تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

رزین پرولایت c100

رزین پرولایت c100

این رزین سختی ­گیر برند پرولایت انگلیسی ، از پرکاربردترین رزین ­های کاتیونی مورداستفاده در تصفیه ­ی آب صنعتی و سختی ­گیری می ­باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده و بطور خلاصه مشخصات این رزین را شرح دهیم، باید بگوییم که این رزین، از ژل پلی ­استرن سولفونات تشکیل شده و ظرفیت جذب بالایی دارد. عملکرد آن به این صورت است که سختی آب ( کلسیم­ و منیزیم) را جذب نموده و یون سدیم را جایگزین آن می ی­نماید . پس از اینکار، یون سدیم رزین را با شستشو با محلول آب­ نمک به رزین برمی­ گردانند. در ادامه ی این مطلب، با مشخصات کامل این رزین و همینطور با احیا و شستشوی معکوس رزین آشنا خواهید شد.

رزین پرولایت c100

انواع رزین پرولایت c100

این رزین ، باتغییر در رطوبت سدیم به صورت فرآوری شده، به سه نوع رزین متفاوت (C100 ، C100E و C100H) تقسیم ­بندی می­شود. ما در ادامه، به بررسی مشخصات رزین C100 می پردازیم و همینطور می ­توانید برای بررسی مشخصات رزین­ های کاتیونی C100E  و C100H روی لین ک­های زیر کلیک کنید.

رزین پرولایت C100E

رزین پرولایت C100H

یون­هایی که این رزین حذف می کند:

  • Mg2+ و Ca2+
  • Fe3+  ( به مقدار اندک)
  • Mn2+ ( به مقدار اندک)

این رزین، در آب مقطر و همچنین در اسیدها و بازهای متوسط غیرمحلول است ولی قرارگرفتن این رزین درمجاورت کلر آزاد، (یعنی محلول­های اکسیداسیون قوی مثل اسیدهیپوکلریت)در مدت زمان طولانی ، باعث از بین­رفتن اتصال عرضی موجود در ساختار رزین می­شود. این کار باعث افزایش رطوبت و همچنین کاهش عملکرد مکانیکی رزین می­گردد. جدول زیر، مشخصات بیشتری از این رزین در اختیار شما قرار می ­دهد.

رزین پرولایت c100  و مشخصات فنی آن

 

احیا رزین پرولایت c100

احیای رزین کاتیونی یعنی برگرداندن یون سدیم ازدست رفته به ساختار درونی رزین. احیای به­موقع و طبق دستورالعمل، باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد رزین می­شود. همیشه، کنار مخزن سختی­گیری­کاتیونی یک مخزن محلول آب­نمک نیز درنظرمی ­گیریم. روش احیای رزین کاتیونی C100 با استفاده از محلول آب­نمک طبق جدول زیر، صورت می­ گیرد:

نحوه احیا رزین پرولایت c100

شسشتو رزین پرولایت

شتسشوی از پایین به ­بالای بستر رزین، همانند شستشوی بستر فیلتر امری اجتناب­ناپذیر است. شستشو با آب تمیز، باعث خروج املاح و یون­هایی که توسط بستر رزین از آب گرفته شده­اند ، می­شود و همچنین، باعث افزایش کدورت آب خروجی از مخزن ­سختی­گیری می­گردد. دستورالعمل این کار، در  زیر آمده ­است:

  • سرعت شستشوی معکوس :  7-12 m/h
  • دمای آب مورداستفاده : 5-30
  • زمان شستشوی ­معکوس : 5-20 دقیقه

شستشو رزین پرولایت c100

راندمان مخزن سختی ­گیری، به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مقدار و غلظت آب­نمک مورد استفاده جهت احیا
  • سختی آب ورودی به مخزن
  • دبی آب ورودی به مخزن سختی­گیری
  • زمان تماس لازم برای احیا و شستشوی معکوس

اگر آب یا فاضلاب ورودی به مخزن، شهری باشد ، می ­توان در طراحی غلظت نمک لازم برای احیا کمترین مقدار لازم مثلا 6000 mg/L و برای تصفیه­ ی آب یا فاضلاب صنعتی، باید این غلظت را بالای 70000-80000 mg/L درنظرگرفت تا بتوان به سختی خروجی کمتر از 5 ppm  دست پیدا کرد. همچنین، اگر آب خروجی از مخزن سختی ­گیری برای تغذیه ­ی بویلرها استفاده می­شود و باید سختی آن کمتر از 1 ppm باشد، دوبرابر غلظت موردنیاز برای مصرف صنعتی را می­توان برای محلول احیا بکار برد.

افت هد در رزین پرولایت با توجه به نمودار های 1 و 2 انجام می پذیرد. 

نمودارهای مرتبط با محاسبات رزین C100 در زیر آمده که می­ توان از آن­ها در طراحی استفاده ­نمود.

رزین پرولایت c100

 

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp