تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR محصول شرکت دانش بنیان آبرام ، به شکل یک پکیج پیش ساخته است که عملیات تصفیه فاضلاب را به صورت هوازی انجام می دهد. این پکیج ها به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که تمامی مراحل هوادهی ، ته نشینی  و در نتیجه اکسیداسیون و تجزیه فاضلاب در یک مخزن انجام می شود. این روش پر و خالي شونده است. این روش مناسب فاضلاب های صنعتی و فاضلاب های بهداشتی است. پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR یکی از روش های تصفیه لجن فعال است. در این روش با اخـتلاط كامـل، فاضلاب ابتدا وارد حوضچه گردیده و هوادهی می شود . سپس به میزان کافی ، به فاضلاب اکسید شده زمان داده می شود تا ته نشین می شود.

در شکل زیر مراحل تصفیه فاضلاب به روش SBR از شکل شماره 1 تا شماره 5 توضیح داده شده است. 

چرخه تصفیه فاضلاب به روش SBR

در حـين مرحله واكنش(بعد از پر شدن) بكار برده مي شود و مراحل متوالي هوادهي و زلال سازي در يك تانك انجام مي شود. همه سيستم هاي SBR بطور معمول داراي 5مرحله مي باشند كه بـصورت متوالي همانند مراحل زير است:

  1. مرحله پر شدن مخزن از فاضلاب خام :  در این مرحله فاضلاب وارد حوضچه هوادهی می شود و در شرایطی که مخزن به سطح ارتفاعی خاصی می رسد و پس از آن زمان پمپ ها ورودی انتقال خاموش شده و اصطلاحا مرحله پر شدن اتمام می یابد.
  2. مرحله اختلاط فاضلاب خام :  اینجا فاضلاب پر شده در مخزن بایستی توسط میکسر همگن شود تا تمامی فاضلاب به صورت یکنواخت در تمامی مخزن توزیع شود. اهمیت مرحله اختلاط از این جهت است که تمامی میکروارگانیز ها به صورت یکنواخت به تمامی قسمت های فاضلاب همگن شده دسترسی داشته باشند.
  3. مرحله هوادهی و انجام واکنش : انجام واكنش و تجزیه بیولوژیکی فاضلاب توسط میکروارگانیزم های موجود در فاضلاب در این مرحله انجام می شود. در این مرحله هوا تولید شده توسط بلوئر ها از طریق لوله کشی و دیفیوزر ها به کف مخزن هوادهی منتقل می گردد. این هوا در واقع باعث می شود که اکسیژن مورد نیاز برای رشد و تجزیه بیولوژیکی میکروارگانیزم ها فراهم گردد تا این میکروارگانیزم ها بتوانند فاضلاب را که دارای مواد آلی فراوان هستند را مصرف نمایند یا اصطلاحا بخورند. 
  4. مزحله سکون یا ته نشين شـدن یا زلال سازي : در این مرحله به فاضلاب هوادهی شده زمان سکون داده می شود تا پس از طی کردن زمان مورد نیاز ، ته نشین شده و پساب زلال شده از بالای مخزن به خارج از مخزن هدایت شود.
  5. تخليه (بيرون ريختن) :  در اینجا فاضلاب زلال شده از طریق پمپ های موجود در سیستم به خارج تخلیه شده و فاضلاب تصفیه شده در مخزن ذخیره پساب تصفیه می گردد.

فیلم مراحل تصفیه فاضلاب به روش SBR

در فیلم زیر مراحل تصفیه فاضلاب به روش SBR به صورت مرحله به مرحله نشان داده شده است.

 

 

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

  1. تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی و اداری و سازمانی
  2. تصفیه فاضلاب دامداری ها و گاوداری ها و مرغداری ها
  3. تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی
  4. تصفیه فاضلاب کارخانجات تولیدی
  5. تصفیه فاضلاب مکان ها نظامی و امنینی
  6. تصفیه فاضلاب بیمارستان ها  و کلینیک ها و مراکز درمانی
  7. تصفیه فاضلاب مسافرخانه ها و هتل ها

مزایا و معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

مزایا

  1. ارایه استاندارد خروجی مناسب مطابق با استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست و مطابق با استاندارد محیط زیست
  2. قیمت مناسب نسبت به سایر انواع پکیج
  3. سیستم اتوماتیک بوده و واحد ها به صورت برقی کنترل می گردد.
  4. عدم تولید بو
  5. انجام تمامی فرآیند ها در یک مخزن
  6. راهبری ساده به دلیل انجام کلیه فرآيند تصفیه در یک مخزن
  7. استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در سیستم
  8. استهلاک بسیار پایین به دلیل ساخت مطابق با استاندارد های روز دنیا
  9. خدمات پس از فروش ۱۰ ساله
  10. میزان لجن تولیدی پایین
  11. امکان ارتقا سیستم پس از ساخت
  12. انعطاف بالا سیستم در ایجاد تعادل در کیفیت و دبی فاضلاب ورودی

معایب

  1. نیاز به کنترل دقیق زمان هوادهی و ته نشینی دقیق
  2. تخلیه پیوسته لجن فعالی که شناور شده
  3. نیاز به تخلیه لجن به صورت پیوسته
  4. بهره برداری نسبتا پیچیده تر

بخش های پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

بدنه پکیج تصفیه فاضلاب

واحد های تصفیه و تجهیزات  تصفیه در داخل یک بدنه پیش ساخته قرار می گیرد. بدنه پیش ساخته پکیج تصفیه فاضلاب به روشSBR ساخت شرکت دانش بنیان آبرام از جنس پلی اتیلنی یا فولادی st37 می باشد. در صورت استفاده از پکیج پلی اتیلنی بایستی به صورت دفنی در زمین قرار گیرد. هر کدام از این بدنه ها برای شرایط آب و هوایی خاص متفاوت است. مثلا مناطق دارای آب و هوای شرجی توصیه می گردد از بدنه پلی اتیلنی استفاده گردد. علت این امر خوردگی و رطوبت بالا است. با توجه به دبی فاضلاب ظرفیت شامل ابعاد این پکیج ها متفاوت است. همانطور که بیان گردید فرآيند تصفیه در این سیستم به گونه ای می باشد که تمامی واحد ها در یک پکیج مستقر شده اند. به دلیل ماهیت خورنده فاضلاب بدنه های پلی اتیلنی عمر بالاتری نسبت به فلزی دارند.

بدنه فلزی پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

بدنه پلی اتیلنی پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی به روش SBR

مزایا و معایب پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی به روش SBR

  1. خروجی فاضلاب تصفیه شده بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
  2. مقاوم در برابر خوردگی بالا فاضلاب
  3. امکان ساخت به صورت پیش ساخته و انتقال سریع به دلیل وزن سبک
  4. امکان نصب به صورت دفنی در زمین و یا به صورت نیمه دفنی و عدم اشغال فضا
  5. راهبری و نگه داری ساده بدون نیاز به اپراتور متخصص
  6. عدم تولید بو
  7. نیاز نداشتن به ساخت زیرسازی های بتنی مانند پکیج های فلزی
  8. تمرکز همه واحد ها در یک پکیج
  9. دارای ظرفیت های متغیر از 5 مترمکعب در روز تا 1000 مترمکعب در روز
  10. حفط دما مناسب فاضلاب برای رشد بیولوژیکی میکروارگانیزم ها در پکیج و راندمان بالا به دلیل حفظ دما
  11. هزینه پایین ساخت و عمر بالا این پکیج ها تا 50 سال
  12. نگه داری ساده
  13. مناسب برای مناطق نزدیک دریا و شرجی
  14. امکان انتخاب مقطع به صورت استوانه ای یا مربعی
  15. ضمانت 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله

معایب پکیج پلی اتیلنی

  1. هوادهی سراسری در طول پکیج های استوانه ای
  2. عدم مشاهده دقیق و شفاف رنگ و ظاهر فاضلاب

آشغالگیر

آشغالگیر اولین مرحله تصفیه فاضلاب می باشد که در ورودی سیستم قرار می گیرد. آشغالگیر وظیفه جداسازی جامدات سنگین را از فاضلاب دارد که ممکن است وارد تصفیه خانه شده و عملیات تصفیه را با مشکلاتی مواجه نمایند. آشغال ها مانند فیلتر سیگار یا سرنگ یا خودکار یا … هرگونه زباله ای است که معمولا به دلیل فرهنگ سازی غلط به داخل شبکه فاضلاب ریخته می شود و باعث بروز مشکلاتی در سیستم تصفیه می گردد. جنس آشغالگیر استفاده شده در این سیستم از جنس فلزی است.

بخش هوادهی

هوادهی مرکز اصلی هر تصفیه خانه است. در تصفیه خانه ها برای هوادهی از تجهیزاتی به نام دمنده ها(بلوئر های هواده ) استفاده می شود. هوا تولید شده در بلوئر ها از طریق سیستم لوله کشی و دیفیوزر ها به کف مخزن منتقل شده و باعث تجزیه فاضلاب می شود. تجزیه و اکسیداسیون فاضلاب بخش مهمی از فرآیند تصفیه فاضلاب است. شرکت دانش بنیان آبرام از بلوئر های ساخت اروپای غربی و یا تایوانی در سیستم های تصفیه خود استفاده می نمایند.  انواع بلوئر های موجود در بازار از برند های زیر می باشد که توسط این شرکت تامین و بر روی سیستم های تصفیه نصب می گردد :

روتس بلوئر ها :
  1. لانگ تک (LONGTECH)
  2. پدرو گیل (PEDRO GIL)
  3. ارزن (AERZEN)
  4. روبوسکی (ROBUSCHI)
  5. شوفو (SHOWFOU)
  6. گریتک (GREATECH)
  7. گولدن تک (GOLDENTECH)
بلوئر های ساید چنل:
  1. رونتای (RONTAI)
  2. گرین کو (GREENCO)
  3. پالما (PALMA)
  4. استریم(STREAM)
  5. FPZ
  6. یورو وکیوم (EUROVACCUM)

بلوئر های ساید چنل

بلوئر ها بر اساس میزان دبی و فشار مورد نیاز برای سیستم تصفیه انتخاب می شوند. انتخاب میزان دبی و فشار  بلوئر بر اساس کیفیت فاضلاب ورودی به سیستم انتخاب می شود.

بخش کلرزنی

پکیج تزریق کلر پس از انجام فرآیند تصفیه وظیفه گندزدایی پساب را بر عهده دارد. گندزدایی آخرین مرحله تصفیه فاضلاب می باشد که در روش های بیولوژیکی پساب گندزدایی می شود. گندزدایی با کلر باعث می شود تمامی میکروارکانیزم های بیماری زا از بین برود. سیستم کلرزنی از بخش های زیر تشکیل شده است.

  1. الکترو موتور
  2. گیربکس جهت تنظیم دور چرخش موتور و همچنین شفت و پروانه
  3. شفت و پروانه
  4. مخزن 220 لیتری
  5. شاسی فولادی
  6. دوزینگ پمپ به منظور تزریق قطره قطره محلول آماده شده کلر به پساب

تابلو برق کنترل اتوماتیک

بمنظور کنترل بخش های فرآیندی مختلف سیستم تصفیه فاضلاب به روش SBR مانند زمان کارکرد بلوئر ها ، پمپ ها و … نیاز به تابلو برق اتوماتیک می باشد. در این بخش این وظایف به سیستم داده می شود تا اطمینان از ساخت و انجام آن اجرا گردد.

قیمت پکیج تصفیه SBR

قیمت پکیج تصفیه فاضلابSBR شرکت دانش بنیان آبرام بستگی به عوامل مختلفی دارد. قیمت این پکیج در حدود ۱۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان (بر اساس قیمت در سال ۱۴۰۰) متفاوت است. البته قیمت تمام شده پکیج شامل طراحی و نصب و راه اندازی بستگی به شاخص هایی است که در ادامه بر هریک می پردازیم

  1. دبی فاضلاب ورودی :  دبی فاضلاب ورودی به سیستم در تعیین قیمت پکیج تعیین کننده است. هرچه فاضلاب بیشتری به سیستم وارد شود ابعاد پکیج بزرگ تر است. به همین دلیل بایستی دبی فاضلاب یا ظرفیت فاضلاب به درستی تعیین شود. بر اساس دبی فاضلاب ظرفیت پمپ ها و مقدار هوای مورد نیاز در حوضچه هوادهی تعیین می گردد. روش های متفاوتی برای تعیین دبی وجود دارد. معمولا بر اساس برنامه جمعیت شناختی و تعداد افراد تولید کننده فاضلاب دبی فاضلاب ورودی به تصفیه خانه محاسبه و بر اساس آن تصفیه خانه طراحی و ساخته می شود. پس از تعیین جمعیت تولید کننده فاضلاب بر اساس اینکه چه تعداد افراد چه مقدار فاضلاب تولید می کنند . مشخص می گردد.
  2. کیفیت فاضلاب ورودی به پکیج : فاضلاب ورودی به سیستم در انتخاب نوع سیستم تصفیه و در نتیجه انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای تصفیه تعیین کننده است. از شاخص های مهم که در تعیین کیفیت فاضلاب اهمیت دارد میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن و همچنین مقدرا مواد آلی موجود فاضلاب cod است. لذا در طراحی و ساخت سیستم تصفیه فاضلاب پارامتر ها یی شامل کل مواد معلق tss و اکسیژن خواهی شیمیایی cod و اکسیژن خواهی بیولوژیکی 5 روزه bod و مقدار فسفر و مقدار نیتروژن و قلیاپیت و مقدار مواد شوینده و چربی و روغن تعیین کننده هستند.
  3. استاندارد خروجی فاضلاب : استاندارد خروجی بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می گردد. سه نوع منبع پذیرنده برای آب های خروجی تصفیه فاضلاب وجود دارد. شامل آب های سطحی و چاه جادب و مصارف کشاورزی. در جدول زیر مقادیر پارامتر های مهم برای ادر این جدول تعیین شده است.
    استاندارد خروجی فاضلاب برای تصفیه خانه های فاضلاب مطابق استاندارد محیط زیست

     

  4. لوازم جانبی تصفیه خانه شامل فلیتر شنی و فیلتر کربنی و دستگاه ro , …

مشخصات فنی پکیج تصفیه SBR محصول شرکت آبرام

پکیج تصفیه فاضلاب شرکت دانش بنیان آبرام دارای مشخصات فنی زیر می باشد :

  1. آشغالگیر دهانه ریز از جنس استیل
  2. ایستگاه پمپاژ شامل مخزن پلی اتیلنی دو جداره با ۲عدد پمپ مستغرق
  3. پکیج پلی اتیلنی شامل واحد هوادهی و ته نشینی و کلرزنی و مخزن ذخیره لجن
  4. بلوئر هوادهی شامل بلوئر روتس ساخت اروپای غربی همراه با اتصالات و دیفیوزر
  5. سیستم کلرزنی آب تصفیه شده
  6. مخزن دخیر آب تصفیه شده

برای اطلاعا بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

فرآیند تصفیه پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR

مرحله اول : پر شدن 

در حين پر شدن,مافاضلاب خام يا پساب خروجي اوليه به راكتور اضافه مي شود. معمولاً مرحله پر شدن امكان بالا آمدن سطح مايع راكتور را از 75 تا 100 درصد ظرفيت(در پايان مرحله سكون) فراهم مي كند. هنگامي كه دو تانك استفاده مي شود , مرحله تغذيه ممكن است حدود 50درصد زمان چرخه پر شدن باشد. در حين پر شدن, راكتور ممكن است فقط مخلوط شود يا براي انجام واكنـش هاي بيولوژيكي با فاضلاب ورودي,اختلاط و هوادهي انجام شود.

مرحله دوم : واكنش یا هوادهی 

توده بیولوژیکی یا میکروارگانیزم ها در حين دوره هوادهی ، فاضلاب خام را به عنوان سوبسترا تحت شرايط كنترل شده محيطي مصرف مي كنند.

مرحله سوم : ته نشيني 

امكان جداسازي جامدات از مايع تحت شرايط سكون فراهم مي شود و در نتيجه مايع زلال شده را مي توان بعنوان پساب خروجي تخليه كرد.

مرحله چهارم : تخلیه 

پساب خروجي زلال شده ، در حين مرحلـه تخليه حذف مي شـود. انـواع مختلـف مكانيسم هاي تخليه استفاده شده است كه رايج ترين آن سر ريزهاي قابل تنظيم يـا شناور مي باشد.

مرحله پنجم : سکون 

دوره سكون در سيستم هايي به كار مي رود كه چند تانك در آن وجود دارد تا زمان را براي تكميل چرخه تغذيه قبل از انتقال به واحد ديگر فراهم كند. بدليل اينكه مرحلـه سكون، فاز ضروري نيست, بعضي مواقع حذف مي شود. براي استفاده در حالت هاي جريان پيوسته، حداقل دو تانك SBRبايد فراهم شود؛ بطوريكه يك تانك ، جريان فاضلاب را دريافت مي كند؛ در حاليكه تانك ديگـر، چرخـه تـصفيه را كامـل مـي كنـد. بـراي دستيابي به حذف فسفر و نيتروژن، تغييرات فرآيندي مختلفي در رابطه با زمان هر مرحله انجام شـده است.

 

هر كدام از اين مراحل در شكل زیر بيان و توضيح داده شده است.

 

نمایی از حوضچه های سیستم تصفیه فاضلاب به روش SBR

 

نگه داری سیستم تصفیه فاضلاب به روش SBR

نگه داری سیستم تصفیه به روش SBR شامل نگه داری تجهیزات مکانیکال و الکتریکال است. و همچنین نگه داری فرآیند تصفیه فاضلاب می باشد. دفع لجن از مهم ترین بخش ها در نگه داری این سیستم است. دفع لجن مرحله مهم ديگري در بهره برداري SBRمي باشد كه تأثير زيادي بر عملكرد آن دارد . دفع لجن يكي از پنج مرحله اصلي فرآيند نيست؛ زيرا هيچ زمان مشخصي در چرخه براي تخليه لجـن وجود ندارد. همانند سيستم متعارف جريان پيوسته ، شرايط كاري سيستم، حجم و دفعات تخليه لجن را تعيين مي كند. در بهره برداري  سیستم SBR تخليه لجن معمولاً در حين مرحله واكنش انجام مي شود.  بطوريكه تخليه يكنواخت جامدات انجام مي گيرد (شامل مواد ريز و ذرات فلاك درشت)يك ويژگي خاص سيستم SBRاين است كه نياز به سيستم برگشت لجن فعال (RAS)ندارد. بدليل اينكه هر دو مرحله هوادهي و ته نشيني در يك تانك اتفاق مي افتد ، در مرحله واكنش، هيچ لجني دفع نمي شود و نياز به برگشت لجن براي ثابت نگه داشتن جامدات در تانك هوادهي نيست. 

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
5/5 - (3 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp