تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی یک پکیج پلی اتیلنی یا آهنی پیش ساخته است که عملیات تصفیه فاضلاب بیمارستانی را  مطابق با استاندارد های زیست محیطی انجام می دهد. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی ، از بخش های مختلفی تشکیل شده است. یک مخزن اصلی که در آن واحد های مختلف قرار می گیرد. این واحد ها شامل واحد های تصفیه فیزیکی و تصفیه به روش زیستی یا بیولوژیکی است. اولین واحد تصفیه در پکیج ها تصفیه فاضلاب شرکت دانش بنیان آبرام ، واحد آشغالگیر می باشد. سایر واحد های پکیج تصفیه فاضلاب شامل مخزن متعادل ساز ، مخزن بی هوازی ، مخزن هوادهی ، حوضچه ته نشینی ، حوضچه کلرزنی و سایر تجهیزات مکانیکال و برقی می باشد.

در شکل بالا یک پکیج فلزی تصفیه فاضلاب دیده می شود که پس از ساخت در کارگاه به محل منتقل گردیده و مراحل نصب و راه اندازی در محل انجام گردیده است. همانطور که مشخص است ، این پکیج های فلزی تصفیه فاضلاب شامل اجزا مختلفی می باشند ، به ترتیب مراحل ساخت و اجزا این پکیج ها را توضیح می دهیم.

اجزا پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

  • بدنه پکیج تصفیه فاضلاب

بدنه پکیج های تصفیه فاضلاب بیمارستانی معمولا یا به صورت پلی اتیلنی یا به صورت فلزی  ساخته می شود. بدنه های پلی اتیلنی معمولا به صورت دفنی در زمین قرار می گیرد. ولی بدنه های فلزی پس از رنگ آمیزی و پوشش ضد خوردگی بر روی زمین قرار می گیرد. هر یک از این بدنه ها دارای ویژگی هایی هستند که در ادامه هریک را توضیح می دهیم. با توجه به اینکه کیفیت فاضلاب ها بیمارستان عموما متغیر است و اینکه ممکن است بر حسب فعالیت های شسشتو و یا فرآیند های درمانی در بیمارستان متفاوت باشد لذا بایستی بدنه پکیج به گونه ای باشد که اولا بتواند فشاری که بر روی دیواره وارد می شود را جبران کند. دوما باید در مقابل تخریب در برابر خورندگی به علت PH اسیدی ، مقاوم باشد.

لذا استاندارد های برای پوشش بدنه پکیح های فلزی تعیین شده است تا در برابر خوردگی محافظت شود.

تصویر بدنه پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب که به صورت دفنی در زمین قرار گرفته

 

 

پکیج آهنی تصفیه فاضلاب پس از پوشش مناسب و رنگ آمیزی روی زمین

مزایا و معایب بدنه پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب

  • طول عمر بالا بدنه های پلی اتیلنی در تماس طولانی مدت با فاضلاب
  • عدم خوردگی و رسوبگذاری این بدنه ها در تماس با فاضلاب زیرا که فاضلاب های بیمارستانی عموما اسیدی هستند.
  • دفنی بودن در زمین و عدم اشغال فضا و تولید کمتر بو
  • وزن پایین تر پکیج نسبت به فلزی و ایجاد فشار کمتر به زمین در زمان بارگیری فاضلاب
  • قیمت پایین تر نسبت به پکیج های فلزی

مزایا و معایب بدنه فلزی تصفیه فاضلاب

  • امکان تولید پیش ساخته آن در کارگاه و سپس نصب در محل
  • کاربر پسند بودن و راحتی کار و بهره برداری و نگه داری مناسب سیستم
  • قیمت بالا ساخت نسبت به پکیج های پلی اتیلنی
  • امکان خوردگی و رسوب گذاری داخل پکیج به علت اسیدی بودن فاضلاب بیمارستان

 

  • آشغالگیر

آشغالگیر ها به صورت میله ای و سبدی ساخته می شود که وظیفه جمع آوری و جلوگیری از ورود آشغال ها به داخل تصفیه خانه را دارد. با توجه به اینکه در فاضلاب های بیمارستانی همواره مقدار زیادی مواد معلق مانند سرنگ ،فیلتر سیگار و  سایر جامدات موجود است واحد آشغالگیر بسیار ضروری و الزام آور می باشد. آشغالگیر باعث جلوگیری از ورود این اجسام به داخل تصفیه خانه شده و باعث می گردد تا عمر تجهیزات مانند پمپ های ورودی فاضلاب افزایش یابد.

در شکل زیر یک نوع آشغالگیر میله ای دیده می شود که در ورودی فاضلاب به پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی قرار گرفته و از ورود آشغال ها به داخل تصفیه خانه جلوگیری می کند. سپس پس از زیاد شدن آشغال ها ، کارگر بهره بردار با استفاده از بیل نسبت به جمع آوری و بیرون کشیدن آشغال های اقدام می کند. آشغالگیری یکی از کلیدی ترین کار های تصفیه خانه است.

آشغالگیر میله ای ورودی به تصفیه خانه

آشغالگیر به دو شکل مکانیکی و دستی ساخته می شوند. با توجه به شرایط محل نسب و نوع پکیج امکان تغییر آنها وجود دارد.

  • مخزن متعادلساز

در ورودی به سیستم تصفیه  فاضلاب پس از آشغالگیر مخزن متعادل ساز قرار گرفته است. متعادل ساز وظیفه ایجاد تعادل در سیستم از نظر با کیفیت فاضلاب ورودی و همچنین دبی ورودی را عهده دارد. بدین معنی که وقتی فاضلاب با مواد آلی بالا وارد تصفیه خانه می شود از ایجاد شوک جلوگیری کند. مثلا در بسیاری از بیمارستان ها دیده می شود در بعضی مواقع به دلایل مختلف پخت غذا افزایش پیدا می کند. با افزایش پخت ممکن است شستشو مواد غذایی افزایش یافته که در نتیجه ممکن است مواد دارای چربی و روغن یا بار آلی مواد ناشی از شستشو ، وارد تصفیه خانه شده یا موادی اسید وارد شود. در این حین فاضلاب در ورودی در مخزن متعادل ساز ، متعادل می گردد. ایجاد تعادل وظیفه اصلی این مخزن است.

در دیگر وظایف مخزن متعادل ، جلوگیری از ایجاد شوک های هیدرولیکی به سیستم است. زیر که هر سیستم تصفیه فاضلاب برای یک ظرفیت خاصی طراحی شده است وقتی دبی زیادی به سیستم وارد شود باعث میشود بسیاری از میکروارگانیزم های که در طول زمان تشکیل شده را از بین ببرد. و در نهایت همانظور که از اسمش  مشخص است جهت جلوگیری از ایجاد بار ناگهانی به سیستم ساخته می شود. هدف از متعادساز تنظیم جریان دبی ورودی و همچنین ایجاد تعادل پارامتر های کیفیت فاضلاب می باشد.

  • بخش بی هوازی

معمولا با توجه به کیفیت فاضلاب (نتیجه آزمایش شاخص های مانند PH ، COD ،BOD، TSS ،فسفر کل ، نیتروژن کل که از آزمایشگاه آب و فاضلاب یا آزمایشگاه های معتمد محیط زیست باید دریافت شود. ) در زمان طراحی یک واحد بی هوازی هم به پکیج تصفیه اضافه می شود. وظیفه واحد بی هوازی تجزیه بیولوژیکی ترکیبات آلی است. مطابق شکل زیر هیدرروکربن ها ، چربی ها و پروتئین های موجود در فاضلاب هیدرولیز شده و به پلیمر های محلول تبدیل می شوند. سپس این ترکیبات مجددا به الکل ها ، اسید های آلی و کربن دی اکسید و آب تبدیل شده و در نهایت گاز متان تولید می شود.

مراحل تجزیه شیمیایی تصفیه بی هوازی فاضلاب

 

باکتری های بی هوازی اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه بعضی از مواد آلی (BOD) و معدنی موجود در فاضلاب می گیرند. که نتیجه این فعالیت ، تجزیه مواد آلی پایدار و تبدیل آنها به نمک های معدنی پایدار است که با ایجاد گاز هایی مانند هیدروزن سولفید ، متان ،کربی دی اکسید و گاز نیتروژن همراه است و بوی ناخوشایند گاز هیدروژن سولفید قابل تشخیص است. واکنش های فرآیند هوازی به شرح زیر است:

باکتری های تجزیه کننده فاصلاب در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

در فاضلاب های آلی قوی نظیر لجن ها خروجی کشتارگاه ها و غیره اکسیزن لازم برای تثبیت هوازی بالا است و این امر موجب بروز مشکلات فیزیکی در تامین شرایط هوازی در واکنش گاه می شود. در چنین وضعیتی تثبیت بی هوازی قسمت عمده مواد آلی ممکن است یک روش مناسب برای تصفیه باشد. علیرغم اینکه راندمان این روش پایین و سرعت واکنش در آن کم می باشد.

اکسایش بی هوازی یک فرایند ذو مرحله ای است و در نتیجه دارای مشکلات عملیاتی خاصی می باشد. باکتری های اسید ساز که اولین مرحله شکستن را انجام می دهند از دیدگاه شرایط محیطی نسبتا مقاوم هستند. اما سازنده های متان که عهده دار مرحله دوم هستند بسیار حساس می باشند. بنابراین این نکته مهم است که شرایط متناسب با باکتری های متان ساز کنترل شود. تولید اسیدها توسط اسید سازها می تواند به سرعت موجب کاهش PH شود. در نتیجه عمل سازنده ای متان متوقف شده و واکنش در یک نقطه که ترکیبات ویژه نامطبوع و بودار تولید می شود متوقف می گردد.

به دلیل عوامل اقتصادی که اهمیت علمی در تصفیه پساب های صنعتی دارند برخی سیستم های دیگر فرایندهای بی هوازی در سال های اخیر توسعه یافته اند. علاوه برتانک همزن دار معمولی که در اکثر هاضم های لجن استفاده می شود در حال حاضر امکان استفاده از یک تعداد سیستم های سریع فراهم است که موجب حذف BOD تا 90 درصد در برخی فاضلاب های مر گردد. این سیستم ها با سرعت بالا می توانند به یکی از اشکال زیر باشند.

  • هاضم های تماسی همزن دارد پیوسته به همراه واحدهای موثر جداسازی مایع-جامد
  • صافی های بی هوازی غوطه ور
  • بسترهای سیالی شده که در انها توده زیستی روی یک ماده بی اثر مثل شن یا مواد سبک تر نظیر پی وی سی رشد می کنند.

لایه بی هوازی رو به بالا که در ان پوشش پایداری از لجن ساچمه ای تشکیل می شود.

  • بخش هوادهی

هوادهی بخش اصلی هر پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی می باشد. هوادهی توسط تجهیزات مکانیکال شامل بلوئر های هوادهی انجام می شود. در انتخاب بلوئر هوادهی بایستی نهایت دقت را انجام داد. بلوئر ها جز اصلی تجهیزات مکانیکال تصفیه خانه می باشد. بلوئر ها به 2 نوع بلوئر روتس و ساید چنل تقسیم می شوند.

هوادهی از طریق انتقال هوا با بلوئر ها به فاضلاب باعث اکسیداسیون مواد شیمیایی فاضلاب شده و این مساله موجب تجزیه فاضلاب می گردد. هوا از طریق لوله کشی های هوا به کف مخزن هوادهی منتقل می گردد.

بلوئر ساید چنل مورد استفاده در تصفیه خانه های فاضلاب

عموما بلوئر های موجود در بازار ایران یا ساخت اروپای غربی بوده یا اینکه تایوانی و چینی می باشد. بلوئر با توجه به میزان هوا مورد نیاز به تصفیه خانه انتخاب می شود.در زیر برخی از بلوئر ها و برند ها بیان می گردد.

 

روتس بلوئر ها :

  1. لانگ تک (LONGTECH)
  2. پدرو گیل (PEDRO GIL)
  3. ارزن (AERZEN)
  4. روبوسکی (ROBUSCHI)
  5. شوفو (SHOWFOU)
  6. گریتک (GREATECH)
  7. گولدن تک (GOLDENTECH)

بلوئر های ساید چنل:

  1. رونتای (RONTAI)
  2. گرین کو (GREENCO)
  3. پالما (PALMA)
  4. استریم(STREAM)
  5. FPZ
  6. یورو وکیوم (EUROVACCUM)

مکانیزم بیولوژیکی تجزیه فاضلاب

اساس روش تصفیه بر اساس مکانیسم بیولوژیکی می باشد. باکتری های تجزیه کننده فاضلاب باید در شرایط محیطی مناسب در تماس با فاضلاب باشند تا بتوانند فرآیند تصفیه را به درستی انجام دهند. فاضلاب شهری به دلیل مقدار بالای مواد آلی منبع مناسبی از مواد غذایی برای میکروارگانیسم ها می باشند. برخی از باکتری های می توانند از اکسیژن محلول موجود در آب ویا فاضلاب یا اکسیژن موجود در ساختار مواد آلی استفاده نمایند و موجب رشد بیولوژیکی در فرآیند بیوشیمیایی شوند. این باکتری های شامل باکتری های هوازی و بی هوازی هستند.

باکتری های هوازی که اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق استفاده از اکسیژن محلول موجود در آب که آن هم از طریق بلوئر ها به آب تزریق می شود به دست می آورند. در در واقع شاخص اکسیژن محلول که توسط دستگاه های DO متر اندازه گیری می شود خوراک اکسیژن باکتری های هوازی است. مواد آلی در  نهایت اکسید شده و به مواد معدنی تبدیل می گردد. حاصل این فرآیند عمدتا گاز کربن دی اکسید است و باعث می شود تا رشد باکتری ها هم در سیستم اتفاق بیفتد.

 

  • بخش ته نشینی

بخش ته نشینی ، باعث زلال سازی و جداسازی پساب و همچنین ته نشینی مواد جامد معلق و برگشت مواد مورد نظر به بخش هوادهی است. لجن برگشتی بایستی به حوضچه هوادهی منتقل شود تا جمعیت میکروب ها برای تجزیه فاضلاب به اندازه کافی باشد. حوضچه های ته نشینی با شیب 45 درجه ساخته می شوند. این حوضچه ها به صورت قیفی ساخته شده و موجب می گردد که مواد جامدات در کف مخزن ته نشینی تشکیل شده و سپس جامدات ته نشین شده به حوضچه هوادهی برگشت داده شوند.

در تصویر زیر یک حوضچه ته نشینی یک تصفیه خانه فاضلاب بتنی دیده می شود که از در وسط آن خطوط انتقال و برگشت لجن کشیده شده است.

حوضچه ته نشینی ثانویه در تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی
  • خط برگشت لجن

لوله و اتصالاتی که برای انتقال لجن ته نشین شده از کف مخزن ته نشینی به حوضچه هوادهی کشیده می شود. از این خط  برای دور روز لجن نیز استفاده می شود. یکی از اصلی ترین مسائل مربوط به نگه داری تصفیه خانه تنظیم جمعیت میکروارگانیزم های حوضچه هوادهی است که بایستی میزان آن را همواره با شاخص های بهره برداری تنظیم نموده تا با افزایش بی رویه موجب مسائلی مانند بالکیینگ یا رایزینگ نگردد.

  • لوله کشی های هوا و دیفیوزر ها

لوله کشی های هوا ، معمولا از لوله های استیل استفاده می شود. در این لوله ها ، هوا تولید شده در بلوئر ها به دیفیوزر ها منتقل شده و سپس دیفیوزر ها آن را با فاضلاب ها منتقل می کنند. دیفیوزر ها باعث توزیع هوا در سیستم های تصفیه فاضلاب می گردد.  دیفیوزر ها در انواع مختلفی تهیه می گردد.

دیفیوزر های مورد استفاده در سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی
  • مخزن کلرزنی

در آخرین مرحله تصفیه از کلر به منظور از بین بردن کامل میکروب ها استفاده می شود. در آخرین مرحله تصفیه به منظور از بین بردن میکروب های آلود استفاده می شود. مقدار مناسب کلر آزاد در خروجی تصفیه خانه باید حداکثر 2 میلیگرم بر لیتر باشد.

اجزا مخز کلرزنی پکیج تصفیه فاضلاب به روش MBBR

  1. مخزن پلی اتیلنی
  2. شاسی آهنی
  3. دوزینگ پمپ
  4. شفت و پروانه
  5. گیربکس
  6. موتور

 

دیاگرام کلی سیستم تصفیه فاضلاب و چیدمان واحد های تصفیه

نگه داری پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پس از تهیه و تامین و نصب سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی بایستی مراحل نگه داری و بهره برداری این سیستم را به درستی انجام داد. بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب باید به درستی و بر اساس دستور العمل های استاندارد صورت پذیرد. در غیر این صورت موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. در ادامه به اصول نگه داری سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی می پردازیم.

  1. بازدید روزانه و بررسی ظاهری سطح مخزن های پکیج فاضلاب
  2. بازدید روزانه بلوئر ، پمپ ها و تابلو برق پکیج
  3. بررسی امکان نشتی پکیج و همچنین روغن ریزی بلوئر ها
  4. تمیز کردن روزانه آشغالگیر
  5. آچار کشی تجهیزات مکانیکال
  6. روغن یا گریس کاری کردن تجهیزات الکتروموتور ها در بازه های زمانی مشخص
  7. رفع ایرادات احتمالی لجن کش ها
  8. بلوئر ها باید هر 2 ساعت یک بار بررسی شوند.
  9. اندازه گیری دبی ورودی و خروجی به تصفیه خانه
  10. اندازه گیری کیفیت فاضلاب وروردی و خروجی
  11. مواد شناور بر روی حوضچه های هوادهی و ته نشینی مانند سرنگ یا … بایستی به محض بازدید جمع آوری شود.
  12. برنامه فیلتر شنی از نظر زمان بک واش بایستی بررسی شود.
  13. بررسی شناور ها پمپ ها

نگه داری واحد های مختلف تصفیه خانه فاضلاب

واحد های مختلف تصفیه خانه هر کدام داری مکانیزم های خاص خود هستند که بایستی با دقت نظر به هر واحد نسبت به راهبری آن اقدام کرد.

  1. آشغالگیر : اولین واحد تصفیه خانه هست و مانند یک فیلتر فیزیکی عمل می کند و باعث می شود آشغال های درشت جمع آوری شود. لذا بایستی این واحد همواره و به صورت روزانه تخلیه شود.
  2. مخزن متعادل ساز : این مخزن وظیفه ایجاد تعادل از نظر کیفیت و از نظر دبی را بر عهده دارد. لذا همیشه بایستی این مخزن به صورت روزانه بازرسی شود. و در صورتی که اگر آشغالی که از آشغالگیر عبور کرده را در این مرحله باید جمع آوری کرد.
  3. چربی گیر : در خروجی فاضلاب آشپرخانه بیمارستان ها معمولا یک واحد چربی گیر قرار گرفته است. این واحد وظیفه جداسازی روغن از پساب را دارد. معمولا این چربی گیر ها با ایجاد یک رژیم هیدرولیکی ، چربی و روغن را در سطح شناور می سازند. بازرسی روزانه چربی گیر و دقت در عدم گرفتگی آن بسیار مهم است.
  4. مخزن هوادهی :مخزن هوادهی بایستی همواره فعال باشد زیرا این مخزن بستر رشد بیولوژیکی را فراهم آورده و موضوع تجزیه بیولوژیکی در این مخزن است پس باید ظاهرا مخزن همیشه از نظر روشن بودن بلوئر ها چک شود. از نظر وجود داشتن اکشیژن محلول بایستی توسط دستگاه اکسیژن متر مخزن چک شود.
  5. حوضچه ته نشینی ثانویه : حوضچه ته نشینی ثانویه محلی از تصفیه خانه است که بسیار حساس بوده و معمولا در اکثر تصفیه خانه ها دیده می شود که مشکل بالکینگ Bulking و رایزینگ rising لجن در این حوضچه وجود دارد. این پدیده همانطور که در شکل زیر دیده می شود. این پدیده باعث  افزایش مواد معلق و BOD  پساب خروجی از ته نشین ثانویه می شود.

 

 

آزمون ته نشینی نگه داری تصفیه فاضلاب بیمارستانی

برای تعیین مقدار مواد جامد این آزمون برای تصفیه‌خا‌نه‌هایی که مدتی است به تثبیت رسید یک بکار می‌رود. با استفاده از ظرف یک لیتری ، نمونه‌ای را از مخزن هوادهی در هنگامی بردارید که دستگاه هوادهی به مدت ده تا پانزده دقیقه کار کرده است. و ظرف را ثابت نگه داشته و ته نشین لخته ها در ته ظرف نگاه کنید. پس از 30 دقیقه نصف ظرف شما یا کمی کمتر از مواد جامد ته نشین شده پر باشد. که رنگ آن قهوه ای شکلاتی است و بالای آن آب زلال است مواد جامد باید به صورت دانه ای دیده شود. اگر مواد جامد در نصف ظرف ته نشین نشده، و آب بالای ظرف کدر باشد به زمان هوادهی طولانی تر مقدار اکسیژن زیادتر یا دفع لجن نیاز دارد.

اگر مواد جامد کمتر از نیمی از ظرف ته نشین شود و آب بالای آن تیره باشد. هیچ مقدار از لجن دفع نشود و بگذاریم میزان مواد جامد در تانک هوادهی بالا رود. اگر مواد جامد در ته ظرف ته نشین شده و آب بالای آن خیلی زلال باشد. این مواد جامد در یک ساعت پایین مانده و در مدت دو ساعت بالا می آید. به این معناست که هوا بسیار زیاد بوده یا مواد جامد بسیار زیاد است. هوای وارد به بخش هوادهی را کم می کنیم یا سرعت لجن برگشتی را کاهش دهیم.

یک عامل دیگر که ممکن است سبب بالا آمدن مواد جامد در مدت یک ساعت شود این است که مقدار مواد جامد تحت هوادهی کافی نیست. هنگامی که چنین اتفاقی می افتد لجن بالا می آید زیرا سرعت تنفس ارگانیسم ها زیاد بوده و اکسیژن محلول بوسیله این ارگانسیم ها در مخزن ته نشین سریعاً تقلیل می یابد. در چنین شرایطی باید مواد جامد مایع مخلوط ( MlSS) را افزایش دهید. زلال کننده نهایی باید مجهز به یک کفاب‌گیر  باشد واحدی که به درستی بهره برداری می شود مقدار کمی لخته اکسیده سبک تولید می کند که بر روی سطح مخزن ته نشین شناور می ماند.کفاب‌گیر مانع خروج این لخته ها‌ی اکسید شده سبک از مخزن به پساب خروجی می‌گردد.هر چه تصفیه بهتر انجام شود احتمال تشکیل کفاب با حباب هوا بیشتر است مگر اینکه پستیک شود.

این مبحث در بردارنده آن دسته از روشهای سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی است. که برای کشورهای در حال توسعه مناسب و قابل استفاده است. زیرا این روشها از نظر احداث بهره‌برداری  و نگه داری از سهولت خاصی برخوردارند که برای مجموعه شرایط موجود در اینگونه کشورها سازگاری بیشتری دارند. روشهای تصفیه فاضلاب شامل برکه های تثبیت فاضلاب – استخرهای هوادهی مکانیکی سیستم های هوادهی ممتد و ترکیبی از آنهاست اطلاعات موجود برای شرایط آب و هوایی گرم – معتدل و سرد قابل کاربرد است. برای شرایط متنوع آب و هوایی کشور ما مناسبت دارد. مطالعه آن به مهندسینی که در دفاتر فنی در زمینه انتخاب و ساخت تصفیه‌خانه و سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی کار می‌کنند توصیه می‌شود.

جهت ساخت و راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی یک سری اطلاعات نیاز است. از قبیل میزان دبی جریان فاضلاب که در پارامترهای کمی است. سپس جهت تعیین نوع روش به اطلاعاتی درباره کیفیت فاضلاب از قبیل BODCOD-PH  و سایر پارامترها نیاز است. که با مشخص بودن این مقادیر این پارامترها می‌توان نوع روش تصفیه را تعیین نمود. فاضلاب دارای میکروبهای بیماریزا است. ورود فاضلاب تصفیه نشده به محیط زیست و منابع طبیعی آب چه آنهایی که روی زمین و چه آنهایی که در زیرزمین قرار دارند. چه ضررهایی را  به دنبال دارد؟ موجب آلوده شدن آن به میکروبهای بیماریزا می‌گردد. و در اثر تماس انسان به این منابع خطر گسترش این بیماریها بین مردم بوجود می آید. هم چنین باعث آلودگی محیط زیست شده که علاوه بر خطرهای مستقیمی که برای بهداشت مردم دارد عواقب دیگری از قبیل ایجاد مناظر زشت – بوهای ناخوشایند و ایجاد محیط مناسبی جهت رشد حشرات بخصوص مگش و پشه بهمراه دارد. ولی اگر مقادیر این فاضلابها معین می بود امکان توجیه روش مناسب جهت تصفیه این فاضلابها پیش می آمد.

علیرغم فشارهایی که سازمان محیط زیست برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی در مراکز دولتی یا بخش خصوصی وارد کرده است، اما هنوز تحول چندانی دیده نشده است ، یکی از دلایل این امر مهم شاید عدم تخصیص بودجه کافی برای احداث باشد اما دلیل مهم دیگر عدم وجود پارامترهای طراحی برای تصفیه‌خانه فاضلاب می‌باشد. فاضلابها از نقطه نظر داشتن میکروارگانیسم‌های بیماریزا دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و دفع آنها بدون تصفیه به محیط می تواند خطرات جدی برای بهداشت همگانی داشته باشد.

حال اگر یک بیمارستان سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی نداشته باشد می‌باید فاضلاب خود را به چه طریقی دفع نماید؟

  •  روش وجود چاه جذبی که خود به آلوده کردن آبهای زیر زمینی منتهی می شود.
  • فاضلاب خود را به نهرهای موجود در سطح شهر تخلیه نماید که باز منجر به آلودگی های آبهای سطحی خواهد شد.هر دو روش هزینه سنگین برای پالایش این آب های الوده به فاضلاب متحمل خواهد شد که اصلاً مقرون به صرفه نمی‌باشد.
تصفیه فاضلاب بیمارستانی

 

4.7/5 - (25 امتیاز)
4.7/5 - (25 امتیاز)

برچسب ها : , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp