تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آشغالگیر تصفیه خانه

آشغالگیر تصفیه خانه

اولین مرحله در تصفیه فاضلاب ، آشغالگیر تصفیه خانه است که هدف از آن جدا سازی و گرفتن مواد درشت شناور و معلق است. وجود این مواد باعث خسارت دیدن وسایل مکانیکی مثل پمپ ها می شوند. باعث افزایش بار جامدات وارده به واحدها می‌گردد. همراه با جداسازی مواد درشت مقداری از BOD  فاضلاب نیز جدا می شود. مواد درشت باعث گرفتگی لوله ها می گردد. ساختمان آشغالگیر تصفیه خانه به این صورت است که یک ردیف میله با مقطع دایره‌ای یا مستطیلی یا نیم دایره می باشند که فاصله بین میله ها کم می باشد. مواد درشت و شناور پشت میله گیر کرده و از جریان خارج می گردند.

انواع آشغالگیر تصفیه خانه :

  1. دستی :  نوع دستی در تصفیه خانه های کوچک با دبی ۱۰۰ متر مکعب در روز استفاده می شود زاویه قرار گرفتن آنها   نسبت به سطح افق 45- 60 درجه می باشد .
  2. مکانیکی :  نوع مکانیکی در تصفیه‌خانه های بزرگ استفاده می شود  همیشه مقدار مواد آلی و تجزیه‌پذیر  همراه آشغالها هست که باید  هر چه سریعتر دفع شود تا ایجاد بوی نامطلوب نکند.

روشهای دفع آشغالهای جدا شده از فاضلاب :

  •  سوزاندن در کوره های زباله سوز
  • خرد کردن و برگشت به جریان فاضلاب
  • دفن در زمین راحت‌ترین راه می باشد.

روش خرد کردن و برگشت به جریان فاضلاب به طریق بیولوژیکی و هضم انجام می شود. برای دسترسی به آشغال گیرها جهت تمیز کردن ( در نوع دستی ) و تعمیرات باید آشغالگیر دارای راه دسترسی و سکوی مناسب مجهز به نرده های حفاظتی باشد و کف سکو از صفحات مشبک ساخته شده باشد تا زهکشی آشغالها و خروج آب براحتی انجام شود ولی در آشغال گیر مکانیکی دارای حفاظ های مناسبی باشند تا امکان برخورد اتفاقی با قسمت های متحرک نباشد و مانع پاشیدن فاضلاب به اطراف گردد.

رفع عیب آشغالگیر تصفیه خانه :

شرح معایبعلل احتمالیبازرسی و پایشرفع معایب
بوهای آزار دهنده مگش و سایر حشراتتجمع آشغالها و تفاله هاتواتر برداشتن ظرف آشغالافزایش تواتر برداشتن آشغالها
تجمع دانه‌ها در کانال آشغالگیرپایین بودن بیش از حد سرعت جریان فاضلاب

عمق دانه ها

– ناهمواری کف کانال

– سرعت جریان

– رفع ناهمواری و اصلاح شیب کف کانال

– شستشو با آب تحت فشار

گرفتگی بیش از حد آشغالگیر

– میزان بیش از حد آشغالی در فاضلاب

– ورود فاضلاب صنعتی

– تواتر تنظیف ناکافی

– وضعیت بالا دست

– تواتر تنظیف

– استفاده از آشغال گیر دهانه درشت یا شناسایی منبع فاضلاب مزاحم و سعی در جلوگیری از ورود آن به سیستم.

– افزایش تواتر تنظیف

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp