تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

انواع سیستم های هوادهی

انواع سیستم های هوادهی

انواع سیستم های هوادهی فرآیند لجن فعال که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است شامل جریان قالبی ، اختلاط کامل، هوادهی غیر یکنواخت ، هوادهی مرحله ای، هوادهی اصلاح شده، تثبیت تماسی ، هوادهی ممتد، هوادهی سریع ،فرایند کراوس، اکسیژن خالص ، برکه اکسایش، رآکتور ناپیوسته کار، رآکتور چاه عمیق شوره سازی تک مرحله ای، شوره سازی در مرحله مجرا.

انواع-سیستم-های-هوادهی

در اینجا به توضیح انواع سیستم های هوادهی در تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال می پردازیم.

جریان قالبی معمولی

فاضلاب ته نشینی شده و لجن فعال برگشتی به سرگاه مخزن هوادهی وارد می شود و به کمک هوای پخش شده یا هوادهی مکانیکی مخلوط می شود. میزان هوای ورودی معمولا در تمام طول مخزن یکسان است. در خلال هوادهی، جذب سطحی، لخته سازی، اکسایش مواد آلی انجام می شود. جامدات لجن فعال در مخزن ته نشینی ثانویه جدا می شوند.

اختلاط کامل

یکی از انواع سیستم های هوادهی اجرا شده در فرآیند لجن فعال که ارتقا یافته است فرآیند اختلاط کامل است. در این فرآیند جریان فاضلاب به صورتی همانند جریان در رآکتور مخزنی همزن دار با جریان پیوسته است. فاضلاب ته نشینی شده و لجن فعال برگشتی در چند نقطه به مخزن هوادهی وارد می شوند. بار آلی در مخرن هوادهی و اکسیژن مورد نیاز در تمام طول مخزن یکسان است.

هوادهی غیر یکنواخت

یکی از شکل های اصلاح شده فرآیند لجن فعال قالبی معمولی است. میزان هوادهی هر طول مخزن متغیر است و به مقدار اکسیژن مورد نیاز بستگی دارد. هوای ورودی به ابتدای مخزن هوادهی بیشتر است و با نزدیک شدن محلول آمیخته به انتهای مخزن خروجی ، مقدار هوای ورودی نیز کاهش می یابد. هوادهی غیر یکنواخت معمولا با فاصله گذاری متفاوت بین دیفیوزر های هوادهی در طول مخزن انجام می شود.

هوادهی مرحله ای

هوادهی مرحله ای یکی از انواع سیستم های هوادهی فاضلاب می باشد که اصلاح شده فرایند جریان قالبی معمولی است. در این حالت فاضلاب پس از ته نشینی در چند نقطه به مخزن هوادهی وارد می شود تا نسبت F/M در نتیجه نیاز به اکسیژن اوج کاهش یابد و معمولا از ۳ یا چند مجرای موازی استفاده می شود. انعطاف پذیری بالا یکی ازجنبه های مهم این فرآیند است.

هوادهی اصلاح شده

این فرآیند از هر لحاظ شبیه فرآیند جریان قالبی معمولی است. به جز اینکه از زمان هوادهی کمتر و نسبت F/M بالاتری استفاده می شود. بازده حذف bod در مقایسه با سایر فرآیند های لجن فعال پایین تر است.

تثبیت تماسی

در این فرآیند از دو مخزن مجزا یا یک مخزن دو قسمتی برای تصفیه فاضلاب و تثبیت لجن فعال استفاده می شود. لجن فعال تثبیت شده با فاضلاب ورودی خام یا ته نشین شده ، مخلوط می شود. این عمل در یک مخزن تماسی صورت می گیرد.محلول آمیخته در یک مخزن ته نشینی ثانویه ته نشین می شود و لجن برگشتی به منطور تثبیت مواد آلی در یک مخزن هوادهی مجدد ، هوادهی می شود. میزان هوادهی لازم معمولا ۵۰ درصد ار فرآیند  جریان قالبی معمولی کمتر است.

هوادهی ممتد

یکی دیگر از انواع سیستم های هوادهی ، هوادهی ممتد است که شبیه فرآیند جریان قالبی معمولی است. به جز اینکه در مرحله تنفس درون زاد منحنی رشد کار می کند. کار کردن در این مرحله مستلزم بارگذاری اندک مواد آلی و هوادهی طولانی است.  این فرآیند در پکیج های تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی پیش ساخته کاربرد فراوان دارد.

هوادهی سریع

هوادهی سریع یکی از شکل های اصلاح شده این فرآیند است که به کمک آن غلظت های  mlss بالا با بار حجمی زیاد تلفیق می شود. این تلفیق استفاده از نسبت f/m بالا و میانگین زمان ماند طولانی را با زمان نگهداشت هیدرولیکی نسبتا کوتاه امکان پذیر می سازد. در این روش اختلاط کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

2.7/5 - (9 امتیاز)
2.7/5 - (9 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp