تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

گندزدایی فاضلاب با uv

گندزدایی فاضلاب با uv

در گندزدایی فاضلاب با uv ، یک دسته از اشعه uv  به داخل سلول باکتری های نفوذ می کند و در فعالیت سلولی اختلال ایجاد می کند و روی DNA سلول اثر می گذارد و اجازه تکثیر به سلول را نمی دهد. پرتو UV دو رشته DNA  سلول را از هم جدا می کند بنابراین سلول نمی تواند تکثیر پیدا کند. گندزدایی فاضلاب با uv برتری نسبت به سایر روش ها مانند گندزدایی با کلر و اوزن دارد.

 

-گندزدایی آب و خروجب تصفیه خانه فاضلاب با اشعه uv

عوامل تاثیر گذار در گندزدایی فاضلاب با uv

  • کیفیت آب و فاضلاب
  • مواد معلق
  • کدورت پساب : تحقیقات نشان داده است که کدروت بالای پساب باعث می شود ۷تا ۲۰ درصد اشعه جذب نشود.
  • آهن و منگنز پساب : آهن باعث می شود که اشعه جذب شود و باعث تولید فیلم بر روی لامپ ها می شود.
  • اسید های طبیعی که باعث جذب اشعه می شوند.

به دلیل اینکه لامپ های uv در داخل آب قرار می گرد، هرچه فاصله آب از لامپ uv بیشتر باشد ،قدرت گندزدایی کمتر می شود. از دلایل برتری گندزدایی با اشعه uv نسبت به گندزدایی با کلر می توان به این اشاره کرد که در گندزدایی با اشعه uv عدم تولید ترکیبات جانبی وجود دارد. و همچنین در گندزایی با uv وابستگی به پی اپ آب و دما آب کمتر است. از دیگر مزیت های اشعه uv  این است که زمان تماس بسیار کم است.

اشعه UV باعث ار بین رفتن DNA میکروارگانیزم ها می شود. اگر زمان کمتر از ۲۰ دقیقه باشد ، نوز خورشید به میکرو ارگانیزم ها بتابد می تواند DNA خود را دوباره تولید کنند. بنابراین پس از گندزایی با UV پساب را در یک مخزن به دوز ا تابش نور خورشید و حداقل به مدت ۲۰ دقیقه نگه داری می کنیم.

لامپ های UV باید دائما تمیز شوند و داریا طول عمر محدودی هستند(۳ یا ۴ سال) و هرچه عمر این لامپ ها بیشتر شود ، اشعه آن کمتر خواهد شد. از مزایای گندزدایی با UV نسبت به اوزون این کی باشد که اوزون زنی هزینه بیشتری نسبت به UV دارد. اوزن عموما نسبت به کلر قوی تر است و یاعث از بین رفتن بو و طعم آب نیز می شود و با قدرت بیشتری میکروارگانیزم ها را از بین می برد.  از معایب اوزن زنی ، قیمت بالای اوزون ، غیر قابل ذخیره بودن  و اینکه اگر در آب برم وجود داشته باشد ، واکنش اوزن با برم باعث تشکیل برومات می شود که سمی است.

 

-گندزدایی-فاضلاب-با uv
5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp