تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

لوله کشی دیفیوزر و بلوئر

لوله کشی دیفیوزر و بلوئر

سیستم لوله کشی دیفیوزر و بلوئر شامل لوله های اصلی ، شیر ها، اندازه گیر ها و سایر اتصالاتی است که برای انتقال هوا فشرده از بلوئر هوادهی به دیفیوزر ها به کار می رود. چون فشار پایین است می توان از لوله های سبک استفاده کرد. ابعاد لوله کشی دیفیوزر و بلوئر بر اساس سرعت طراحی انتخاب می شود. ابعاد لوله ها باید به نوعی تعیین شود که افت های مربوط به فشار مخزن و چند راه های دیفیوزر در مقایسه با افت  در دیفیوزر ها اندک باشد. برای تنظیم آهنگ جریان باید شیر های مناسب در سیستم حوض هوادهی نصب شود. مقادیر سرعت های متداول به شرح زیر است.

 

لوله کشی دیفیوزر و بلوئر حوض هوادهی تصفیه خانه فاضلاب
  1. اگر قطر لوله ۱تا ۳ اینچ باشد سرعت هوا باید ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ فوت بر دقیقه باشد.
  2. اگر قطر لوله ۴تا ۱۰ اینچ باشد سرعت هوا باید ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ فوت بر دقیقه باشد.
  3. اگر قطر لوله ۱۰تا ۲۴ اینچ باشد سرعت هوا باید ۲۷۰۰ تا ۴۰۰۰ فوت بر دقیقه باشد.
  4. اگر قطر لوله ۳۰تا۶۰ اینچ باشد سرعت هوا باید ۳۸۰۰ تا ۶۵۰۰ فوت بر دقیقه باشد.

چون هوایی که از بلوئر تخلیه می شود دمایی (حدود ۸۰ درجه سانتیگراد )بالایی دارد، چگالش در مسیر لوله کشی هوا شکلی ایجاد نمی کند مگر در صورتی که لوله کشی دیفیوزر و بلوئر در فاضلاب مستغرق باشد. ولی جای کافی برای انبساط و انقباض لوله های باید پیش بینی کرد. در صورتی که از دیفیوزر های متخلخل استفاده شود باید لوله ها از موادی ساخته شود که پوسته پوسته نشود یا با مواد غیر قابل خوردگی پوشش داده شود.

جنس لوله کشی دیفیوزر و بلوئر

جنس لوله کشی دیفیوزر و بلوئرها معمولا از فولاد زنگ نزن، فایبرگلاس یا پلاستیک های مقاوم در برابر گرما ساخته می شوند. دیگر موادی که برای این کار مصرف می شود عبارتند از فولاد کم کربن یا چدن با پوشش خارجی مانند پوشش های مانند قطران زغال سنگ یا وینیل. برای سطوح داخلی از پوشش سیمان یا قطران زغال سنگ یا وینیل استفاده می شود.

افت فشار در لوله ها باید بر اساس حداکثر دما در تابستان محاسبه شود. افزایش نظری و بی دررو دما در طول فرآیند تراکم از رابطه زیر بدست می آید. در رابطه اختلاف دما بر حسب کلوین است.

فرمول محاسبه اختلاف دما

در فاصله بین بلوئر تا مخزن هوادهی دمای هوا احتمالا بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ درجه فارنهایت افت نمی کند. ولی در داخل لوله های مستغرق سریعا به دما فاضلاب می رسد.

افت های ناشی از اصطکاک در لوله کشی هوا را می توان با استفاده از فرمول دارسی ویسباخ محاسبه کرد. که در نهایت با استفاده از فرمول زیر می توان مقدا افت فشار در لوله های انتقال هوا از بلوئر به دیفیوزر ها را محاسبه کرد.

فرمول محاسبه افت در لوله های انتقال هوا به دیفیوزر

که در اینجا v سرعت هوا بر حسب فوت بر دقیقه و ya وزن مخصوص هوا در ۷۰ درجه فارنهایت می باشد.

3.7/5 - (10 امتیاز)
3.7/5 - (10 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp