تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پلی آلومینیوم کلراید

پلی آلومینیوم کلراید

پودر پلی آلومینیوم کلراید (پَک)،با نام ­های تجاری پلی آلومینیوم کلراید، آلومینیوم کلروهیدرات، آلومینیوم اُکسی­کلرید و OXAدرایران، مورد استفاده قرار می­ گیرد. پلی آلومینیوم کلراید (PAC) یا آلومینیوم کلراید هیدراته یک منعقدکننده پلیمری معدنی می باشد که با به کارگیری تکنولوژی نوین در ساخت در دهه های اخیر تولید شده. پلی آلومینیوم کلراید از جمله مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع تصفیه آب و فاضلاب می باشد. این ماده، جهت انجام فرایند انعقاد و لخته­ سازی در تصفیه­ ی آب و فاضلاب استفاده می ­شود.  ­می ­توان به راحتی گفت که کارایی آن، نسبت به دیگر مواد منعقد­کننده ­ی شناخته شده در سراسر دنیا، بیشتر است.

پلی آلومینیوم کلراید

انواع پلی آلومینیوم کلراید

پودر PAC ، در سه نوع برای آب آشامیدنی و آب و فاضلاب صنعتی وجود دارد که با توجه به جدول زیر؛ در رنگ، ناخالصی و میزان آهن موجود در ساختار متفاوت هستند.

 

گرید بندی های متفاوت پلی آلومینیوم کلراید

ویژگی­ های پلی آلومینیوم کلراید

در حال حاضر، پودر PAC هندی و چینی موجود در بازار، به صورت کیسه ­های 25 کیلوگرمی توسط این شرکت به مشتری عرضه می­گردد و  نباید در معرض رطوبت قرار گیرد. این ماده به صورت محلول، با دوز های متفاوت می ­تواند به فاضلاب تزریق شود. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت PAC، می­توانید با ما تماس بگیرید.

ساختار پلی آلومینیوم کلراید :

فرمول شیمیایی این ماده ، Al2(OH)5Cl می باشد . به طور خلاصه می ­توان گفت که این ماده، از ترکیب آلومینیوم اکسید و اسیدهیدروکلریک در شرایط خاص تشکیل شده است که حداقل 30% آن، دارای Al2O3  می ­باشد.

نحوه­ ی عملکرد پودر PAC

پلی آلومینیوم کلراید از طریق تولید یون های هیدروکسیل و پلیمرهای آنیونی چندظرفیتی باعث تشکیل مولکول ها و ماکرومولکول های غیرآلی الکتریکی بزرگ در آب می گردد. سپس، با استفاده از مکانیسم انعقاد و لخته ­سازی، می­ تواند باعث حذف مواد کلوئیدی در آب یا فاضلاب شود.

مواد منعقد کننده در تصفیه فاضلاب

عملکرد منعقد کننده های قدیمی ناپایدارسازی است که از طریق فشردگی لایه مضاعف الکتریکی در اطراف ذره کلوئیدی انجام می شود. در حالی که، پلی آلومینیوم کلراید عملیات ناپایدارسازی را از طریق جذب در سطح ذره کلوئیدی و ایجاد پلهای اتصالی ذره- پلیمر-ذره، انجام می دهد. این مکانیزم موجب افزایش سرعت ناپایدارسازی ذره ای و در نتیجه رشد سریعتر ذرات و نهایتا بهبود جداسازی می گردد.

 شرایط عملکرد پودر PAC

  •  تنظیم PH : محدوده­ ی عملکرد این ماده، در PH بین 5 تا 9 می ­باشد اما به صورت تجربی، می ­توان گفت که بهترین راندمان این ماده در PH خنثی می­ باشد. شکل زیر، نحوه ­ی تاثیر مقدار PH روی حذف مواد کلوئیدی، COD ، رنگ و روغن از فاضلاب را نشان می ­دهد.
محدوده­ ی عملکرد این پلی آلومینیوم کلراید، در PH های مختلف
  • تنظیم دوز تزریق PAC 

یکی از رایج ­ترین اشتباهاتی که در بهره ­برداری از تصفیه ­خانه ­ی فاضلاب وجود دارد، این است که گمان می ­کنند با افزایش دوز ماده­ ی منعقدکننده، می­ توان نتیجه ­ی بهتر و لخته ­های بزرگتری ایجاد کرد در حالی که آزمایشات تجربی، طور دیگری به ما نشان می ­دهند.  بهترین دوز تزریقی ماده­ی PAC بین 300 تا 350 میلی­گرم بر لیتر است و با افزایش دوز، راندمان حذف کاهش می­ یابد.

بهترین دوز تزریقی ماده­ی PAC بین 300 تا 350 میلی­گرم بر لیتر است

مزایای استفاده از  PAC

  •  محدوده عملکرد وسیع pH
  • کاهش کمتر pH آب (نسبت به دیگر منعقد کننده ها)
  •  عدم نیاز به افزودنی های تنظیم pH مانند آهک ( بهداشت مناسب تر ، اقتصاد بهتر)
  •  حساسیت کمتر نسبت به حرارت
  •  ایجاد لجن کمتر نسبت به دیگر منعقد کننده ها و سهولت در آبگیری (تشکیل فلوک­های بزرگتر با چگالی کمتر)
  •  راندمان بالاتر نسبت به دیگر منعقدکننده­ها ( از لحاظ قیمت ، زمان موردنیاز و مقدار مصرفی کمتر)

کاربردهای پلی آلومینیوم کلراید

  •  زلال سازی و ته نشینی آب رودخانه ها، دریاچه ها و منابع آب زیرزمینی و تصفیه­ی فاضلاب صنعتی و بهداشتی
  •  احیای زغال سنگ از پساب شستشوی زغال سنگ
  •  احیای کائولین از پساب شستشوی شستشوی کارخانجات کاشی و سرامیک
  •  ساخت خمیر در صنایع کاغذسازی و محصولات بهداشتی و دستمال کاغذی
  • جداسازی نفت و روغن و فلزات سنگین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  •  جداسازی آب از نشاسته در کارخانه صنایع غذایی
Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp