تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تصفیه فاضلاب کارخانه قند

تصفیه فاضلاب کارخانه قند

تصفیه فاضلاب کارخانه قند با روش هایی شیمیایی و شناورسازی و هوازی قابل تصفیه می باشد.فاضلاب کارخانه قند حاوي غلظت بـالايي از تركيبات غیر قابل تجزيه بيولوژيکی و مقادیری مواد قابل تجزیه بیولوژیکی است. بنابراين صـنعت فرآوري قند ، يكي از منابع آلودگي منابع آب ها است. کارخانه های قند به دلیل اینکه عموما از نیشکر یا چغندر قند به عنوان مواد اولیه در خط تولید استفاده می نمایند دارای cod بالایی می باشند. دبی فاضلاب تولید شده در این کارخانجات بسته به نوع فرآیند تولید کارخانه شامل مقادیر و موارد زیر است :

برآورد دبی فاضلاب در کارخانه قند

استاندارد آب مصرف شده در کارخانه های قند ، به طور عمومی مطابق با جدول بالا می باشد. که به طور متوسط به ازای ۱۰۰ کیلوگرم نیشکر یا چغندر قند یا مواد اولیه ۱۱۱۵ لیتر آب نیاز می باشد که به طور متوسط ۸۰ درصد این مقدار آب به فاضلاب تبدیل می شود.

بنابراین اگر به صورت اسمی ، روزانه 2۰۰۰ تن مواد اولیه به کارخانه وارد شود معادل22300 مترمکعب آب مصرف می شود که ۸۰ درصد این مقدار به فاضلاب تبدیل شده و معادل 17840 متر مکعب در روز فاضلاب صنعتی خواهد داشت. که عموما فاضلاب های صنعتی کارخانه قند و شکر دارای کیفیتی معادل زیر می باشند :

  1. (COD) اکسیژن خواهی شیمیایی: 3200-6400 میلی گرم بر لیتر
  2. (BOD) اکسیژن خواهی بیولوژیکی 5 روزه:2500-5500 میلی گرم بر لیتر
  3. (TSS) کل مواد معلق: 140-300 میلی گرم بر لیتر
  4. فسفر کل : 1-5 میلیگرم بر لیتر فسفر
  5. نیتروژن کل : 0.5-5 میلیگرم بر لیتر نیتروژن
  6. PH = 5 – 6.5

خط تولید کارخانه

فاضلاب صنعتی تولید شده در کارخانه قند های قند ناشی از فرایند عصاره گیری، فرایند تصفیه شربت، واحدهای پخت، کریستالیزاسیون و سانتریفیوژ و پساب ناشی از شستشوی کف سالن و خنک کردن  تجهیزات  می باشد. در زیر تصاویری از بخش های مختلف کارخانه مشخص می گردد.

خط تولید کارخانه قند

 

فرآیند های تصفیه فاضلاب کارخانه قند

  1. آشغالگیری
  2. تصفیه شیمیایی با استفاده از انعقاد و لخته سازی

    انعقاد و لخته سازی
  3.  تصفیه بی هوازیفاضلاب
  4.  تصفیه فاضلاب با بستر متحرکMBBR
  5.  ته نشینی فاضلاب
  6.  کلر زنی

 

3/5 - (1 امتیاز)
3/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp