تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

جداسازي چربي و روغن

جداسازي چربي و روغن

جداسازي چربي و روغن در فاضلاب رستوران ها ، رختشوی خانه های، تعمیرگاه ها که به طور معمول دارای چربی ، روغن و مواد پاک کننده هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چربی ها و روغن ها وارد مخازن سپتیک شوند احتمال می رود بتوانند به همراه پساب خروجی از مخزن سپتیک به سیستم خاک جاذب تخلیه شوند. چربی ها و روغن های همراه جامدات معلق تمایل دارند روی سطح خاک جاذب جمع شوند و در نهایت ظرفیت نفوذ را کاهش دهند. چربی ها و روغن خصوصا به علت پایدار شان مشکل سازند.

 

جداسازي چربي و روغن

معمولا از مخازن جداسازی، برای به دام انداختن چربی ها از طریق خنک کردن و شناورسازی  و روغن ها از طریق شناورسازی استفاده می شود. مخزن جداساز به عنوان مبادله کن گرما عمل می کند و با خنک کردن سیال  به جامد سازی چربی کمک می کند. مخزن جداسازی باید سیال را در مدت مناسبی حدود ۳۰ دقیقه نگه دارد تا عمل شناورسازی موثر واقع شود.

چندین نوع روغن گیر و چربی گیر تجاری موجود است. اما به سبب محدودیت زمان نگهداشت در این واحد ها موثر بودن آنها ثابت نشده است.  همچنین اغلب واحد های تجاری بر مبنای آهنگ جریان میانگین و نه بر مبنای جریان های اوج لحظه ای خروجی از رستوران ها و خشکشویی که در محل مشاهده شده اند، طراحی می شوند. ثابت شده است که استفاده از مخازن سپتیک به عنوان مخازن جداساز  بسیار موثر است. زمانیکه مخزن سپتیک به عنوان جدا کننده چربی استفاده می شود ،  بسته به شکل مخزن ممکن است نیاز ب لوله کشی مجدد وجود داشته باشد.

حجم بیشتر مخزن سپتیک در حصول به حداکثر میزان جداسازی چربی ها و روغن ها سودمند بوده است.  حضور کهنه ها و آشغال ها در فاضلاب ها  را می توان با استفاده از یک رشته آشغالگیر قابل جابه جایی خنثی کرد. استفاده از یک مجرای خروجی مجهز به آشغالگیر قابل جا به جایی و یا قابل پاکسازی در مخزن جدا ساز محدود کرد.

جامدات قابل ته نشینی موجود در فاضلاب ورودی تصفیه خانه فاضلاب موجب تشکیل یک لایه لجن در کف مخزن ته نشینی می شود. چربی ها و سایر مواد سبک به سمت سطح مایع جایی که لایه کف از تجمع مواد شناور تشکیل شده است، می آیند.  فاضلاب کف روبی و ته نشین شده از فضای باز  بین لایه های لجن و کف به محل دفع هدایت می شود و یا به واحد تصفیه جریان می یابد. مواد آلی باقی مانده در کف مخزن تحت عمل تخریب بی هوازی و اختیاری قرار می گیرند و به ترکیبات پایدار تر گاز هایی مانند کربن دی اکسید و متان  و سولفید هیدروزن تبدیل می شوند.

به رغم تولید سولفید هیدروزن در مخازن سپتیک ، به علت ترکیب این ماده با فلزات موجود در جامدات تجمع یافته  و تشکیل سولفید های غیر محلول فلزی معمولا مشکل بو وجود نخواهد داشت. اگرچه مقدار مواد جامد ته نشین شده از طریق تجزیه بی هوازی به طور پیوسته کاهش می یابد.همیشه مقداری لجن باقی می ماند. مواد کف مخزن که توسط گاز های حاصل از عمل تجزیه شناور می شوند اغلب به زیر لایه کف می چسبند و ضخامت آن را افزایش می دهند. از آنجا که تجمع طولانی مدت کف و لجن می تواند ظرفیت حجمی موثر مخزن را کاهش دهد محتویات آۤن باید به طور دوره ای تلمبه شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp