تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ

تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ

تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ ، در صورت وجود فضا به اندازه کافی به روش لاگون هوادهی قابل بازیافت و تصفیه می باشد که شرط لازم برای تصفیه به روش لاگون هوادی وجود زمین به اندازه کافی برای احداث تصفیه خانه می باشد. لاگون های هوادهی حوضچه ای با عمق بسیار زیاد است (۲تا۵ متر) که اکسیژن دهی به آن بوسیله هواده مکانیکی یا دیفیوزری و هوادهی سطحی القایی انجام می شود. به طور کلی برای تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ به روش لاگون هوادهی دو نوع لاگون هوادهی وجود دارد:

  1. لاگون هوازی که اکسیژن محلول و جامدات معلق درون حوضچه به طور یکنواخت توزیع شده است.
  2. لاگون هوازی- بی هوازی یا هوازی- اختیاری که  اکسیژن در لایه بالایی سیال حوضچه تامین شده است اما فقط بخشی از جامدات معلق در حالت معلق قرار دارد. این لاگون ها در شکل زیر دیده می شود:

 

تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ به روش لاگون هوادهی

در لاگون هوازی، تمام جامدات به صورت معلق نگه داشته می شوند و می توان آن را به صورت یک سیستم لجن فعال جریان مستمر یعنی بدون بارگشت جامدات در نظر گرفت. بدین ظریق غلظت جامدات معلق خروجی معادل غلظت جامدات ورودی حوضچه هوادهی است.

در لاگون هوازی اختیاری ، بخضی از جامدات معلق در کف حوضچه ته نشین شده و در آنجا تحت تجزیه بی هوازی قرار می گیرند. محصولات جانبی بی هوازی متعاقبا در لایه هوازی بالایی اکسید می شود. لاگون هوازی اختیاری را می توان با استفاده از یک برکه ته نشینی جداگانه یا یک محفظه ته نشینی بافل دار تغییر داده و خروجی شفاف تری بدست آورد.

لاگون های هوازی و اختیاری که برای تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ به کار می رود در حوضچه تقسیم بندی می شود. در لاگون هوازی ، توان زیادی بکار برده می شود تا تمام جامدات  به صورت معلق باقی بماند. این توان می تواند بین ۳تا۴ وات برای هرمترمکعب  حجم حوضچه است و با توجه به ماهیت جامدات معلق پساب ورودی متغیر باشد.

برای معلق سازی پساب صنایع کاغذ به 2.8 وات برای هر متر مربع توان لازم است و برای پساب های خانگی 3.9 وات برای هر مترمربع توان لازم است.

در لاگون اختیاری ، توان تامین شده تنها برای پراکنش و اختلاط اکسیژن کافی است. تجربه نشان داده است که در پساب صنعت کاغذ حداقل توان لازم با استفاده از هواده های مکانیکی سطحی 0.79 وات برای هرمترمربع می باشد. در صورتیکه از انواع دیگر هواده ها استفاده شود ، برای دست یابی به توزیع یکنواخت اکسیزن در حوضچه ، توان های متفاوتی لازم است.

تصفیه فاضلاب صنایع چوب و کاغذ به روش لاگون هوادهی

 

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp