تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

برکه تثبیت فاضلاب

برکه تثبیت فاضلاب

برکه تثبیت فاضلاب (Waste Stabilisation Ponds) ، یک فرآیند کاملا طبیعی است که به آن land treatment گفته می شود. به این معنا که وابستگی زیادی به زمین و فضا برای تصفیه دارد. فرآیندی است که  در ابتدای خلقت در دنیا اتفاق می افتاده است. شروع استفاده از برکه تثبیت فاضلاب اینگونه بوده که ابتدا در تصفیه خانه ای در کالیفرنیا، تصفیه خانه دچار مشکل می شود. سپس ورودی را قطع می نمایند تا فاضلاب به طور موقت در گودال طبیعی انداخته و بعد دوباره به داخل تصفیه خانه پمپ شود.

این تخلیه موقت طولانی شده به طوریکه اثرات آن را بر روی محیط زیست بررسی نمودند. کیفیت آب خروجی را از نظر BOD  و COD و فسفر ونیتروزن و فلزات سنگین و سایر پارامتر ها بررسی شد. و مشاهده گردید که کیفیت پساب خروجی از گودال مطابق با استاندارد های تعیین شده می باشد. و همچنین اینکه در آن گودال مقدار زیادی جلبک رشد کرده و هم زیستی مسالمت آمیزی بین جلبک و باکتری به وجود آمده. چون نور خورشید به اندازه کافی است. جلبک فتوسنتز شده در گودال رشد کرده است. با استفاده از کربن دی اکسید و آب ، تولید قند میکند که برای ساختن بدن خودشان استفاده می شود که به آن فتوسنتز می گویند.

در حضور نور خورشید، جلبک ، کربن دی اکسید محلول در آب و خود آب را استفاده کرده و تولید اکسیزن می کند. مقداری جلبک جدید به واسطه قند تولید شده ، به وجود می آید. و به واسطه تولید اکسیزن ، جمعیتی از باکتری های هتروتروف وجود دارد که با کربن دی اکسید به صورت هوازی از مواد آلی که به همراه فاضلاب وارد برکه شده ، اشاره می کنند و اکسیزن را بعنوان گیرنده نهایی الکترون استفاده میکنند. مواد آلی اکسید شده و کربن آلی تولید می شود.

بخشی از N و P  مصرف شده و نوسانات PH رخ داده. اول کربنات به بی کربنات ، سپس بی کربنات به هیدروکسید تبدیل می شوند. این امر باعث می شود که PH فاضلاب در ساعاتی از شبانه روز بزرگتر از ۱۰ شود. خیلی از فلزات سنگین مانند آهن، آلومینیوم و … با وجود هیدرواکسید رسوب می کنند. وجود PH بالا باعث می شودهیدرواکسید با فلزات واکنش داده و فرآیند بی هوازی مقداری H2S تولید میکند. به کل این فرآیند برکه تثبیت فاضلاب گویند.

در تكامل فـناوري تصفيه فاضلاب، روشهــاي طبيعي جـز قــديميترين روشهايي ميباشند كه به كار گرفته شده اند. استفاده از برکه تثبیت فاضلاب به دلايل اقتصادي، فني و بهره برداري آسان و ارزان به شدت مورد توجهمتخصصين ميباشد. به طوري كه در اكثر كشورهاي جهان به صورت قابل توجه اي براي تصفيه فاضلابهاي خانگي و صنعتي مورد استفاده قرار گرفته است.

 

Rate this post
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
whatsapp