تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پیش تصفیه فاضلاب

پیش تصفیه فاضلاب

منظور از سیستم پیش تصفیه فاضلاب و تصفیه اولیه ،  تحویل  فاضلاب مناسبی به منظور تخلیه به تصفیه خانه فاضلاب شهری یا فرآیند تصفیه زیستی است. غلظت آلاینده هایی که پیش تصفیه را مطلوب می سازد به شرح زیر است.

پیش تصفیه پیشنهادی

محدوده غلظت

پارامتر

ته نشینی

شناورسازی

لاگون

 125mg/l <

 

کل مواد معلق (TSS)

 

جدا کننده

Skimming tank

 

 35 <

 

چربی و روغن

تبادل یونی

ترسیب

 

 

مواد سمی

 

 0.1mg/l <

سرب(pb)

1mg/l <

مس ، نیکل، سیانید

3mg/l <

کروم ۶ ظرفیتی، روی

10mg/l <

کروم ۳ ظرفیتی

خنثی سازی

6–9

PH

خنثی سازی

    alkalinity 0.5 as Caco3/lb

قلیائیت

خنثی سازی

اسیدیته

ترسیب یا استریپر

100mg/l <

سولفید

تنظیم ph

تبادل یونی

استریپر

رقیق سازی

 

 

500mg/l <

 

 

آمونیاک

روش های پیش تصفیه فاضلاب

همانگونه که در جدول بالا توضیح داده شد روش های پیش تصفیه فاضلاب بستگی به پارامتر کیفی پساب دارد که اگر کل مواد معلق (TSS) فاضلاب ورودی بسیار بالا باشد به حدی که برای تصفیه بیولوزیکی مشکلی پدید آورد باید کل مواد معلق (TSS) را به روش ته نشینی، شناورسازی و یا لاگون نسبت به کاهش میزان tss اقدامات لازم را بعمل آورد. به اندازه ای که TSS بزرگتر از ۱۲۵ میلیگرم بر لیتر باشد. در صورتیکه چربی و روغن پساب اولیه بالا باشد بهتر است به روش جداکننده ها یا Skimming tank خروجی را پایین آورد. روش پیشنهادی برای کاهش مواد سمی موجود در پساب تبادل یونی و ترسیب شیمیایی می باشد.

قلیائیت و ph  و اسیدیته از جمله پارامتر هایی هستند که برای تصفیه ی لجن فعال بسیار با اهمیت هستند چراکه میکروارگانیزم ها در ph بهینه ۶تا ۹ امکان انجام رشد باکتریایی و تجزیه بار آٖلی مواد را دارا می باشند. لذا باید قلیائیت پساب را به روش خنثی سازی تا مقدار بهینه کاهش داد. یکی از مشکلاتی که عموما پساب پتروشیمی  با آن درگیر می باشند غلطت آمونیاک بالا  می باشد که عموما بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم بر لیتر نیتروزن می باشد لذا در روش های تصفیه فاضلاب حتما باید میزان غلظت پساب مورد نظر به زیر ۵۰۰ میلی گرم بر لیتر رسانده شود. روش هایی پیش تصفیه که برای کاهش غلظت آمونیاک از جمله استریپر ، تبادل یونی ، تنظیم ph و رقیق سازی می باشد.

پیش تصفیه فاضلاب

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp