تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

انواع بو فاضلاب

انواع بو فاضلاب

انواع بو فاضلاب در تاسیسات تصفیه و انتقال فاضلاب متفاوت است که این بوها با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف معانی متفاوت دارد. در غلظت های پایین معمولا استرس فیزیولوژیکی ناشی از بو اهمیت دارد تا آسیبی که به بدن انسان می رساند. در جدول زیر چند نمونه از بوهایی که در تاسیسات فاضلاب تولید می شود ارائه می شود که البته تعداد کل آن ها بالغ بر 16 بوی مختلف می باشد.

انواع بو فاضلاب و تعبیر آن

ترکیبات بودار عموما شامل سولفور و یا نیترات هستند. بوی غالبا معمول در تاسیسات فاضلاب، تخم مرغ گندیده است که ناشی از H2S می باشد که در غلظت های بالا می تواند کشنده باشد.

بطور کلی تاسیسات فاضلاب را می توان به دو دسته کلی از نظر تولید بو به شرح ذیل تقسیم بندی نمود:

  • سیستم های جمع آوری فاضلاب

پتانسیل تولید بو در این سیستم ها بالا می باشد. دو منبع اصلی تولید بو در این تاسیسات عبارتند از:

  1.  تبدیل بیولوژیکی مواد کربنی شامل نیتروژن و سولفور در شرایط بی هوازی
  2. تخلیه فاضلاب های صنعتی که شامل ترکیبات بودار هستند یا ترکیباتی دارند که ممکن است با ترکیبات موجود در فاضلاب برای تولید ترکیبات بودار واکنش نشان دهند.

گازهای بودار که در فضای لوله آزاد می شوند می توانند در منهول ها و یا در حوضچه های شستشو و یا در حوضچه انشعاب منازل جمع شوند.

انواع بو فاضلاب

 

  • تاسیسات تصفیه فاضلاب

در این تاسیسات برای بررسی بیشتر تولید بو می توان آن را به دو بخش مایع و لجن تقسیم نمود. معمولا تولید بو در بخش های اولیه تصفیه خانه بیشتر می باشد. مخصوصا برای تصفیه خانه هایی که دارای سیستم های جمع آوری طولانی تری هستند و شرایط بی هوازی می تواند در آن ها ایجاد شود.

عموما، بیشتر منابع مهم بو در تصفیه خانه های فاضلاب، تاسیسات تغلیظ لجن، هاضم های بی هوازی و تاسیسات باربرداری لجن هستند بیشترین پتانسیل آزاد شدن بو هنگامی رخ می دهد که لجن تثبیت نشده، ذخیره، پخش یا انبار شود. در جدول بالا منبع تولید بو در شبکه های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب به همراه علت آن ارائه گردیده است.

 

گازهای بودار که در تاسیسات تصفیه فاضلاب گسترش می یابند تمایل دارند تا از بالای نقطه ایجاد( مانند تاسیسات تغلیظ لجن، لاگون های ذخیره لجن و…) شناور شوند، زیرا گازهای بودار از هوا چگال ترند. بسته به شرایط هواشناسی محلی ممکن است که بوها در غلظت های بالا در فاصله های زیادی از نقطه ایجاد اندازه گیری شوند.

در ساعات عصر یا صبح زود در شرایط ساکن، ابری از بو در بالای واحدهای تصفیه فاضلاب ایجاد می شود. این ابر تغلیظ شده بو می تواند بدون شکستگی، تا فاصله های زیاد بوسیله نسیم های ضعیف عصر گاهی یا صبحگاهی که ایجاد شده منتقل می شود. در برخی موارد، بو در فاصله های بالای 25 کیلومتری از منبع تولید، شناسایی شده اند. این پدیده انتقال بو حرکت پوف بو نامگذاری شده است.

حرکت پوف بو می تواند ما را در روش های کنترل بو و نصب حصارهای اطراف تاسیسات فاضلاب کمک کند.

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp