تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

انواع دیفیوزر هوادهی

انواع دیفیوزر هوادهی

انواع دیفیوزر هوادهی که برای هوادهی فاضلاب در تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود به دو دسته کلی دیفیوزر های متخلخل و دیفیوزر های غیر متخلل تقسیم می شوند. معمول ترین نوع دیفیوزر های متخلل شامل دیفیوزر های صفحه ای، گنبدی ، دیسکی و لوله ای است. دیفیوزر های صفحه ای در پایه های بتنی یا آلومینیومی قرار می گیرند و هرپایه می تواند ۶ صفحه یا بیشتر را نگه داری کند. هر گروه از پایه ها با فواصل مناسب در طول مخزن به لوله هوا اتصال دارد و به وسیله یک شیر کنترل می شود.(برای اطلاعات بیشتر مطلب انواع سیستم های هوادهی مطالعه شود.)

انواع-دیفیوزر-هوادهی دیسکی نصب شده بر کف حوضچه هوادهی تصفیه فاضلاب

انواع دیفیوزر از نظر حباب تولیدی

دیفیوزر ها از نظر حباب تولیدی به سه نوع حباب ریز(fine bubble) ، حباب متوسط (medium bubble) و حباب درشت(coarse bubble) تقسیم بندی می شود. دیفیوزر های حباب ریز به دلیل کوچک بودن و همچنین بیشتر بودن حباب تولیدی دارای سطح تماس بیشتری با فاضلاب بوده و قابلیت انتقال اکسیژن بیشتری به مواد آلی فاضلاب را دارا می باشند. دیفیوزر های حباب درشت جریان یکنواختی را در فاضلاب ایجاد می کنند.

کاربرد

مشخصاتتوضیحاتانواعشماره
دانه گیر، تانک هوادهی ، مخازن هلدینگ لجن1. بسیار ایده آل برای مراحل ثانویه تصفیه، ظرفیت مخلوط کردن بهینه،مصرف انرژی بیشتر، راندمان انحلال هوا در آب کمتر نسبت به حباب ریز، زمان تماس کمتر حباب با فاضلاب ، در مواردی که نیاز به ایجاد یک جریان اختشاشی و اختلاط دو یا چند ترکیب در آب یا فاضلاب باشد ، تعلیق رسوبات و لجن های غلیظ ، دارای حداقل گرفتگی و زمانی که TSS فاضلاب بسیار بالاست.اندازه ی حباب بین 5 تا 50 میلیمترالف) حباب درشت 

 

از نظر اندازه ی حباب تولید شده

1
تانک هوادهی همراه با مدیا·زمانی که TSS فاضلاب بسیار بالاست و عمق تانک هوادهی زیاد است می توان از این نوع دفیوزر استفاده  نمود.اندازه ی حباب بین3 تا 5 میلیمترب) حباب متوسط
تانک هوادهی و سیستم تصفیه بیولوژیکی، کنترل odor ، مخازن هلدینگ لجن

· راندمان بالا و مصرف انرژی کم

 

اندازه ی حباب بین 1 تا 3 میلیمترج) حباب ریز (بهترین نوع)
از نوع حباب ریز دیسکی جهت هوادهی در مخازن هوادهی، تامین اکسیژن استخر های پرورش ماهی و آبزیان، از نوع حباب درشت دیسکی جهت هوادهی مخازن متعادلسازی، مخازن هاضم لجن ، اختلاط و بهم زدگی مخازن خنثی سازیپر مصرف ترین نوع دفیوزرهااز نوع حباب ریز (پرمصرف ترین)

الف) دیسکی (بشقابی)

 

از نظر شکل2
بیشتر برای تصفیه خانه های آب، مزارع پرورش ماهیعملکرد در فشار بالا و برای فاضلاب های صنعتی و شهریاز نوع حباب ریز (پرمصرف ترین)ب) لوله ای  (تیوپی)
تانک هوادهی و سیستم تصفیه بیولوژیکیزمانی که تزریق مواد شیمیایی با غلظت بالا به فاضلاب داشته باشیم و یا سطح تانک زیاد باشد، به صورت صفحات مربعی شکل هم وجود دارند، بازده انتقال بالاحباب ریز- حباب درشتج) صفحه ای
در کمپرسورهایی که با نیروی گریز از مرکز کار می­کنند، موتورهای توربین های گازیدارای کاربرد کمدارای رمپه) شلنگی
مخزن متعادلساز، هاضم های هوازی لجندارای حداقل گرفتگی، مخصوص دامداری ها و کشتارگاهها و پرورش ماهی،از نوع حباب درشت و متوسط هستند.ی) گنبدی
فاضلاب شهری و صنعتیحباب ریزپرکابردترینالف ) EPDMاز نظر جنس3
فاضلاب شهری و صنعتیحباب درشتب) PVC
فاضلاب شهری و صنعتیحباب درشتج) پلی پروپیلن
فاضلاب صنعتی از جمله صنایع کاغذسازی و پتروشیمید) سیلیکون
فاضلاب صنعتی از جمله پتروشیمی

ه) پلی اورتان

انواع دیفیوزر های متخلخل

    • صفحه ای : بازده انتقال هوا این نوع از دیفیوزر ها زیاد بوده که به صورت صفحه های مربعی شکل که روی پایه های ثابت در کف مخزن نصب می شوند.
    • گنبدی : بازده انتقال هوا این نوع از دیفیوزر ها زیاد بوده که نزدیک کف مخزن روی لوله های توزیع هوا نصب می شوند.

      دیفیوزر گنبدی برای هوادهی پساب

 

  • دیسکی : دیسک های سرامیکی صلب یا غشا های متخلل انعطاف پذیری هستند که نزدیک به کف مخزن روی لوله های توزیع هوا نصب می شوند.

    انواع دیفیوزر هوادهی
  • لوله ای : پخش کننده های لوله ای شکل که از جنس سرامیک صلب یا پلاستیک نرم یا قطعات لاستیک مصنوعی ساخته می شوند و روی لوله های توزیع هوا نصب می شوند.

در بخش هوادهی به فاضلاب با نظر به پارامتر های طراحی و همچنین کیفیت فاضلاب ورودی و مقدار هوای مورد نیاز نوع بلوئر هوادهی  انتخاب می گردد. سپس بر اساس میزان هوای تزریقی به فاضلاب نوع و تعداد دیفیوزر مشخص می گردد.برای بخش های متعادلسازی و هاضم لجن از دیفیوزر های حباب درشت استفاده می گردد.

در ساخت انواع دیفیوزر هوادهی از مواد مختلفی مانند سرامیک، پلاستیک صلب، پلاستیک انعطاف پذیر و غلاف های لاستیکی، پلاستیکی یا پارچه ای انعطاف پذیر استفاده می شود.  مواد سرامیکی از ذرات ماده معدنی با شکل گلوله ای یا نامنظم که کنار هم قرار گرفته اند و شبکه ای از منافذ به هم پیوسته را برای عبور جریان هوای فشرده تامین می کنند تشکیل می شود.

هوا در هنگام عبور از درون سوراخ های سطحی، بسته به اندازه سوراخ ، کشش سطحی ، آهنگ عبور هوا حباب های با اندازه معین تشکیل می دهد. پلاستیک هم مانند سرامیک حفره های مرتبطی دارد که هوای فشرده از درون آنها می گذرد، غلاف های نازک و انعطاف پذیری از جنس پلاستیک نرم یا لاستیک مصنوعی نیز ابداع شده است که می توان انها را همراه بادیسک و لوله به کار برد.

انواع برند های دیفیوزر هوادهی

  1. دیفیوزر JAGER HD270     دانلود کاتالوگ دیفیوزر JAGER HD270
  2. دیفیوزر JAGER HD340  دانلود کاتالوگ دیفیوزر JAGER HD340
  3. دیفیوزر KAM AIR     دانلود کاتالوگ دیفیوزر های KAM AIR
  4. دیفیوزر ECOLOGIX  دانلود کاتالوگ دیفیوزر های ECOLOGIX 

جهت اطلاع از قیمت و سفارش محصولات با شماره 73932113 یا 09390391606 تماس حاصل فرمایید.

 

 

5/5 - (7 امتیاز)
5/5 - (7 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp