود آيد و پس از آن در ساير قسمتها با كاهش گراديان سرعت امكان رشد و بزرگتر شدن لخته هاي ريز فراهم مي گردد.

در فیلم  زیر سیستم انعقاد و لخته سازی در حال کار نشان داده می شود.

 

فرایند تصفیه انعقاد و لخته سازی چگونه باعث حذف آلودگی ها از فاضلاب می شود ؟

انعقاد پدیده ای است که در آن ذرات باردار در سوسپانسیون کلوئیدی بر اثر برخورد متقابل با یون ها مخالف خنثی شده به صورت زیر توده ای در امده و در نهایت رسوب می کنند. نیروی جاذبه مابین ذرات کلوئیدی ناشی از نیروهای واندروالسی است که تحت تاثیر شدید فاصله بین دو ذره قرار دارد و مهمترین نیروی دافعه و نیروهای الکتروستاتیکی می باشد که از تداخل پتانسیل بار الکتریکی ما بین ذرات به وجود می آید. معمولا از نمک های فلزی آهن و آلومینیوم به عنوان منعقد کننده های آلاینده ها استفاده می کنند. از جمله مواد آلاینده مورد تصفیه با فرایند اعقاد شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حذف ترکیبات الی چربی دوست
  • حذف ماده رنگ زای اسیدی اورانژ
  • حذف حشره کش های ارگانوفسفره
  • ترسیب کلوئیدی سیلیکا
  • حذف مواد رنگ زای مستقیم
  • حذف آرسنیک از آبهای سطحی
  • تصفیه پساب های صنایع سرد کننده
  • تصفیه پساب صنایع چرم سازی
4.5/5 - (2 امتیاز)
4.5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp