تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

انواع پکیج های تصفیه فاضلاب

انواع پکیج های تصفیه فاضلاب

انواع پکیج های تصفیه فاضلاب شرکت آبرام شامل پکیج های پلی اتیلنی ، پکیج های فلزی ، پکیج های کامپویتی و بتنی می باشد. این پکیج ها بر حسب نوع فاضلاب متفاوت است. کیفیت فاضلاب های صنعتی و فاضلاب شهری متفاوت است. همین مساله باعث ایجاد تفاوت در نوع تصفیه خانه فاضلاب می شود. پکیج های پیش ساخته تصفیه فاضلاب ابتدا در کارگاه شرکت ساخته شده و به صورت آماده به محل مورد نظر مشتری منتقل شده و اجرا می گردد. فاضلاب به داخل پکیج بارگیری شده و با روشن شدن دستگاه مراحل تصفیه انجام می شود.

پکیج فلزی پیش ساخته فاضلاب که در محل نصب گردیده است و در حال بهره برداری است.

انواع پکیج های تصفیه فاضلاب پیش ساخته

  1. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی
  2. پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
  3. پکیج تصفیه فاضلاب شهری
  4. پکیج تصفیه فاضلاب دامداری
  5. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی
  6. پکیج تصفیه فاضلاب کاخانه قند

اجزا پکیج ها

هریک از پکیج های تصفیه فاضلاب از یک سری واحد های نسبتا ثابت تشکیل شده اند. همواره اولین واحد تصفیه فاضلاب ، واحد آشغالگیر می باشد. زیرا بایستی آشغال های فاضلاب از مواد فاضلاب تفکیک شود و سپس این فاضلاب ها به سمت سایر واحد ها هدایت شود. فاضلاب ها پس از تصفیه بایستی به استاندارد سامان حفاظت محیط زیست برسند. استاندارد خروجی فاضلاب برای تصفیه خانه های فاضلاب توسط سازمان محیط زیست تعیین می گردد.

  • آشغالگیر

آشغالگیر های میله ای و آشغالگیر های سبدی و اسکرینی می باشد. آشغالگیر باعث گرفتن مواد جامدات بزرگ در ورودی فاضلاب ها می شود. آشغال ها در فاضلاب ها وجود دارد. مثلا در فاضلاب های بیمارستانی آشغال هایی مانند سرنگ ، آمپول ، فیلتر سیگار بیماران و اجسام که معمولا در فاضلاب ها ریخته می شود. این فاضلاب ها ابتدا آشغالگیری باید شوند و پس از آن به واحد های بعدی ارسال گردد. در صورتی که آشغال های به درستی جمع آوری نشوند ، باعث می شود که اجسام سنگین به داخل واحد های تصفیه مانند پمپ ها ، لوله ها و …. رفته و باعث گرفتگی شوند. این گرفتگی ها باعث بروز مشکلاتی می شوند.

  • مخزن متعادل ساز

مخزن متعادل نقش ایجاد تعادل و یکنواخت سازی فاضلاب را بر عهده دارد. فاضلاب بایستی ابتدا ورودی وارد مخزن متعادل ساز شود. مخزن متعادلساز یک مخزن است پس از آشغالگیر که فاضلاب وارد آن شده و در آنجا مدتی فاضلاب ماندگار می شود. فاضلاب پس از متعادل سازی و یکنواخت شدن به حوضچه بعدی منتقل می گردد. در حوضچه متعادل ساز بایستی اطمینان حاصل کرد پارامتر های کیفیت فاضلاب تغییر آنچانی نداشته باشد. یکی از مهم ترین پارامتر های که در مخزن متعادل ساز بایستی همواره بررسی شود مقدار ph ورودی به تصفیه خانه است. زیرا اکثر فرآیند های تصفیه فاضلاب به مقدار پی اچ حساسیت داشته و باعث بروز مشکلاتی می گردد. معمولا ph توسط دستگاه ph سنج اندازه گیری می شود.

ابعاد مخزن متعادل ساز بستگی به دبی فاضلاب ورودی دارد.

  • حوضچه هوادهی

حوضچه هوادهی ، رکن اصلی تصفیه خانه است. هوادهی باعث تجزیه فاضلاب شده و همچنین باعث رشد میکروارگانیزم ها می گردد. باکتری های تجزیه کننده فاضلاب با مصرف اکسیژن و مصرف مواد غذایی موجود در فاضلاب مانند اوره و مواد آلی باعث تجزیه فاضلاب می شود. این فرآِیند باعث می شود که cod فاضلاب به مرور کاهش یابد. cod به معنای اکسیژن خواهی شیمیایی آب یا پساب بود و به معنای این می باشد که این نمونه آب یا پساب چه میزان به اکسیژن نیاز داشته تا تجزیه کامل گردد.

حوضچه هوادهی در سیستم های تصفیه فاضلاب رکن اصلی است.
  • حوضچه ته نشینی

حوضچه ته نشینی وظیفه زلال سازی پساب را بر عهده دارد. زلال سازی پساب به این صورت اتفاق می افتد که پساب دارای جامدات ته نشین شده و سپس پساب زلال شده از روی مخزن به سمت مخزن کلرزنی هدایت می گردد. حوضچه ته نشینی به صورت قیف مانند ساخته شده و از کف مخزن آن پساب  به حوضچه هوادهی برگشت داده می شود.

  • حوضچه کلرزنی

حوضچه کلرزنی یکی از بخش های تمامی انواع پکیج های تصفیه فاضلاب است. کلرزنی باعث از بین رفتن میکروارگانیزم های آلاینده می شود. کلرزنی بایستی به صورت دائم اجرا شود تا میکروارگانیزم های نابود گردد. کلر معمولا به صورت پودری و یا به صورت مایع در دسترس است. کلر توسط پکیج کلرزنی شامل دوزینگ پمپ ، مخزن کلرزنی ، میکسر و اتصالات مربوطه ، شاسی  و همچنین شفت و پروانه است.

حوضچه کلر زنی در سیستم های تصفیه فاضلاب
5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp