تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

طراحی ایستگاه پمپاژ آب

طراحی ایستگاه پمپاژ آب

در طراحی ایستگاه پمپاژ آب باید این پارامتر را لحاظ کرد که این ایستگاه ها به دو نوع ايستگاه با چاه خشك و ايستگاه با چاه تر تقسيم بندي مي شوند. در شكل زیر وضعيت ایستگاه پمپاژ آب با چاه خشك و تر نشان داده شده است. معمولا انتخاب نوع ایستگاه پمپاژ آب به تجهيزات انتخاب شده در مراحل قبل بستگي دارد. براي مثال پمپ های مستغرق و پمپ هاي عمودي نيازمند چاه تر هستند.(لذا باید راهنما های لازم در زمینه خرید پمپ را مطالعه کرد.) در صورتي كه پمپ هاي افقي نيازمند چاه خشك مي باشند. این پارامتر ها را در محاسبات مربوط به پمپ ها باید لحاظ کرد. 

پاه خشک  و چاه تر

 

نكات هيدروليكي مهم در انتخاب نوع پمپ

  1. ظرفيت طراحی ایستگاه پمپاژ آب مورد نظر بايد طوري باشد كه هرگاه بزرگ ترين پمپ از مدار خارج شد، سامانه توانايي پمپ دبی حداكثر طراحي را داشته باشد.
  2. طراحي هيدروليكي لوله مكش بايد به گونه اي باشد كه افت ارتفاع در آن حداقل شود. همچنين لازم است از ورود هوا و
    ايجاد اغتشاش در جريان ورودي جلوگيري شود. براي جلوگيري از آشفتگي جريان بايد لوله مكش تا حد امكان مستقيم و
    كوتاه باشد و در شرايطي كه مجبور به استفاده از زانويي هستيم از زانويي هاي با شعاع انحناي بزرگ استفاده شود. استفاده از ورودي با دهانه زنگوله اي 
    معمولا از ورودي هاي مستقيم داراي عملكرد بهتري ميباشد. علت اين امر جلوگيري از ايجاد جريان گردابي مي باشد.
  3. براي برقراري شرايط ايده آل از لحاظ هيدروليكي سرعت در مدخل ورودي پمپ بايد مناسب باشد به طوري كه در دبی حداقل هم سرعت 0.3 متر بر ثانيه وجود داشته باشد. به منظور جلوگيري از آشفته شدن جريان، لوله مكش را با يك شيب مناسب به پمپ متصل مي كنند. همچنين در اين حالت قطر لوله مكش نبايد كمتر از قطر نازل مكش باشد. 
  4. در طراحی ایستگاه پمپاژ آب بزرگ، در چاه مكش براي جلوگيري از ايجاد گرداب از صفحات مانع استفاده مي شود و يا اينكه عمق آب در چاه مكش حداقل دو برابر قطر لوله مكش انتخاب ميشود. در شكل زیر ابعاد و نحوه قرارگرفتن لوله مكش
    در چاه تر براي حالت هاي مختلف استفاده از چاه تر و چاه خشك، نشان داده شده است. 

    طراحی-ایستگاه-پمپاژ-آب

     

  5. براي طراحي روزنه ها در ديوار پخش پيشنهاد مي شود افت ارتفاع در آن را حداقل 4 برابر ارتفاع سرعت در بالادست آن در
    نظر گرفته شود تا از توزيع آرام و مناسب جريان اطمينان حاصل گردد. 

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp