تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کف در فاضلاب

کف در فاضلاب

کف در فاضلاب لایه ای از جامدات مانند چربی ها است که حاوی حباب های هوا یا گاز های به دام افتاده می باشد. گاز هایی که اغلب در زیر لایه جامدات به دام می افتند شامل دی اکسید کربن، نیتروزن مولکولی و اکسید نیتروس هستند. وقتی که حباب های هوا و گاز های به دام افتاده  از کف خارج می شوند، مانند زمانی که کف از سرریز ورودی زلال ساز ثانویه ریخته شده و از بین می رود، کفاب تولید می شود. چندین نوع کف در فرآیند لجن فعال تولید می شود که در مطلب کف تصفیه فاضلاب به آن اشاره گردید.

بسته به نوع کف تولید شده و تجمع یافته در فرآيند لجن فعال ، ممکن است تمهیدات بهره برداری لازم برای کنترل کف نیر مختلف باشد. بنابراین تشخیص صحیح نوع کف تولیدی و شرایط بهره برداری مسئول تولید آن بسیار با اهمیت می باشد. شناسایی کف تولیدی باید بر اساس درک این مفهوم که ممکن  است بر اساس چندین تغییر در شرایط بهره برداری باشد، صورت گیرد.

کفاب و کف در فاضلاب

کفاب تولید شده در تانک هوادهی به صورت لایه لایه و قهوه ای رنگ است. بسته به حضور یا عدم حضور کف و ترکیب شیمیایی آن چهار سرنوشت در انتظار کفاب موجود در تانک هوادهی است.

سرنوشت کفاب در تصفیه فاضلاب

کفاب تولید شده  در تانک هوادهی یکی از ۴ سرنوشت به تصویر کشیده در شکل بالا را دارد. با توجه به توصیر هرکدام از حالات زیر توصیف کننده موقعیت های شماره گذاری شده در تصویر بالا می باشد.

  1. از تانک هوادهی خارج شده و در سطح زلال ساز ثانویه مشاهده می گردد.
  2. در کف تانک هوادهی به صورت محلول در بیاید.
  3. در سطح کف موجود در تانک هوادهی شناور گردد.
  4. باکتری های موجود در تانک هوادهی آن را تجزیه کنند.

اگر در تانک هودهی کف موجود نباشد، ممکن است کفاب، از تانک هوادهی خارج شده و در سطح زلال ساز ثانویه مشاهده گردد. اگر ترکیب شیمیایی کف با کفاب سازگار باشد، ممکن است کفاب در کف حل شده و رنگ کف را تیره تر کند. اگر ترکیب شیمیایی کف با کفاب سازگار نباشد، ممکن است کفاب به صورت ماده ای لایه لایه و قهوه ای رنگ روی سطح کف مشاهده گرددو در نهایت ممکن است کفاب تجزیه شده یا جذب ذارت لخته موجود در تانک هوادهی شود.

کفاب ماده ای صابونی شناور و نامحلول است که روی سطح تانک هوادهی در زلال ساز ثانویه شناور می میاند.زمانی که تعداد زیادی از باکتری ها در تانک هوادهی از بین می روند، کفاب به وجود می آيد. علت مرگ تعداد زیادی از باکتری ها به دلیل تغییرات فصلی دمای فاضلاب و یا بیشتر اوقات بروز سمیت است. وقتی که باکتری های می میرند، دیواره سلولی آنها پاره شده و لیز می شود و محتویات سلولی باکتری ها به درون توده سلولی رها می شود. اسید های چرب درون سلول باکتری های کف در فاضلاب است که توسط باکتری های مرده، آزاد می شود.

ممکن است اسید های چرب موجود در توده ی محلول با یون های کلسیم و منگنز ترکیب شوند. اگر این اتفاق بیفتد ، کفاب یا ماده صابونی تولید شده لایه لایه شناور نامحلول تولید می شود. از آنجا که کفاب برای کف از بین رفته به کار می رود، کفاب روی سطح تانک هوادهی یا زلال ساز ثانویه بایستی به عنوان تعداد زیادی باکتری های مرد یا کف از بین رفته شناسایی شود.

 

Rate this post
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp