تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

هوادهی در تصفیه آب

هوادهی در تصفیه آب

هوادهی در تصفیه آب عبارت است از قراردادن آب در معرض هوا تا اينكه برخي تركيبات فرار از آب خارج شوند و برخي گازهاي مفيد در آب حل گردند. هدف از هوادهي در تصفيه آب حذف طعم و بو ، حل كردن برخي گازها، اكسيدكردن آهن و منگنز و غير محلول كردن آنها و حذف موادي است كه در صورت وجود در مراحل بعد ايجاد مشكل مي كنند. اصلي ترين متغير طراحي هواده فراهم نمودن بيشترين سطح تماس ميان هوا و آب با كمترين هزينه است.  در تصفيه خانه هاي آب براي هوادهي از روشهاي مختلفي نظير هوادهي ثقلي، هوادهي افشانه اي ،هوادهي دیفیوزری و هوادهي مكانيكي استفاده ميشود. مقايسه عملكرد انواع مختلف هواده به شکل زیر است :

  1. هوادهی ثقلی: این مدل هواده به سه مدل آبشاری ، برج سینی و برج تماس تقسیم می شوند. که متغیر های هیدرولیکی هریک از این هواده ها در ادامه آمده است.افت ارتفاع در هواده های آبشازی ، ۱تا۳ متر و سرعت تقریبی جریان 0.3 متر بر ثانیه است. شدت جریان در هواده های برج سینی ، 0.8تا 1.5 مترمکعب بر مترمربع بر دقیقه  و فاصله سینی ها  ۳۰ تا ۷۵ سانتیمتر است.در هواده برح تماسی قطر حداکثر ستون در ۳ متر و بار هیدرولیکی ۲۰۰۰ مترمکعب بر مترمربع در روز است.
  2. هوادهی افشانه ای:
    قسمت های مختلف هواده افشانه ای

    در هواده های افشانه ای افت ارتفاع ، 1.2 تا ۹ متر است و قطر و فاضله شیپور ها به ترتیب 2.5 تا 4 سانتی متر 0.6 تا 3.6 متر است. دبی هر شیپور ۵ تا ۱۰ لیتر بر ثانیه است.

  3. هوادهی دیفیوزری:
    هوادهی دیفیوزری و هوادهی مکانیکی

    زمان ماند هوادهی دیفیوزری ، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه و ابعاد آن 2.7 تا  4.5 متر و پهنا 3تا۹ متر و نسبت پهنا به عمق کمتر از ۲

  4. هوادهی مکانیکی: زمان ماند ۱۰ تا ۳۰ دقیقه و عمق ۲تا ۴ متر می باشد.

 

 

 

5/5 - (5 امتیاز)
5/5 - (5 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp