تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ

تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ

تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ که عموما دارای غلظت بالای آهن، منگنز ، مس، کادمیوم، باریم ، آرسنیک و … می باشد که با توجه به پارامتر های آنالیز و عوامل طراحی می توان نسبت به انتخاب شیوه ترسیب شیمیایی اقدام کرد. آهن در بسیاری از فاضلاب های صنعتی نظیر معدن کاری ها، کارخانه آرایی، فاضلاب صنایع شیمیایی و پردازش فلزات هم وجود دارد. آهن بسته به غلظت پی اچ و غلظت اکسیزن محلول به شکل فرو یا فریک وجود دارد. در پی اچ طبیعی و در حضور اکسیزن، آهن فروی محلول به آهن فریک اکسید می شود که به سرعت به شکل رسوب هیدروکسید نامحلول هیدرولیز می شود.

در پی اچ های بالا ، هیدروکسید فریک از طزیق تشکیل کمپلکس Fe(OH)4 ، به صورت محلول در می آید. آهن فریک و فرو در حضور سیانید از طریق تشکیل کمپلکس سیانید فرو و فریک نیر قابل حل می باشد. فرآیند عمده حذف آهن در تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ ، تبدیل فرو به فریک و سپس ترسیب هیدروکسیدفریک در پی اچ نزدیک ۷ ، مطابق با حداقل حلالیت است.

تبدیل آهن فرو به فریک به سرعت توسط هوادهی در پی اچ 7.5 روی می دهد. در حضور مواد آلی محلول ، نرخ اکسیداسیون آهن کاهش می یابد. ترسیب دو مرحله ای هیدروکسید یا ترسیب سولفات ، غلظت آهن را تا 0.01 میلیگرم بر لیتر کاهش می دهد.

سرب معمولا در کارخانه های تولید باتری وجود دارد. سرب را معمولا از طریق ترسیب به صورت کربنات یا هیدروکسید   از فاضلاب حذف می کنند. سرب به طور موثری از افزودن خاکستر سودا به صورت کربنات رسوب کرده و به غلظت های سرب محلول 0.03 تا 0.01  میلیگرم بر لیتر در پی اچ 9تا ۹/۵ منجر می شود. ترسیب با آهک در پی اچ برابر با 11.5 به غلظت های خروجی 0.019 تا 0.2 میلیگرم بر لیتر را می توان با سولفید سدیم در پی اچ 7.5 تا 8.5  به انجام رسانید.

منگنز و نمک های آن هم در تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ نیز باید لحاظ شود چراکه فاضلاب کارخانه رنگ نیز همچون فاضلاب کارخانه فولاد، پیل های خشک، شیشه، سرامیک ، رنگ و روغن وجود دارد.  از بین بیشتر ترکیبات منگنز ، فقط منگنز و آنیون پرمنگنات بیش از حد اکسید شده به طور محسوسی محلول هستند. ماده اخیر  یک ماده اکسید کننده قوی است که در شرایط عادی به دی اکسید منگنز نامحلول احیا می شود. فناوری حذف منگنز در تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ تبدیل یون منگنز محلول به رسوب نامحلول.  این فناوری از اکسیداسیون منگنز و جداسازی اکسید ها و هیدروکسید های نامحلول  حاصله امکانپذیر است.

یون منگنز دارای، واکنش پذیری کمی با اکسیزن بود و هوادهی ساده در پی اچ کمتر از ۹ فناوری موثری نیست. پی اچ واکنش بالای ۹ نیاز است تا کاهش قابل توجهی توسط ترسیب در میزان منگنز در بدست آید.  استفاده از اکسید کننده های شیمیایی به منظور تبدیل یون منگنز به دی اکسید منگنز  نامحلول همراه  انعقاد و فیلتراسیون به کار برده شده است. وجود یون مس ، اکسیداسون منگنز را با هوا بالا می برد و دی کسید کلر به سرعت منگنز را به شکل نامحلول آن اکسید می کند. پرمنگنات و ازن همراه با آهک به طور موفقیت آمیزی برای اکسیداسون منگنز برای تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ به کار می رود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp